Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
Motorsåg och handhållet
Felsökning på STIHL ms 200!
✍️ Sammanfattning av tråd
Denna forumtråd handlar om problem och reparationer av motorsågen Stihl MS 200. Användarna diskuterar vanliga fel som kedjan som snurrar på tomgång, problem med stopparen som inte fungerar, trasiga kablar, förgasarproblem och tändspolefel. Många delar med sig av egna erfarenheter av felsökning, tips på inställningar, och reparationer som att byta fjädrar, löda plastdelar och rengöra förgasaren. Det finns flera exempel på hur olika småfel kan orsaka liknande symptom, och hur man stegvis kan åtgärda dessa. En del lyfter fram problem med alkylatbensin och att sågen kan bete sig olika beroende på temperatur.
Det uttrycks olika perspektiv: vissa förespråkar att reparera och underhålla själv med gedigna metoder, andra tipsar om att byta delar eller använda eftermarknadsdelar. Några nämner att det kan vara frustrerande och tidskrävande att få sågen att fungera optimalt, medan andra framhåller att tålamod och metodisk felsökning ger resultat. Diskussionen präglas av hjälpsamhet och erfarenhetsutbyte, där flera deltagare rekommenderar varandra att kolla slangar, filter, membran och tändsystem.
Det finns ingen uttalad konflikt, utan snarare en gemensam vilja att lösa problem och dela kunskap. Tråden avslutas med rekommendationer att laga sågen om möjligt och med varningar om typiska fel. Konsensus råder om att MS 200 är en robust såg som kan bli mycket bra med rätt skötsel och reparationer.
Sammanfattningsvis är tråden en omfattande erfarenhets- och problemlösningsdiskussion kring Stihl MS 200, där deltagarna delar tips, ställer frågor och ger råd för att få sågen att fungera optimalt.
Det uttrycks olika perspektiv: vissa förespråkar att reparera och underhålla själv med gedigna metoder, andra tipsar om att byta delar eller använda eftermarknadsdelar. Några nämner att det kan vara frustrerande och tidskrävande att få sågen att fungera optimalt, medan andra framhåller att tålamod och metodisk felsökning ger resultat. Diskussionen präglas av hjälpsamhet och erfarenhetsutbyte, där flera deltagare rekommenderar varandra att kolla slangar, filter, membran och tändsystem.
Det finns ingen uttalad konflikt, utan snarare en gemensam vilja att lösa problem och dela kunskap. Tråden avslutas med rekommendationer att laga sågen om möjligt och med varningar om typiska fel. Konsensus råder om att MS 200 är en robust såg som kan bli mycket bra med rätt skötsel och reparationer.
Sammanfattningsvis är tråden en omfattande erfarenhets- och problemlösningsdiskussion kring Stihl MS 200, där deltagarna delar tips, ställer frågor och ger råd för att få sågen att fungera optimalt.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Vänlig, hjälpsam och erfarenhetsbaserad.
📌 Diskussionstyp: Felsökning / hjälp
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Vänlig, hjälpsam och erfarenhetsbaserad.
📌 Diskussionstyp: Felsökning / hjälp
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-12 06:10 | data: 1)
#316544Har någon annan problem med att stopparen krånglar på stihlen. Den vill bara gå och gå reagerar inte på stopparen. Kan inte hitta nåt fel på detaljerna som syns under röda locket.
TS

#316552Arbetsvillig såg. Ställ en öl brevid, stannar den inte då är den trasig på riktigt och teknisk undersökning krävs.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
Låter som det kunde bli petigt!
foton skrev:Kabeln under främre handtaget är av. Brukar det vara, lite bökigt att komma åt.
Låter som det kunde bli petigt!
TS
#316627Kedjan har snurrat på tomgång på den andra sågen, har försökt ställa tomgång å spänna men den har alltid snurrat. När kedjan hoppade av och jag skulle sätta tillbaks den såg jag att en fjäder brustit och skallrat lös rätt länge, syns pga nötningar.
Nya fjädrar, inte särskilt dyra.
Nu är en i skick men en vill inte stanna alls. Det går ju att jobba med den men när man vill plocka ihop virket vill jag oftast stanna sågen, brukar ändå fälla och aptera några trän så det blir en stund att puttra på tomgång. Kan ju chokas men den är så bedrövlig att dra igång sen.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Nya fjädrar, inte särskilt dyra.
Nu är en i skick men en vill inte stanna alls. Det går ju att jobba med den men när man vill plocka ihop virket vill jag oftast stanna sågen, brukar ändå fälla och aptera några trän så det blir en stund att puttra på tomgång. Kan ju chokas men den är så bedrövlig att dra igång sen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
Jepp! tack foton, nu stannar den igen.
foton skrev:Kabeln under främre handtaget är av. Brukar det vara, lite bökigt att komma åt.
Jepp! tack foton, nu stannar den igen.
TS
#318523Behövs knappast omfattande felsökning på sågen.
Plastsvetsade med lödkolven mest för att jag tyckte att det gick bättre än väntat. Cirka 1 h.
Vågar nån gissa hur många tankar denna "svetsning" kommer att hålla!
Skapa konto
Plastsvetsade med lödkolven mest för att jag tyckte att det gick bättre än väntat. Cirka 1 h.
Vågar nån gissa hur många tankar denna "svetsning" kommer att hålla!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
Optimist!
jannee skrev:Klarar du av att kvista upp en riktig gran eller tall må du vara nöjd = klarar inte en enda tank
Optimist!
TS
#318550Beror på var du håller i men det kanske klarar ett ryck i startsnöret
Nä men en stund håller det nog kanske!
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
Okej för att du ändå trodde lite kan jag nämna att en tank har den redan hållit. Inga tecken på svagheter ännu.
Blivande snickare skrev:Beror på var du håller i men det kanske klarar ett ryck i startsnöret![]()
Okej för att du ändå trodde lite kan jag nämna att en tank har den redan hållit. Inga tecken på svagheter ännu.
TS
Där satte du den!
Tosca skrev:Skötte du lödkolven rätt ska det väl funka, möjligen kunde det varit bra att armera den lite extra?
Där satte du den!
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).