Sida 2 av 3

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 20:30
av Mange
Säger som alltid! In med dem så säljarna får en chans o rätta till det och meddela HVA om att det finns ett problem.
Hade detta gjorts oftare hade det nog blivit lite mer tryck på problemlösarna...

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 20:38
av anersimyra
Mangan skrev:Låter inte bekant...
Enligt facebookgruppen Vi som är manuellarbetare i skogen är problemet välkänt på både 550 och 560, en medlem har gjort tre förgasarbyten, flera andra har uppdaterat med varierat resultat.. :shock:

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 21:02
av Mangan
Ja, är man tillräckligt många så hittas det såklart fel.

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 21:27
av traktorz
anersimyra skrev:Angående service, är det fler än jag vars 550 går fett och accelererar dåligt när såghelvetet gått en stund på tomgång. Vid enbart lätt gaspådrag händer att sågen stannar. Bränslefilter och stift är sprillans nytt, det är min andra 550 med samma trista fenomen, och nej, " inställning " genom att såga i stock hjälper inte ett skit.. :oops:


Det kanske är något karakteristiskt för sågar med elektoniskt styrd förgasare. Minns vid älgjakten i höstas när vi kapade bräder till att göra stolar till älgpass, så stannade en ny Stihl MS 201 C-M upprepade gånger vid gaspådrag, efter att ha puttrat lite på tomgång. Inte konstigt alls, menade en nestor på sågar, den är ju kall. I övrigt gick den sågen riktigt bra.

Som tips, se till att vara konsistent beträffande bränslet, kör t.ex. enbart på färdigblandad Aspen 2.0%, ha ett rent tändstift, plocka ur gnistgallret, samt låt sågen bli varm. Vet inte om belastningen (pga magnetspolen för värmen) på sågen minskar om man till en början slår av handtagsvärmen tills att sågens motor blivit varm.

Har även provat en Husqvarna med AutoTune, som verkade gå bäst på inhandlat Aspen-bränsle, än på min egen lite fetare 2.17% oljeinblandning. Visst hade den sågen konstigheter för sig ibland (eller bara vanligtvis SBS), men för det mesta vill jag nog påstå att den gick exemplariskt. (Skulle därför gärna tänka mig en CS2253WH som ersättare till vår nuvarande CS2152!)

Vet inte om det har med omgivningstemperatur att göra, dvs hur känslig en såg med elektoniskt styrd förgasare är för sommar- resp vintertemperaturer?

Jag har dock slutat att använda vinterluckorna, låter istället sågen bli varm, innan jag använder den i skäret. Vår Jonsered CS2152, samt Stihl MS 362C-Q får ta lite tid på sig, innan vi belastar dessa efter start vintertid. Vill med detta minska risken för överhettning, bl a eftersom vi ibland långsågar grova stockar. Det blir dessutom mer skräp runt insuget med luckor i vinterlägen, vilket ytterligare försämrar kylningen.

P.S:
Gissar att en verkstadsmanual är mer konkret och mindre abstrakt än diverse lösryckta funderingar på bränsle och kylning.

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 21:37
av traktorz
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Låter inte bekant...
Enligt facebookgruppen Vi som är manuellarbetare i skogen är problemet välkänt på både 550 och 560, en medlem har gjort tre förgasarbyten, flera andra har uppdaterat med varierat resultat.. :shock:


En Facebook-grupp brukar sällan vara speciellt djuplodande, snarare ytlig och social, än att ta på djupaste allvar.

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 21:52
av anersimyra
Gruppen heter : vi som är manuellarbetare i skogen..en hel del folk härifrån alltså, dessutom är majoriteten heltidsarbetande skogsarbetare.. :D

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: mån 07 dec 2015, 22:03
av Mangan
Det var väl det han sa, inget att ta på allvar? ;)

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: tis 19 jan 2016, 16:45
av Total
Hej alla

Någon som har möjlighet att skicka även mig VM på 550 xpg ?

PM


Tacksam för svar, MVH Tony

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: ons 20 jan 2016, 10:43
av SawTroll
545 550 XP 550XPG WS manual.pdf

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: ons 20 jan 2016, 19:43
av Total
Tack!

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: ons 20 jan 2016, 20:45
av bendel
kan man få fram en vm till 346 xpg med så skulle de va toppen :mrgreen:

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: tor 21 jan 2016, 13:02
av SawTroll
346xp etc.

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: tor 21 jan 2016, 20:34
av bendel
hipp hurra :grin: en tackar så mycket ,helt perfekt,nu får sågen krångla om den vill :lol: :lol: m.v.h bEndel

Re: Service manual 550 xpg?

Postat: tor 21 jan 2016, 21:27
av anersimyra
anersimyra skrev:Angående service, är det fler än jag vars 550 går fett och accelererar dåligt när såghelvetet gått en stund på tomgång. Vid enbart lätt gaspådrag händer att sågen stannar. Bränslefilter och stift är sprillans nytt, det är min andra 550 med samma trista fenomen, och nej, " inställning " genom att såga i stock hjälper inte ett skit.. :oops:
Nu har jag lämnat in sågen, hva är medvetna om problemet jag beskrivit och säger att det beror på dålig kvalite på förgasarmembranet, bra jobbat av hva att använda skitkomponenter i sågarna.. 😈 😈

control diaphragm 550 xpg?

Postat: fre 22 jan 2016, 00:51
av traktorz
anersimyra skrev:
anersimyra skrev:Angående service, är det fler än jag vars 550 går fett och accelererar dåligt när såghelvetet gått en stund på tomgång. Vid enbart lätt gaspådrag händer att sågen stannar. Bränslefilter och stift är sprillans nytt, det är min andra 550 med samma trista fenomen, och nej, " inställning " genom att såga i stock hjälper inte ett skit.. :oops:
Nu har jag lämnat in sågen, hva är medvetna om problemet jag beskrivit och säger att det beror på dålig kvalite på förgasarmembranet, bra jobbat av hva att använda skitkomponenter i sågarna.. :twisted: :twisted:


Kikade just i verkstadsmanualen, som påpassligt via en länk finns några rader upp på den här sidan, finner där att ett värmeelement monterats på locket till kontroll-membranet i förgasaren, givetvis endast på XPG-modellen förstås. Värme på nämnda "metering"-membranet borde ha en viss påverkan på gången hos sågen, nu med förgasarmembranen som har dålig kvalitet. Är sågen bara en XP-modell, så är det ju dessutom enkelt att bara byta membran, kanske låter det sig göras utan att behöva lossa själva förgasaren, bara att lyfta bort luftfiltret först.