Motorsåg och handhållet

Bensindunkars hållbarhet?

28 inlägg 11971 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751995 De svarta piparna höll och håller bättre än de gröna på de kombidunkarna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Erre  
#752021
Tralsmo skrev:Dom gammal Huskvarna dunkarna me den pipen ä värdelösa. Pipen menar ja då.
Har bytt ett antal pipar genom åren.
Dom finns nog å köpa fortfarande.
Har en stihldunk å den nyare Huskvarnam numera å pipen på dom nya Huskvarna är bättre men inte så bra som stihl.

Sa till Husqvarna på Elmia sist att dom piparna var värdelösa. Det höll dom inte med om.
Sa att oringen tätar i max ett par månader. Och plastkanten är alldeles för klen. Den drar man ju av om man tar i eller som i detta fallet med Vedmaskin.
Har gjort av med ett par bara av att dom står i lådan på huggarvagnen.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752036
Mange skrev:De svarta piparna höll och håller bättre än de gröna på de kombidunkarna.

Jag har aldrig knäckt en grön pip men däremot en svart pip på den nyaste dunken. Så nu sitter det en grön pip på den nya dunken 😀

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752088 De första dunkarna i rött och orange hade pipar som var svarta och ingen tätning.De var lite större från början.
Sen blev det gröna pipar och senare en annan plast och sist kom tätningen på bränslepipen.
Piparna gjordes här utanför kristianstad.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806788 Köpte ny dunk 2022, stängningsventilen kärvade så att det rann över. Stod ut till i våras då gummipackningen också gav upp. Köpte ny pip i februari men nu har gummipackningen gett upp på den också.
Bara skräp

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

tallen100  
#806791 Det är bara skräp i allt, undra om inte gummipackningarna idag består till stor del av plast 🤔
Det var bättre förr, då höll grejorna.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Williamm  
#806843 Det står att de bara tål alkylat, kör man äkta vara för man byta varje år..

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Rossignol  
#806930
Tralsmo skrev:Dom gammal Huskvarna dunkarna me den pipen ä värdelösa. Pipen menar ja då.
Har bytt ett antal pipar genom åren.
Dom finns nog å köpa fortfarande.
Har en stihldunk å den nyare Huskvarnam numera å pipen på dom nya Huskvarna är bättre men inte så bra som stihl.


Vad är det som är dåligt med den gamla Husqvarnapipen?

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Rossignol  
#806931 Jag skulle behöva rengöra mina dunkar på utsidan. Vilket medel är bäst för det?

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

tallen100  
#806932
Rossignol skrev:Jag skulle behöva rengöra mina dunkar på utsidan. Vilket medel är bäst för det?

Bensin kanske 😀

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Tralsmo  
#806978
Vedmaskin skrev:Det hände en liten olycka med pipen...

Ställde ner dunken på golvet och snuddade till pipen med benet. Kändes knappt. När jag tittade ner så hade den lossnat. 😤
1647003476_20220311_132826.jpg


Då funderar jag om man måste byta dunken efter en viss tid? Eller om man går efter allmäntillståndet. Den är från Juli 2013. Står mest i förrådet så den slits inte nämnvärt. Det gäller jobbets om nån börjar bli orolig. 😉

Känns för bra för o kassera. Tänker att jag skulle skaffa en ny pip. Fast dom är väl dyra så det knappt är lönt...


Svar till rossignol.

Men kolla på vedmaskins pip.
Så har mina pipar blivit ochså.

Tack för lånet av bilden vedmaskin

Edit:
Ja nu hängde ju inte bilden med men kolla vedmaskins inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806987
Tralsmo skrev:
Vedmaskin skrev:Det hände en liten olycka med pipen...

Ställde ner dunken på golvet och snuddade till pipen med benet. Kändes knappt. När jag tittade ner så hade den lossnat. 😤
$matches[2]


Då funderar jag om man måste byta dunken efter en viss tid? Eller om man går efter allmäntillståndet. Den är från Juli 2013. Står mest i förrådet så den slits inte nämnvärt. Det gäller jobbets om nån börjar bli orolig. 😉

Känns för bra för o kassera. Tänker att jag skulle skaffa en ny pip. Fast dom är väl dyra så det knappt är lönt...


Svar till rossignol.

Men kolla på vedmaskins pip.
Så har mina pipar blivit ochså.

Tack för lånet av bilden vedmaskin

Edit:
Ja nu hängde ju inte bilden med men kolla vedmaskins inlägg.


Varsågod. 😀
1690108898_20220311_132826.jpg

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Tralsmo  
#807013 Tack vedmaskin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).