Motorsåg och handhållet

Långt eller kort riggrör för röjsåg

14 inlägg 8941 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Långt eller kort riggrör för röjsåg

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23299 Jag skall skaffa ny röjsåg och undrar lite om jag kan få tips.

Jag använder röjsågen både i skogen och på betesmarken. Röjer under elstängsel och tar bort tuvor mm.

Frågan är vilket som är bäst att satsa på om man skall skaffa sig en kombinationsmaskin som skall fungera lika mycket i betesmarken som i skogen.

//.D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23301 Min erfarenhet är att det är värdelöst att röja med långt rigrör men det går bra att köra gräs med ett kort.

Så satsa på ett kort.

Avatar Fallback
M_M  
#23305 Jag har en Hva 250r som funkar kanonbra! Röjer dock mest gräs med en.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23306 För mig som har nära två meter ned till marken är långt riggrör skönt när stubbhöjden skall hållas kort.

Jag har båda typer och tycker nog att långt är bättre som universial.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23332 Körde med skogsröjaren även på gräs i många år (med annorlunda inställning på selen!) tills jag skaffade en gräsröjare med långt rör. Ett jättelyft för ryggen tyckte jag som inte är alltför lång. Framförallt för att man inte behöver svepa i så stora vinklar men ändå röjer stora ytor i varje svep. Så om man kör mest gräs, skaffa långt rör.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23343 Om man nu vill ha ett kort riggrör så har jag för mig att hva har ett extra långt styre till sina skogsröjare....

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23374 Har hört från skapligt säker källa att det är lite olika motorer i dom....
Finns dom som är anpassade till att vara gräsröjare, och bara skogsröjare...

Då man i skogen bra varvar när man hugger, och när man kör gräs kör på mer konstant varvtal, så ska man passa sig för skogsvarianten när man röjer gräs... tänka på att "pumpa" med gasen för att motorn ska hålla....

Avatar Fallback
M_M  
#23383
Då man i skogen bra varvar när man hugger, och när man kör gräs kör på mer konstant varvtal, så ska man passa sig för skogsvarianten när man röjer gräs...


Detta berättade säljaren för mej när jag köpte min röjare också.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23422
Zixten skrev:Har hört från skapligt säker källa att det är lite olika motorer i dom....
Finns dom som är anpassade till att vara gräsröjare, och bara skogsröjare...

Då man i skogen bra varvar när man hugger, och när man kör gräs kör på mer konstant varvtal, så ska man passa sig för skogsvarianten när man röjer gräs... tänka på att "pumpa" med gasen för att motorn ska hålla....

din källa har FEL det är inte olika motorer på stihls rörjsågar av model fs 480 det är samma motor i bäde den med kort rör och den med långt rör .
sen om man skall generalisera så rörjer man snabbare med en med kort rör personligen så skulle jag aldrig gå tillbaka tll en såg med långt rör.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23444 På husqvarnas modeller har gräsröjaren lite mindre effekt oftast är den vartalsbegränsad i tändningen. Det kan skilja på cylindern med

345RX Lång rigg Har 2,7hk
345FX Kort rigg ligger på 2,9hk :D

Avatar Fallback
fm  
#23461 jag tror att det skiljer i utväxling i vinkelväxeln på dom.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23509
knaggen skrev:din källa har FEL det är inte olika motorer på stihls rörjsågar av model fs 480 det är samma motor i bäde den med kort rör och den med långt rör .
sen om man skall generalisera så rörjer man snabbare med en med kort rör personligen så skulle jag aldrig gå tillbaka tll en såg med långt rör.


Det jag hörde gälde inte Sthil utan husqvarna.
Killen är säljare där och dom har lite problem med såg som brakar ihop när folk har satt på grästrimmer på dom och kör på konstant fullgas....
Och butiken som sålt inte informerat om att det inte är anpassat för just detta...

Avatar Fallback
stihl  
#25640 Jag kör en fs 480 med långt rör och grässtyre i skogen och de funka bra. Jag är ganska lång själv och vill ha sågen högt och då blir de bäst med långt rör.

Användarvisningsbild
maccall  
#25743
stihl skrev:Jag kör en fs 480 med långt rör och grässtyre i skogen och de funka bra. Jag är ganska lång själv och vill ha sågen högt och då blir de bäst med långt rör.


Åt det hållet går det ju antagligen bättre då det blir mindre belasting på grejorna, men tvärtom är inget vidare...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).