Motorsåg och handhållet

Vilken liten motorsåg rekomenderas?

52 inlägg 26161 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

JensSkoog  
#310900
Huggarn skrev:
JensSkoog skrev:MS150 och MS200 är två sågar från olika planetar! MS150 skulle väl duga i beskärningen av rosväxterna, men MS200 är en fullblods proffsåg för den som vil ha mindre å kånka på i klenarbete och kvistning. Men, jag är positivt förvånad över hur bra min nya MS192 jobbar, bara jag kommer i håg att det är en småsåg och ingen 70kubikare! :lol:


nu missförstod du nog lite grann Jens Skoog! Jag skrev MSA 200 å inte MS 200! en viss skillnad de .... :smile:

Då ber jag om ursäkt! :oops: Stor skilnad skulle jag säga! Leste fel! Mina glasögon är i behov av tvätt men käringen har lagt sig, så det får vänta till i morgon :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310902 Finnes flere tråder om MS 192, det går bra å søke.
Bla denne https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=16134&p=213042#p213042

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310905
Huggarn skrev:Msa 200 är en batterisåg och fanns inte för 7-8 år sedan! måste vara nån anna stihl 200 du provat! :wink:


Ok! då hänger jag med. Som du nog förstod, avsåg jag bensinsågen, som sedan efterträdes av 201:an.

På Tibro skog och trädgårdsmaskiner, som f.ö. säljer både Stihl och Husqvarna, rankar de Husqvarnas batterimaskiner lite högre än Stihls motsvarigheter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Hema  
#310967 Innan har det varit många som snackat relativt gott om Hva 339:an. O kan man tänka sig att köpa begagnat, så är en 339, med den runda sidoklisterlappen eller en Stihl ms200/201 nog bland det bästa du kan köpa, om den måste vara liten.

Men nu när 201 kommer med "direktinsprutning", så kanske Hva äntligen får intresse av att göra en normalversion av den hyllade aboristsågen T540 (som verkar fått stor konkurrens från den batteridrivna motsvarigheten). Man kan bara hoppas. =P~

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

gogge  
#311149
Hema skrev:Innan har det varit många som snackat relativt gott om Hva 339:an. O kan man tänka sig att köpa begagnat, så är en 339, med den runda sidoklisterlappen eller en Stihl ms200/201 nog bland det bästa du kan köpa, om den måste vara liten.

Men nu när 201 kommer med "direktinsprutning", så kanske Hva äntligen får intresse av att göra en normalversion av den hyllade aboristsågen T540 (som verkar fått stor konkurrens från den batteridrivna motsvarigheten). Man kan bara hoppas. =P~



Hva:s maskin hade ja missa helt. Att den skulle vara beg gör inte mej något alls. Det är ju bara bra om nu hittar en som inte är allt för sliten. Iom att jag ska ha den som komplement så är just det att den är liten, annars är det ju ingen ide alls. Ska absolut kika lite efter dessa maskiner. Tror de är precis vad jag önskar i storlek. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311152 Jag har funderat på om man kan rekommendera 339, eller ej. När Den går är det en fin och lätt såg, men den har några nackdelar.
1) Vibrationer, den vibrerar mer än tex 550xpg
2) Driftsäkerhet, förgasaren är lite kinkig verkar.det som. Kanske bättre på de nyaste
3) Luftfiltret Måste rengöras varje dag, sätter igen fort.
4) Tillverkas inte längre, ingen verkar ha reservdelar hemma.

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Hema  
#311207 Hmm, o jag som precis har en 339:a på ingång.. Jaja får se hur det går då..

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311209 Bara för att jag sa nåt, så trilskades min 339:a idag. Precis som om det inte kom någon bensin, gick i en minut efter start. :) Vet inte om det har något med vädret att göra, regn och nollgradigt. Skall på med vintertillsatsen och göra rent se om det hjälper. Kan ju vara bränsletillförseln också.

