Motorsåg och handhållet

Husqvarna 40?

9 inlägg 20634 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 40?

jonaxe  
#311284 Hejhej!
Gjorde ett impulsköp på en billig Husqvarna 40 för ett tag sen. Betalade inte mycket alls så tänkte varför inte! Men har ett par frågor om denna sågen;
Är det mer eller mindre samma såg som parter 400? är väldigt lika iallafall.
Går det att få tag på delar till sågen? svårt?
Och sist men inte minst, är sågen något att ha? är i skogen kanske varannan helg.

Tacksam för svar!

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40?

totte  
#311295 Är väl i stort sett samma som Partner 400 ja.

Beror på vad du behöver för delar, förgasarsatser, slang och sånt finns ju annars är det nog att söka begagnade grejor eller reservdelssåg. Svärd och kedjor är ju inget problem heller.

Om den är nåt att ha är ju en sån där lurig fråga. Det är ingen proffssåg, typisk konsumentmodell. Rätt mycket plast och inte precis nåt under av effekt men ingen dålig såg i sin klass. För att ta ner lite träd då och då så duger den väl gott om den är i OK skick. Slår ju kinabyggda varuhussågar med hästlängder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

jonaxe  
#311299 Ah precis Totte, det jag behöver för tillfället är kedjedrev, svärd och kedja, och antagligen luftfilter.
Sen funderar jag även på fjädrarna som håller handtagen(vibrationsdämpare?), känns lite slappa, men dessa hitta jag på nätet för en 50-lapp styck.

Tackar för svaret! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40?

JensSkoog  
#311311 Som Totte skriver, "intet under av effekt", och darför är det allt mera viktigt å ha topp kedja till alla tider. Problemet med många av hobbysågarna är just det att den som sågar bara sågar på med slö kedja, och senn klagar på att sågen inte gör jobbet :roll:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

jonaxe  
#311313 Jodå, fila kan jag allt så det ska inte vara några problem! ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

Brumsten  
#311371 Hej, kolla att ljuddämparen är ok och sitter fast ordentligt, defekta ljuddämpare är vanligt på modellen.
Om fjädrarna till handtagen känns slappa och är hela är det oftast att dom sitter löst.
Luftfilter finns i olika utföranden, det äldsta av skumplast är värdelöst, senare utförande i hård nylon är bättre, går att bygga om
med ny filterhållare.
I övrigt är väl sågen inte något man skriver hem om.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

jonaxe  
#311474 Japp, ljuddämparn är sådär, men har en bättre begagnad sån som jag ska sätta på har jag tänkt.
Yes, tror att jag har det sistnämnda luftfiltret, och har fått för mig att det sätts igen rätt fort det med!

Tackar för svaret! :) ha't gött!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319493 Har också en Husqvarna 40,som köptes för ca 25 år sedan. Den har bara använts sporadiskt och jag har gått igenom den en gång men den har alltid fungerat. Vill man kolla hur man sätter ihop den om man nu har vågat plocka isär den så kolla

En del får man förstås gissa sig till. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40?

jonaxe  
#319516 Sedär! Den filmen kommer säkert användas många gånger! Tackar för den!
Har väl kört cirka 8-9h med min hittills, gått bra än så länge, dock har det varit lite problem med smörjningen, löste sig dock efter en rejäl rengöring!
Ha det gött!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).