Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 155986 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319224
Skogsmästarn skrev:Jag inväntar tydligare svar.... :-BD


Det har du fått, men de du kanske inte gillade dem?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#319309
kungsis skrev:När jag tänker efter så kanske det står just drivning på även mitt betyg. Men som det redan nämnts så ingår ju manuellhuggning och det är väl vad motorsågskörkortet handlar om eller hur. Och visst hade vi prov, men de är ju inte redovisade var för sig. Jag hade godkänt (4.a = betydligt mera än godkänt) i betyg och det är ju bevis på att jag klarade proven.

Mvh
Kungsis
Oavsett om vi har femma i ämnet Drivning finns inget arbete att få utan minst AB. I dag finns ingen arbetsgivare eller beställare som anställer / anlitar någon utan motorsågskörkort enligt säker skog.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319351 Kan vara så. Men som tidigare påpekats så är det inte "Säker Skog" som har skrivit lagen men de tolkar den så att det gynnar deras försäljning.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#319475
Skogsola skrev:Kan vara så. Men som tidigare påpekats så är det inte "Säker Skog" som har skrivit lagen men de tolkar den så att det gynnar deras försäljning.
Jag förstår inte problemet, det står vem som helst fritt att starta utbildning enligt säker skog. Kursplanen följer kriterier fastslagna av säker skog. Googla och se efter vad säker skog egentligen är.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319489 Googling säger att Säker Skog är en ekonomisk förening som ägs av LRF och de fyra skogsägarna.
Deras affärside är tydligen att övertyga så många som möjligt att de behöver motorsågskörkort och att tillhandahålla dessa med god lönsamhet. Men om det är som anerismyra säger att det står var och en fritt att anordna utbildning så är ju problemet löst. Då kan vi ju träffas några skogsforumister och utbilda och godkänna varandra.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

T Landström  
#319490 Vad tjänar Säkrare Skog på utbildningarna?
De kurser jag sett har ju inte Säkrare Skog hållit i...

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319496 Har förstått att kursen kan du fixa hur som helst eller chansa och anmäla dig till prov utan kurs. Men provet och själva "körkortet" kostar.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#319499 Det kostar ett antal tusen för att få fälla ett träd nuförtiden :surp:
Tänk att folk har klarat sej utan detta fantastiska "plastkort" förr i tiden :roll:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319501 De klarade sig även utan skyddskläder och säkerhetsdetaljer på motorsågen förr i tiden.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#319502 Mina gamla sågar utan kastskydd går fint än idag, det är väl inget man kan få böter för...?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Hema  
#319503 Inte godkänd att avlägga prov med iaf.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

T Landström  
#319505 Dom klarade sig väl även utan körkort på bil förr i tiden...

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#319506 Körkort på bil har funnits med sedan början i stort sett tror jag.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319509
tallen100 skrev:Mina gamla sågar utan kastskydd går fint än idag, det är väl inget man kan få böter för...?


Vilket är viktigast, att sågen kan gå eller att sågaren kan gå?

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

T Landström  
#319511 Men tror inte det va mycket till körkort...
Det va mycket man inte behövde förr i tiden... Tänk va mycket jag fick göra på byggena när man hade gått ur skolan som jag inte får göra idag...
Jag betalade 4350:- för mitt motorsågskörkort när jag tog det... Tycker inte det är så farligt dyrt...inte om jag jämför med de utbildningar jag fick när jag jobbade på skanska som arbetsledare...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).