Sida 5 av 10

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: ons 08 feb 2017, 22:43
av machonisti
Tack! Blir väl att bli medlem i chainsaw då.

En underlig sak är att den går bättre nu då det är kallt ute.

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 19 feb 2017, 20:36
av machonisti
Har inte gjort nåt åt den men den fungerar. Liite seg i början på dagen men efter en stund går den ok.
Kan inte förklara men den verkar ha "självläkt".

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 30 apr 2017, 11:59
av dwurg
Har problem med min 200 jag med, den startar och går på tomgång men dör ut när man gasar. Lyckas man lura upp den på höga varv så går den bra så länge man håller den på högre varv. Några ideer vart man ska börja ? Eller är det bara att slänga och köpa nytt ?

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 30 apr 2017, 16:46
av Mange
Detta löser många skumma grejer och sågen går bättre än ny efter:
Mange skrev:Det här kan driva en till vansinne. Har haft några här där det byttes förgasare vilket löste problemet för stunden. Sen kom de igen och det var riktigt irriterande. De jag hade problem med visade sig vara en oring i en accellerationspump.
Gnällde om detta på ett annat forum och en hjälpsam fransos visade mig en lite mer permanent lösning.
Så testades detta knep och sågen gick bättre än den gjorde med ny förgasare. Efter det så bestämde jag mig för att det skulle vara några i hyllan som var färdiga o byta kontinueligt.
Läs och se bilder här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 24&t=16521

machonisti la upp bilder på sin såg. download/file.php?id=39155&t=1
Där syns pluggen.

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: mån 01 maj 2017, 16:58
av dwurg
Tackar, får titta närmare på det :smile:

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 13:50
av Gäddviken
Ramlade över en ms200 i helgen, kan man aldrig ha för många av :ymparty:
Den startar snällt kanske ngt hög tomgång, men den dör efter 20-30 sek oavsett om jag varvar eller tomgång. den startar dock lätt igen men dör på samma sätt som innan, har provat med öppet tanklock då det kändes som vakum i tanken dock samma resultat som tidigare.
Tacksam för råd och tips :-bd

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 14:06
av JensSkoog
Skulle väl kolla alla slangar och bränslefilter.
Rekna med att du har ny bränsle på tanken :wink:

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 14:07
av Niking
Har du kollat bränslefilter och bränsleslang?
/Niklas

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 14:44
av Gäddviken
Ja det kunde jag skrivit!
Filter har jag haft ut och blåst "baklänges" slangen såg hel ut, bränslet är ny Aspen

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 14:50
av JensSkoog
Slangar kan se bra ut, men ha läckage. Har jag upplevd ofta.

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 16:23
av Gäddviken
Måste det vara orginal med krumelurer eller gå det med vanlig slät plast/gummi ?

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: tor 13 jul 2017, 20:01
av JensSkoog
Gäddviken skrev:Måste det vara orginal med krumelurer eller gå det med vanlig slät plast/gummi ?


Viktigast är att du har rätt innerdiameter och att slangen toler alkylaten, samt att den
inte får en kläm på sig som tättar den.

Använder du slang från rull, så kan det ochså bli svårt med tätning i tankgenomförningen.
Originalslangar ska inte kosta så mycket, så om du har en bra ÅF nära dig så skulle jag fråga
om han har på lager eller skaffar på en dag eller två.

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 02 dec 2018, 20:32
av DalslandsAnders
Jag kapar denna tråden ,eftersom flera har gjort det tidigare!
Ska eventuellt få köpa en MS200 billigt.
Den går jättebra ,ända tills man stänger av den ,då den är mycket svår att få igång igen.
Har aldrig pysslat med Stihl tidigare ,men det är ju en vanlig 2-taktsmotor..
Tändspole? Kolv/kolvringar?
Eller finns det något typiskt fel på dessa ,som ger dessa symptom?

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 02 dec 2018, 22:37
av Mange
Ofta bränssystemslerelaterat.

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Postat: sön 02 dec 2018, 22:54
av DalslandsAnders
Ok ,det jag menade var att ,den är nästan omöjlig att starta när den är varm ,den måste kallna först..
Men det kan ju absolut vara bränslerelaterat