Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 155735 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#327778 Så sant :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sv: Behöver jag motorsågskörkort?

silc  
#328141 Nu har jag inte läst hela tråden så mitt dillema kanske redan nämnts. Men i alla fall. Min granne har gjort ett kalhygge som gjort min skog mer, dvs mycket, stormkänslig. En del träd riskerar falla över ett av mina uthus. Alltså tar jag bort dom fast jag varken vill eller behöver virket. Men för att få omkull dom utan att skada huset måste jag fälla dom över gränsen och lägga dom hans öppna yta. Frågan är, får jag gå över och kvista av dom med motorsåg om jag inte har körkortet? Grannen har inget emot att jag gör det men inget är sagt om ansvar om något händer. Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#328144
silc skrev:Nu har jag inte läst hela tråden så mitt dillema kanske redan nämnts. Men i alla fall. Min granne har gjort ett kalhygge som gjort min skog mer, dvs mycket, stormkänslig. En del träd riskerar falla över ett av mina uthus. Alltså tar jag bort dom fast jag varken vill eller behöver virket. Men för att få omkull dom utan att skada huset måste jag fälla dom över gränsen och lägga dom hans öppna yta. Frågan är, får jag gå över och kvista av dom med motorsåg om jag inte har körkortet? Grannen har inget emot att jag gör det men inget är sagt om ansvar om något händer. Vad tror ni?

Bättre upp..vi vet.. :smile: :smile: gör du jobbet ensam behöver du inget, är grannen med ska ni bägge ha ett motorsågskörkort.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sv: Behöver jag motorsågskörkort?

silc  
#328312 Det var ju klara besked, tackar! Finns det fler undantag då man kan får köra motorsåg på annans mark utan kortet?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#328345
silc skrev:Det var ju klara besked, tackar! Finns det fler undantag då man kan får köra motorsåg på annans mark utan kortet?

Om markägaren inte drar nytta av jobbet behövs inget kort.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328484
röjar kalle skrev:Hela den säkra hörnet tekniken har dom tagit från motorsågs tävlingarna.Svante Hansson säker skogs stora dragplåster om jag inte misstar mig har vunnit världmästerskapet. Har aldrig förstått varför man skall krångla till det så.Men när jag såg filmen från finska mästerskapen trilla slanten ner.

Berträsk metoden är = säkra hörnet och det är inte svante som har kommit på det för det lärde jag mig i början av 70 talet.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#328507 Jodå samma här den är bara om döpt till säkra hörnet tekniken. Var det inte någon gubbe på Domänverket som uppfann den.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Åke Nilsson  
#328514 Bara du inte är anställd utan din egen spelar det ingen roll bara du är ensam i skogen oavsett markägare.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328555 Det hette trigger i USA och bokhuggarna hade det här på 60-70-talet efter vad jag fått berättat för mig.
De ha en del tokigt för sig därborta men en del vettigt med.
De ser gärna till att det finns klack trädet vilar på på väg ner, liksom vi hade förr här av säkerhets skäl.
Osäker på om det är osäkert, men inte godkänt av provledare i alla fall...

Känns riktigt äckligt o veta att det inte är nåt som hindrar trädet om brytmån brister.

Har fällt bok och Alm som krossaty stubben när tyngdpunkten flyttats,. Rätt gott o ha den där klacken. Det har räddat mig flera ggr...

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Anders Sam  
#331465
röjar kalle skrev:Jag kan lära ut mer knep och knåp när det gäller fällning av träd och handhavande av motorsåg.En vad ni någonsin kommer att lära på någon motorsågskurs. :D :D :D

Jag kommer gärna och lär mig lite av dig!
Vart ska jag åka? :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#331487 Till Sala du är välkommen. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Anders Sam  
#331491 Kommer på fredag, vilken adress?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#331493 Lördag blir bättre vi kan höras vidare på PM.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

DenimDude  
#336474 Vad tror folket om detta kursintyg? Är det godkänt som utbildningsbevis idag?
Kursen hölls som synes av Skogsstyrelsen, och alla moment som krävs idag ser ju ut att vara med? Dock inget dokumenterat dokumenterat teoretiskt / praktiskt prov... :sad:

http://imgur.com/V6UqJfq

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#336483
DenimDude skrev:Vad tror folket om detta kursintyg? Är det godkänt som utbildningsbevis idag?
Kursen hölls som synes av Skogsstyrelsen, och alla moment som krävs idag ser ju ut att vara med? Dock inget dokumenterat dokumenterat teoretiskt / praktiskt prov... :sad:

http://imgur.com/V6UqJfq
Det duger lika lite som ett betyg från skogsskola.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).