anersimyra skrev:Angående service, är det fler än jag vars 550 går fett och accelererar dåligt när såghelvetet gått en stund på tomgång. Vid enbart lätt gaspådrag händer att sågen stannar. Bränslefilter och stift är sprillans nytt, det är min andra 550 med samma trista fenomen, och nej, " inställning " genom att såga i stock hjälper inte ett skit.. :oops:
Det kanske är något karakteristiskt för sågar med elektoniskt styrd förgasare. Minns vid älgjakten i höstas när vi kapade bräder till att göra stolar till älgpass, så stannade en ny Stihl MS 201 C-M upprepade gånger vid gaspådrag, efter att ha puttrat lite på tomgång. Inte konstigt alls, menade en nestor på sågar, den är ju kall. I övrigt gick den sågen riktigt bra.
Som tips, se till att vara konsistent beträffande bränslet, kör t.ex. enbart på färdigblandad Aspen 2.0%, ha ett rent tändstift, plocka ur gnistgallret, samt låt sågen bli varm. Vet inte om belastningen (pga magnetspolen för värmen) på sågen minskar om man till en början slår av handtagsvärmen tills att sågens motor blivit varm.
Har även provat en Husqvarna med AutoTune, som verkade gå bäst på inhandlat Aspen-bränsle, än på min egen lite fetare 2.17% oljeinblandning. Visst hade den sågen konstigheter för sig ibland (eller bara vanligtvis SBS), men för det mesta vill jag nog påstå att den gick exemplariskt. (Skulle därför gärna tänka mig en CS2253WH som ersättare till vår nuvarande CS2152!)
Vet inte om det har med omgivningstemperatur att göra, dvs hur känslig en såg med elektoniskt styrd förgasare är för sommar- resp vintertemperaturer?
Jag har dock slutat att använda vinterluckorna, låter istället sågen bli varm, innan jag använder den i skäret. Vår Jonsered CS2152, samt Stihl MS 362C-Q får ta lite tid på sig, innan vi belastar dessa efter start vintertid. Vill med detta minska risken för överhettning, bl a eftersom vi ibland långsågar grova stockar. Det blir dessutom mer skräp runt insuget med luckor i vinterlägen, vilket ytterligare försämrar kylningen.
P.S:
Gissar att en verkstadsmanual är mer konkret och mindre abstrakt än diverse lösryckta funderingar på bränsle och kylning.