Motorsåg och handhållet

Stihl 029

16 inlägg 8500 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 029

Niq  
#319951 Hej

Finns det någon som har något att säga om en stihl 029. Jag har blivit erbjuden att köpa en sådan men hittar väldigt lite skrivet om den. Lönar det sig att satsa pengar på en sådan gammal såg. Jag sågar ved och har en del stora träd att ta hand om så den kommer ju inte att användas hemskt mycket. Jag gör nästan inget skogsarbete.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 029

jannee  
#319967 När den kom ut fick den bl.a. beteckning som den bästa motorsågen i sin klass, men det var då det.
I mitt tycke lite klumpig (tung) men det ska väl en gammal 56 cc vara.
Startar den och går som den ska har du en gedigen såg - ingen tvekan.

Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#320155 Tack för ditt svar. Jo den känns lite tung men det stör inte så mycket. Jag kommer ju inte att släpa runt den i skogen. Har dessutom en mindre såg men den vill inte riktigt orka när det blir lite större hårda träd som ska tas omhand. Min fundering är väl mest om det är värt att lägga pengar på en så gammal såg även om det är en kvalitets såg så är den ju använd i många år. Det är ingen utsällningssåg utan den har varit i användning vet dock inte hur mycket eller till vad

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 029

jannee  
#320158 Kvalitén på gamla sågar är BETYDLIGT bättre än på nyare modeller. Ex Hva 242, Jonsered 435 och även gamla Stihl de går och går, Visst smådetaljer som vibrationsdämpare ger sig lite då och då men för övrigt klarar de säkert betydligt fler timmar än en såg av de senaste modellerna. Negativt är att det kan vara problem med reservdelar om nu något skulle rasa.
Nackdelen med 029:an kan vara att den använts av yrkeshuggare för endast fälla grovskog, då kan motorn vara rätt sliten. De större Stihlmodellerna var/är populära bland yrkeshuggare - kvalitetsågar som verkligen höll.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

JensSkoog  
#320170
Niq skrev:Min fundering är väl mest om det är värt att lägga pengar på en så gammal såg även om det är en kvalitets såg så är den ju använd i många år.

Det är en grym såg och stark, men allt beror ju på hur mycket du skal ge för den. Om du får den för 1000 eller under, så ville jag chansat, men om dom ska ha 2 - 2,5K, så är det mycket för en gammal såg som du inte känner bakgrunden till. Många här tror dom kan få fantasisummar för gammla slitne sågar!

Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#320290 Ca 1500 kr begär dom för den. Det är en inbytessåg så jag kan inte vara säker på bakgrunden. Säljaren säger att den har användts av en som nu är pensionär för husbehov runt deras hus. Låter lite för bra. Tror inte han har varit skogshuggare och fällt grova träd för den har ett kort svärd fast det kan han ju förstås ha satt ditt när han skulle byta sågen. Men han kan ju ha varit vedhandlare tex. Får väl se hur den verkar när jag testkör den.

Vad skall man kontrollera på sådana här gammla sågar. Vad bör vara i ok skick och vad ska absolut inte vara slitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

JensSkoog  
#320296 Jag hörde av en erfaren såghandlare att det första han kollade på en begagnad såg var ljuddämparen. Om den var körd och ihoprostad, så var oftast sågen blåst ochså. Vet inte om det stämmer, men jag tror han var en kunnig gubbe.
Annars får du titta efter sprickar i tankar och om bränsleslange och stiftssladd är bra och utan sprickor. Jag skulle ju köra sågen och se att den ger kedjesmorning, och om kugghjul, nålelager och andra slitdelar har tid kvar i sig. Blir snabbt pängar av det om man måste byta delar strax, om man får dom överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

totte  
#320312 Be att få ta av ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut. Är den hårt åtgången syns det oftast rätt bra genom avgasporten, framför allt om den gått för varmt, då är det vanligen rejäla repor i kolven.

Dra ordentligt i handtagen så du känner att avvibreringen inte är gammal och hård. Det skall röra sig, men ge rejålt motstånd.

Fråga också om förgasaren är nyservad, slangarna bytta och såna saker. Hör efter om dom har provtryckt vevhuset.

Är sågen ordentligt servad så är 1500 ett skapligt pris. Är den inte det skall du pruta ner till tusenlappen eller under, om det går.

Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#320491 Jag är bosatt i Finland. Sågpriserna på beg sågar är lite högre här. Liknande stihlsågar i samma ålder med lite lägre nummer går för just under 200 euro. Den här begär dom 150 euro för så jag tror priset är helt ok.

Jag är ingen sågexpert men van att skruva med lite allt möjligt. Men var sitter nållagret och kugghjulet som du talar om? Är det kugghjulet till kjedjan som du menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

JensSkoog  
#320511 Skickar dig en PM med en PDF med översikten, där ser du nålelageret på sida 10, del nr. 25 och det jag kallade kugghjul, men det riktiga är väl kedjedrev som nr. 24.

Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#320552 Tack skall ta och se på den

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#323758 Hej

Tack för all hjälp och alla råd jag fick angående den gamla sågen. Jag köpte den efter undersökning och provkörning och jag hoppas den kommer att hålla länge i mitt bruk.

Här är en liten bild på sågen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

totte  
#323858 Ser ju riktigt fräsch ut på utsidan och det är ofta ett gott tecken på att den inte varit hårt och illa använd.

Avatar Fallback

Re: Stihl 029

Niq  
#323928 Ja. När man ser att sågen inte är putsad för försäljning så är det ett tecken på att säljaren är ärlig. Kollade på nållager och kedjedrev och in i cylindern och allt annat jag kunde komma på. Allt såg bra ut och jag har väldigt svårt att tro att den varit i proffsanvändning utan tror nog mera på det säljaren sa att den varit i bruk hos en husägare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 029

JensSkoog  
#323953 Tror du har gjort ett gott köp :grin: Ser riktig bra ut!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).