Motorsåg och handhållet

Letar info om dessa gamla yxor.

10 inlägg 9758 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Letar info om dessa gamla yxor.

Thommy82  
#313442 Undrar om nån kan säga ungefärlig ålder och om det finns nått värde i dessa gamla yxor. Bilyxorna har eggen till vänster om man håller yxan framför sig, dom har båda också "Hultsbrukåby" som märkning. Och den stora har jag ingen aning om vad den kan ha använts till?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

Blivande snickare  
#313473 Den stora är kanske nån form av köttyxa?

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

palbin  
#313480 Kan det inte vara barkningsvertyg?

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

anersimyra  
#313482 De stora " avrättningsyxorna " är timmerbilor vill jag minnas.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313492
anersimyra skrev:De stora " avrättningsyxorna " är timmerbilor vill jag minnas.. :smile:


Skräyxa skulle jag säga. :smile:

Hade sina glansdagar före sågverkens tid.

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

totte  
#313496 Hur som så står det "HULTS BRUK ÅBY" om man skall vara noga. Om tittar noga så syns det en aning längre avstånd mellan boktstäverna där orden skiljs. Ligger utanför Norrköping. Wikipedia har en hel del om orten och historian. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hults_Bruk

Avatar Fallback

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

Sture Andersson  
#313497 Dom stora är skräyxor ,som man hade när man byggde hus ,att skrä stockarna med.

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

JensSkoog  
#313597 Dom två i mitten liknar det vi vid kusten kallade "skeppsbyggarbila". Nådde in med spetsen där det va lite utrymme. Den stora skulle jag tro va en köttyxa, och den lilla ser ut som en snickaryxa - isär sedan den är utrustad med en "hammare" på nacken - på min hemplats kallades den för en dansk snickaryxa. Gammla yxar har det värd som någon sammalare ger :wink: Själv köpte jag en skeppsbyggarbila i Danmark på en begagnadmarknad några år tilbaka och fick ge 300 kr för den.

Användarvisningsbild

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

anersimyra  
#313604
totte skrev:Hur som så står det "HULTS BRUK ÅBY" om man skall vara noga. Om tittar noga så syns det en aning längre avstånd mellan boktstäverna där orden skiljs. Ligger utanför Norrköping. Wikipedia har en hel del om orten och historian. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hults_Bruk
Intressant.. :smile: Där var jag och tittade på tillverkning av yxor i mitten på sjuttiotalet. En av smederna visade vad deras " värstingyxa " dög till. Yxan liknade en ordinär yxa men var stor och blankpolerad. Smeden högg med ett enda hugg tvärsigenom ett armeringsjärn på ca 8-10 mm.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Letar info om dessa gamla yxor.

Blivande snickare  
#313612 Järn är hårt men vid stor punktbelastning går det rakt i genom det åxå. Vattenskärarna är byggda på samma princip, stort tryck på väldigt liten yta :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).