Motorsåg och handhållet

Stihl Picco Duro Carbide

12 inlägg 7301 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl Picco Duro Carbide

Fredrik Reuter  
#317653 Sökte lite på Picco Duro Carbide här på skogsforum och såg att några skrivit om denna kedja de senaste åren. Jag har dålig koll så, men det vore intressant att veta lite mer och Picco Duro som verkar vara unik i det att den är förstärkt i skäret med karbid. Enl reklamen ska den hålla upp till 10ggr så långt innan slipning om man jämför med konventionell.

Hur är Picco Duro, ni som kört med denna motorsågskedja ett tag?, vad får den för betyg?





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

JensSkoog  
#317707 Fick ett av dom till min MS200, och har provat. :???: Säkert bra för dom som sågar två träd i året och är nöjda om det tar några minuter å kapa en 15 cm gran, men jag skulle aldrig lägga pängar i det. Bettet är inte imponerande när det är nytt, och senn kör man med halvgott bett länge om man har varit i marken eller kapat virke med skit.
Hänger i verkstaden, så om någon vill prova, så kan jag skicka det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

anersimyra  
#317708 Vilket löjeväckande test, en kedja som blir slö fastnar ju inte som den tycks göra i filmen.. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

JensSkoog  
#317713
anersimyra skrev:Vilket löjeväckande test, en kedja som blir slö fastnar ju inte som den tycks göra i filmen.. :grin: :grin:

Möjligt att skränkningen är dårlig :lol: :lol:
Men jag är glad att jag inte har grannar till skogen som fyller granen med sand och cement :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317714 Har upplevt detta med betong i ett träd en gång...

Det är nog inte av märkena man ska kolla efter test.
Oregon och många andra har ju Karbid tandat med. Det är ingen höjdare o skära med och knappast kostnadseffektivt heller.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

totte  
#317791 Själva poängen med hårdmetallbelagda kedjor är just för att alls kunna skära där en vanlig kedja inte går att använda. Dom är inte avsedda att vara en ersättning för vanliga kedjor under normala förhållanden. Typiska användningsområden är för räddningstjänst, för byggarbete och annat sånt.

I skogsarbete kan jag tänka mig att det skulle vara bra vid nedtagning av träd vid grusvägar och såna platser där träet är "genomdränkt" av grus.

Avatar Fallback

Re: Stihl Picco Duro Carbide

Elfving  
#317808 Köpte en kedja med karbidskär i tänderna för att kunna ha motorsågen som hjälpreda för att riva ett timmerhus på drygt 300 kvm för ett år sedan (finns lite info i annan tråd på detta forum vill jag minnas).
Jag trodde efter att ha läst reklamen att de skulle palla spikkörning bättre än vanlig kedja, men det är inte min uppfattning. Snarare så revs karbidskäret loss vid spikkörning så på dag två i rivningen hade jag inte många tänder kvar.
Det visade sig gå alldeles utmärkt att slita isär timmerknutarna med tandskopa på grävmaskin så rivningen fullföljdes i bra tempo. Kommer aldrig mer att köpa den typen av kedja, kostade drygt 1000 kr och fördelarna visade sig vara rejält överdrivna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317820 Problemet ät att då det är mycket grus, betong eller sten så är det mer som tar skada än tandens skär. Nitar och sidolänkar tex.

Jag var delaktig i ett stubb project där det skulle kapas med såg i grus o viss sten. Det användes då en Karbid kedja lite tuffare än denna som diskuteras här.
Det var inte skären som gick åt pepparn det var lederna eftersom gruset bands av oljan ocxh blev som sli pasta ...

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

palbin  
#319883 Vissa tryckluftstångsågar avsedda användas för fruktträdbeskärning lär
ha levererats med hårdmetallkedjor orginal (säga mig en fruktodlare) -
dessa kedjor lär ha hållit lika länge som sågen, typ - varefter man kanske
kasserade alltihopa ... detta är givetvis inte en användning där kaphastig-
het är en primär faktor iofs ... .

PS. Man kan förstås köpa en 3/8 LP kedja till sin Stihl MS200 tex här för
350 pix eller så - det avser jag göra bara för att testa det :) ...

http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Svaerd/Sagkedjor/Hardmetall-sagkedjor/3/8-sagkedjor/Stihl-hardmetallkedja-Sagkedja-30cm-3-8x1-3mm-44-laenkar::985.html

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

JensSkoog  
#319889 Det där är ingen åckerpris. Menar att den kostar ungefär 700 här, men jag kann ha fel :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Picco Duro Carbide

palbin  
#319912 Ja det är oljan som driver upp priserna i Norge - jag har
en granne som är pensionerad sjuksköterska som blev/
är väldigt betydligt rikare än vad svenska sjuksköterskor
kan hoppas på genom jobba Norge - det är i vad fall vad
han säger mig när jag frågar han hur han kan ha råd med
ditt-o-datt när han bara är sjuksköterska?

Avatar Fallback

Re: Stihl Picco Duro Carbide

bgl  
#319929 Vi köpte en sån kedja när vi började riva ett gammalt garage i somras. Fungerade någorlunda tills jag sågade i en gammal handsmidd spik , säkert från början av 1700-talet, som hade återanvänts när garaget byggde 1923.
Det lät konstigt, jag lättade på sågtrycket omedelbart men det var för sent. Mer än hälften av hårdmetalltänderna var ner eller mindre bortrivna och flisor av dom låg utspridda kring mig! Den gamla spiken hade ett knappt synligt blankt märke där kedjan träffade. Med andra ord walk-over seger för den gamle smeden mot dagens Stihl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).