Motorsåg och handhållet

Antal drag vid start...

65 inlägg 21716 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23648
Skogshuggarn skrev:1 drag kall????.

Är ni inte lite "vårdslös med sanningen" nu?. :wink:

Choke ut - 1 drag - choke in - 1 drag till = start och då ska sågen helst vara "nyservad och glad".


På min röjsåg så puttrar den igång med choken på första, och om man är lite flink så hinner man ställa om den innan den stannar. Stihl FS200.

Kul och se att det inte är min bristande teknik som gör att det tar några tag att starta motorsågen. Jag ger heller inte allt, utan vet att det tar några gånger. Gör mig inget.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23649
Mangan skrev:
Skogshuggarn skrev:1 drag kall????.

Är ni inte lite "vårdslös med sanningen" nu?. :wink:

Choke ut - 1 drag - choke in - 1 drag till = start och då ska sågen helst vara "nyservad och glad".


På min röjsåg så puttrar den igång med choken på första, och om man är lite flink så hinner man ställa om den innan den stannar. Stihl FS200.

Kul och se att det inte är min bristande teknik som gör att det tar några tag att starta motorsågen. Jag ger heller inte allt, utan vet att det tar några gånger. Gör mig inget.

ha min röjsåg den kan ligga ute en helvecka i skogen så startar den på 4 drag utan choke.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23650
MickeBM skrev:
swe#kipp skrev:Låter som din 357:a får för lite soppa på L-munstycket, har du plastvingar på dina förgasar skruvar som bestämmer hur mycket du kan justera ??
om så är kapa av "vingarna" så du kan ge den lite mer dricka :)


Har jag faktiskt ingen aning om, ska kolla det när jag kommer hem.
Det låter dock troligt då jag har den skruven i "ändläge".
Jag har även svårt att få den att "fyrtakta" ordentligt vid fullgas, kan det vara av samma anledning?
Tack för tipset! :D

vilken model av 357 har du är det en såndär stryp och snörpad sak då kan jag förstå att den går kasst

sen har jag en annan fråga till dom som har 346 av nyare model från 05
upplever ni att det inte finns så mycket comp i motorn dom första dragen för att efter ca 3 grag så har den byggt upp en bättre vevhus compression så att man känner ett större motstånd i snöret.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23653 Finns mycket man kan lära av en tråd som denna, massor med erfarenhet som samlas på ett forum, så man kan lika gärna dra litte nytta av det där det går.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#23654 Med sikte på röjsågar så lyckas jag oxå, (för det mesta), att hålla igång sågen när den väl tänder till, men nog krävs det ett par drag innan man sas "är där".
Motorsågarna är däremot en annan femma.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23658 5 tryck på primern, på med startgas, ut med choken, dra, in med choken innan den stannar igen, klart!

Finns ingen anledning att pröva utan choke. :-)

Varför är röjsågen mer lättstartad, är motorerna annorlunda på något sätt?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23660
Mangan skrev:5 tryck på primern, på med startgas, ut med choken, dra, in med choken innan den stannar igen, klart!

Finns ingen anledning att pröva utan choke. :-)

Varför är röjsågen mer lättstartad, är motorerna annorlunda på något sätt?

STARTGAS ??????????????????????

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23661 Japp. Finns på de flesta motorsåg/röjare...

Lite öppet spjäll. Förr sköttes detta med en knapp o trycka ner, nu mer är det i choke reglaget. dra ut o för in igen har du start gas...

Står i bruksanvisningen med tror jag visst....

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23662
Mange skrev:Japp. Finns på de flesta motorsåg/röjare...

Lite öppet spjäll. Förr sköttes detta med en knapp o trycka ner, nu mer är det i choke reglaget. dra ut o för in igen har du start gas...

Står i bruksanvisningen med tror jag visst....

nu menar jag syster jane på burk

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23663 Henne är du nog rätt ensam om.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23665
knaggen skrev:
Mangan skrev:5 tryck på primern, på med startgas, ut med choken, dra, in med choken innan den stannar igen, klart!

Finns ingen anledning att pröva utan choke. :-)

Varför är röjsågen mer lättstartad, är motorerna annorlunda på något sätt?

STARTGAS ??????????????????????


Ja, alltså inte ether på burk utan man sätter gasreglaget på halvgas. :-)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#23667 Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?).

Ställer ni sågen på backen och stoppar in "47án", i bakre handtaget med vänster hand på bygeln och högra runt starten?, eller gör ni som mig,,,,


Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23672
knaggen skrev:vilken model av 357 har du är det en såndär stryp och snörpad sak då kan jag förstå att den går kasst


Inte en aning, hur ser man det?
444:an är inga problem att ställa in, den är hur snäll som helst.
357:an däremot trilskas, inte ens farsan som är gamal manuellhuggare får till den.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23673
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?).


Teknik och teknik... Mellan knäna.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23674
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?).

Ställer ni sågen på backen och stoppar in "47án", i bakre handtaget med vänster hand på bygeln och högra runt starten?, eller gör ni som mig,,,,



Jag gör som du.
Inte med ölen dock, duger snusdosan till. :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).