Motorsåg och handhållet

Felsökning på STIHL ms 200!

143 inlägg 49694 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#316544 Har någon annan problem med att stopparen krånglar på stihlen. Den vill bara gå och gå reagerar inte på stopparen. Kan inte hitta nåt fel på detaljerna som syns under röda locket.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

roa  
#316548 Kablen är av

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316552 Arbetsvillig såg. Ställ en öl brevid, stannar den inte då är den trasig på riktigt och teknisk undersökning krävs.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

foton  
#316556 Kabeln under främre handtaget är av. Brukar det vara, lite bökigt att komma åt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#316622
foton skrev:Kabeln under främre handtaget är av. Brukar det vara, lite bökigt att komma åt.

Låter som det kunde bli petigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#316627 Kedjan har snurrat på tomgång på den andra sågen, har försökt ställa tomgång å spänna men den har alltid snurrat. När kedjan hoppade av och jag skulle sätta tillbaks den såg jag att en fjäder brustit och skallrat lös rätt länge, syns pga nötningar.
Bild0433.jpg

Nya fjädrar, inte särskilt dyra.
Bild0434.jpg

Nu är en i skick men en vill inte stanna alls. Det går ju att jobba med den men när man vill plocka ihop virket vill jag oftast stanna sågen, brukar ändå fälla och aptera några trän så det blir en stund att puttra på tomgång. Kan ju chokas men den är så bedrövlig att dra igång sen.
Bild0435.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

tallen100  
#316788 Två kabelstumpar och en gammal hederlig vippströmbrytare i metall från äldre HQ såg funkar bra :smile:

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#317755
foton skrev:Kabeln under främre handtaget är av. Brukar det vara, lite bökigt att komma åt.

Jepp! tack foton, nu stannar den igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#318523 Behövs knappast omfattande felsökning på sågen.
Bild0438.jpg

Plastsvetsade med lödkolven mest för att jag tyckte att det gick bättre än väntat. Cirka 1 h.
Bild0441.jpg

Vågar nån gissa hur många tankar denna "svetsning" kommer att hålla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

jannee  
#318524 Klarar du av att kvista upp en riktig gran eller tall må du vara nöjd = klarar inte en enda tank :grin:

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#318530
jannee skrev:Klarar du av att kvista upp en riktig gran eller tall må du vara nöjd = klarar inte en enda tank :grin:

Optimist! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Blivande snickare  
#318550 Beror på var du håller i men det kanske klarar ett ryck i startsnöret :mrgreen:

Nä men en stund håller det nog kanske!

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#318575
Blivande snickare skrev:Beror på var du håller i men det kanske klarar ett ryck i startsnöret :mrgreen:

Nä men en stund håller det nog kanske!

Okej för att du ändå trodde lite kan jag nämna att en tank har den redan hållit. Inga tecken på svagheter ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Tosca  
#318578 Skötte du lödkolven rätt ska det väl funka, möjligen kunde det varit bra att armera den lite extra?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#318580
Tosca skrev:Skötte du lödkolven rätt ska det väl funka, möjligen kunde det varit bra att armera den lite extra?

Där satte du den!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).