Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 155976 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Fridolf  
#337343 Som jag visat i tidigare inlägg så är jag ingen förespråkare för onödiga utbildningar typ motorsågskörkort. Trodde inte att man skulle kunna hitta på något stolligare men jag hade fel. På mitt jobb (sågverk träindustri) ska vi nu genomgå en utbildning på lyftkrok. Ska man skratta eller gråta? :grin: :cry: Vad blir nästa steg... körkort på hammare... morakniv... ??

Einstein hade rätt när han sa: The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#337348 Ja vart ska det sluta :sad: :sad:
Snart får man väl inte gå utanför dörren längre... Skratta eller gråta.. ja det är frågan...

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

vetinte  
#337389 "Sverige e Sverige" ?
När Svenskarna köper allt möjligt konstigt utan att säga ifrån, o sedan gnäller, så e dom själva som e felet ? Eller ?
Med andra ord: Svenskar e Svenskar. (Eller tja kanske inte).
Tragiskt med ett helt folk som lägger sig platt.
Var är "bondeupproret" o den anndan ?!

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#337428
Fridolf skrev:Som jag visat i tidigare inlägg så är jag ingen förespråkare för onödiga utbildningar typ motorsågskörkort. Trodde inte att man skulle kunna hitta på något stolligare men jag hade fel. På mitt jobb (sågverk träindustri) ska vi nu genomgå en utbildning på lyftkrok. Ska man skratta eller gråta? :grin: :cry: Vad blir nästa steg... körkort på hammare... morakniv... ??

Einstein hade rätt när han sa: The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.
Det borde som sagt räcka med en kort introduktion hur man undviker att punktera lårartären med kroken. Svåra skador i ben och underliv av fel hantering med kroken är inte särskilt vanliga men förekommer, förstagångsanvändare hanterar aldrig kroken på rätt sätt, detta åtgärdas dock med en enkel och snabb instruktion.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

JPW  
#337504
anersimyra skrev: Det borde som sagt räcka med en kort introduktion hur man undviker att punktera lårartären med kroken. Svåra skador i ben och underliv av fel hantering med kroken är inte särskilt vanliga men förekommer, förstagångsanvändare hanterar aldrig kroken på rätt sätt, detta åtgärdas dock med en enkel och snabb instruktion.. :smile: :smile:


Nu blir man som kroknovis intresserad, hur ska man göra? Aldrig fattat vitsen med krok utan bara använt sax i bra många år... Det måste alltså vara nåt jag missat.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#337509 Man skall fila kroken så man får en bred spets över och under sida så att säga.Då är det mindre risk att den släpper..Sen sätter man den bara i benet en gång aldrig mer gör jävligt ont.Krok eller sax har sätt flera som bara använt det ena eller andra så det är nog en fråga om vad man själv tycker är bra. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

jannee  
#337510 Gallrat mycket bokskog, där var kroken HELT värdelös, började använda sax - och idag är det bara sax som gäller, ovana och orutin med krok gör att den får ligga.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Göt  
#337511 Använder både krok och sax bra till olika saker. Kroken är bra att rulla med. Använde den som brytjärn i grann skog (före motorsägskörkortet) Den är bra att lyfta med med rätt teknik. Har provat att använda två krokar men inte fått till det riktigt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Erre  
#337513 Svärfar har två krokar, ingen sax.
Gamla skolan, med bägge i biten en från var sida så jämn belastar man kroppen bättre.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Göt  
#337514 Jag tror att man får bättre ergonomi med två krokar, det är det där med att dra virke som det faller för mej :???:

Försökta att leta på youtube på huggar krok och på brossling. Men det finns inget. Undrar var man hittar filmer på detta :?:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#337515
Erre skrev:Svärfar har två krokar, ingen sax.
Gamla skolan, med bägge i biten en från var sida så jämn belastar man kroppen bättre.

Helt rätt saxen sne belastar ryggen använder sax för att det är smidigare att ta biten med sig när man går tillbaka behöver inte ställa i från mig sågen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Erre  
#337517
röjar kalle skrev:
Erre skrev:Svärfar har två krokar, ingen sax.
Gamla skolan, med bägge i biten en från var sida så jämn belastar man kroppen bättre.

Helt rätt saxen sne belastar ryggen använder sax för att det är smidigare att ta biten med sig när man går tillbaka behöver inte ställa i från mig sågen. :grin:


:grin:
Kom att tänka på en grej frun säger till mig ibland.
"Den late bär hellre ihjäl sig än att gå två vändor"
Brukar bubbla ur henne efter att vi har storhandlat å jag bär ett par påsar i var hand samtidigt som man klämmer diverse prylar i armhålorna, ev bilnycklarna i munnen osv.
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#337563
JPW skrev:
anersimyra skrev: Det borde som sagt räcka med en kort introduktion hur man undviker att punktera lårartären med kroken. Svåra skador i ben och underliv av fel hantering med kroken är inte särskilt vanliga men förekommer, förstagångsanvändare hanterar aldrig kroken på rätt sätt, detta åtgärdas dock med en enkel och snabb instruktion.. :smile: :smile:


Nu blir man som kroknovis intresserad, hur ska man göra? Aldrig fattat vitsen med krok utan bara använt sax i bra många år... Det måste alltså vara nåt jag missat.
kroken är oumbärlig för att vända och rulla virke. Jag filar själv till en smal skarp spets som tränger långt in i virket. Om spetsen är rätt filad ska man få en rullande spåna när man drar kroken längst med fibrerna på virket. Vid vändning och rullning av virke håller man saxen i ett stadigt grepp och arbetar med ben och midja / bål...Dra ALDRIG med enbart armarna. Drar du med enbart armarna och kroken släpper finns risk att " klockspel med vidhängande pilleville blir konvalesent för en tid, eller vid stor otur obrukbar ".. :surp: :surp: . :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#337595 Ja den måste man vara rädd om vad som helst men inte den. :D :D :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).