Men jag har en gammal såg, det finns 2 nyare förgasare än den jag har. ;)

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Midgård  
#311221 Håller på att avverka frötallar fn.. Jag fäller med en HVA 550 XPG med 15" svärd, och har även kvistat det grövsta med den. Har dock gått över till att använda Stihl 192 till att kvista med, även de riktigt grova kvistarna. OK, 192:an har inte samma ork och drag som 550:an men den är så otroligt lätt att det kompenserar. 192:an med den tunna kedjan biter förvånansvärt bra. Otroligt pigg för sin storlek.

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

enbhen  
#311449 Använder en Stihl 192 ibland och tycker den fungerar bra. Enda jag inte gillar är locken till olja och bensin, har ibland stora problem att få på dem. Men kanske är skit bakom spakarna...

Som kuriosa kan jag nämna att sågen köptes av min 77-åriga morfar som vägrar ge upp skogsarbete men inte orkar med en standardsåg :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Hazzilla  
#312041 Jag kan rekommendera 192:an å. Köpte en så så att frugan skulle kunna hjälpa till med kvistningen. Fäller gör jag med en gammal Jonesered SP520. Om jag är på egen hand i skogen blir det oftast med 192:an eftersom den är så lätt o behändig.

Användarvisningsbild

Skit bakom spakarna

traktorz  
#312084
enbhen skrev:Enda jag inte gillar är locken till olja och bensin, har ibland stora problem att få på dem. Men kanske är skit bakom spakarna...


Vi har samma problem med locken till våra Stihl-sågar, såsom till den lilla MS 192 såväl till den större MS 362. Totalt hopplöst att få på locken till oljetanken, ifall man toppfyllt dessa. Antingen sitter locket snett och lossnar, så oljan rinner ut (som på bilden), eller så att man häller ur lite av överskottet, t.ex. på svärdet där det gör någon nytta, så att lockets bajonett sedermera går att vrida fast.

IMG_1319r1280.JPG


MS 192 är en trevlig såg, men räkna inte med att den tunna 1.1 mm kedjan blir särskilt långvarig. I bästa fall håller kedjan för ett antal filningar innan tänderna trillar av, i sämsta fall om den inte är sträckt nog hoppar den av och passar inte längre ner i svärdspåret.

Därför, om man som vi ibland tar rätt på gärdsgårdsvirke, viket är frusen undertryckt gran, så behöver tänderna filas ofta för att vara vassa nog. Funderar därför på en liten och lätt såg som kan ta en kraftigare 1.3 mm kedja. MS 192 orkar tyvärr inte med 1.3 mm kedjan.

P1168941v1280.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312099 traktorz skrev"MS 192 orkar tyvärr inte med 1.3 mm kedjan."

Hur kan du påstå det, du har vel inte testat. :roll:
Som jag har skrevet flere ganger å du lest går det aldeles utmerkt å kjøre med 1.3 PM kjede. Det har jeg gjort i flere år nå. Jens byttet også til 1.3 har ikke hørt fra ham at det ikke går. Da slipper man problemet med at den hopper av. Setter man på et ordentlig sverd blir det enda bedre.

Forøvrig skal man inte overfylle olje/bensin tanken, da får man problem med locken.

MS192_1.3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

traktorz  
#312111 - Nej, jag har inte monterat på ett större svärd och kedja.
- Men jag har provat med att ta ned ryttarna för att få en aggressivare 1.1 mm kedja och kom då fram till att vår MS 192 i standardskick inte orkade med i kapet. Extrapolerar den erfarenheten till att den bredare 1.3 mm skärlänken borde få liknande problem med orken.

Glömde bort de erfarenheter du tidigare så pedagogiskt förmedlat angående MS 192, ursäkta!

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

JensSkoog  
#312116 Stämmer att det går utmärkt med 1,3 kedja. Kör med det och 12" svärd i kvistningen och sågen orkar mycket bra, men jag vet inte hur det är om kedjan är slö - det kör jag aldrig med :lol:
Det med tanklocken var ett problem innan jag blev van vid det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).