Motorsåg och handhållet

Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

82 inlägg 37843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

sködarförare  
#24411 Sedan säger din handlare att du måste köra på Aspen för att garantin skall gälla (vilket han har fel i), men sedan har han uppenbart justerat om sågen åt dig eftersom den nu är justerad för vanlig bensin..? Jag får inte ihop dessa delar alls, något måste bort...
...........................................................................................................

Vad har du fått det i från att att garantin skulle gälla med handelsbränsle.

Husqvarna gör ganska tydligt klart för kunderna att garantin bara gäller för sågar som körts på Aspen o inget annat.
Mina uppgifter har jag fått ifrån dels husqvarna efter att ha jobbat som säljare o rep på skog o trädgård i umeå o efter år av kontakt med Aspen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

maccall  
#24420
sködarförare skrev:Vad har du fått det i från att att garantin skulle gälla med handelsbränsle.



I skötselinstruktionen från Husqvarna, i detta fall för en 346, står det ingenting om att sågen bara får köras på av Husqvarna godkänd miljöbensin, t.ex. Aspen. Tvärtom finns beskrivet de generella kvaliteter som bränslet måste uppfylla, samt instruktioner om hur man gör en lämplig blandning med 95-oktanig bensin och 2-taktsolja och i vilka kvantiteter de skall blandas.

Kort sagt, tillverkaren ställer inte som villkor att sågen körs på miljöbränsle, det är bara en rekommendation, och därmed blir det olagligt för en handlare att försöka förespegla kunden att det krävs att kunden kör sågen på miljöbränsle för att garantin skall gälla. Handlaren kan inte på eget bevåg villkora en garanti, särskilt inte på ett sätt som dessutom kan lura kunden till att tro att detta bränsle kanske måste köpas av samma handlare.

Det är inte handlaren som lämnar garanti på sågen, det är tillverkaren, och handlaren kan inte lägga sig i det genom att försöka göras privata tillägg till garantin.

Du säger att Husqvarna gör klart detta lart för kunderna. Då måste jag fråga hur då? Jag har ganska många Husqvarnaprodukter och de har inte ens varit nära att antyda någonting sådant här på någon enda produkt. Återigen, Husqvarna lämnar garanti, de kan ställa villkor men gör det inte. Handlaren lämnar ingen garanti, och kan därmed inte lägga sig i den biten.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24439 Är sågen utvecklad o testad för miljöbränsle är det det bränslet som gäller för avgas uppgifterna ska vara rätt.

Olika bränsle = Olika resulutat.

Jag tror det ligger på ÅTF o ta ställning till detta. Samt bedömma om det är garanti...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24470
Mange skrev:Är sågen utvecklad o testad för miljöbränsle är det det bränslet som gäller för avgas uppgifterna ska vara rätt.

Olika bränsle = Olika resulutat.

Jag tror det ligger på ÅTF o ta ställning till detta. Samt bedömma om det är garanti...

och det är dom inte om man tittar på hur förbräningsrumet ser ut så.

Användarvisningsbild
maccall  
#24484
Mange skrev:Är sågen utvecklad o testad för miljöbränsle är det det bränslet som gäller för avgas uppgifterna ska vara rätt.

Olika bränsle = Olika resulutat.


Tillverkaren kan naturligtvis ange att en viss produkt måste användas på ett visst sätt, t.ex. drivas med endast en viss typ av bränsle, för att produkten skall tillmötesgå vissa ställda krav, t.ex. på avgasutsläpp. Å följer man sedan inte tillverkarens anvisningar kan man naturligtvis få svårt att få gehör för klagomål om att produkten inte lever upp till de löften om olika slag av prestanda som tillverkaren utlovat.

Mange skrev:Jag tror det ligger på ÅTF o ta ställning till detta. Samt bedömma om det är garanti...


Exakt! ÅTF har att som tillverkarens ombud ta ställning till eventuella garantianspråk. Det är _precis därför_ som lagen inte tillåter den enskilde handlaren att fritt fantisera ihop egna villkor efter dagens lust och humör, eller att ens försöka dupera kunden till att tro att han kan det!

Han måste kunna styrka att alla sådana påståenden är enligt tillverkarens instruktioner om hur produkten skall användas, dvs. i all praktiskhet måste det finnas nedskrivet som skötselinstruktioner från tillverkaren så att man inte behöver tjafsa om huruvida en sådan instruktion lämnats till kunden eller ej.

Men eftersom Husqvarna inte har någonting emot att man köper vanlig handelsbensin och blandar själv med lämplig tvåtaktsolja enligt deras instruktioner, kan inte handlaren påstå att man måste köra på miljöbensin för att garantin skall gälla.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24516 Inte en enda jag pratat med hittills har sagt att det inte gäller garanti med Handelsbensin, men alla utrycker klart o tydligt att sågarna är konstruerade o testade för Aspen.

Jag vet flera handlare som direkt upplyser om vad som gäller o kollar tanken konsekvent vid problem.

Jag rek. alla å köpa Alkylat. Vill de inte det så får de komma hit med bränsle de ska ha o sen ställs det in för det.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#24518 Har ni rätt blandning på soppan så skall garantin gälla, dock är det enkelt att köra med Aspen eller dylikt ,,,

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24531
swe#kipp skrev:Har ni rätt blandning på soppan så skall garantin gälla, dock är det enkelt att köra med Aspen eller dylikt ,,,

handlarna har tydligen bra marginal på aspen som dom säljer.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24542 Det tror jag inte. De handlarna som finns här ikring lägger inte på mycket, vad jag har sett.

Jag tog kontakt med Aspen o vill sälja här, men kan inte ha bulk.
Mina inköps priser blev då mer än vad jag kan köpa det för som kund.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24695
Mange skrev:Det tror jag inte. De handlarna som finns här ikring lägger inte på mycket, vad jag har sett.

Jag tog kontakt med Aspen o vill sälja här, men kan inte ha bulk.
Mina inköps priser blev då mer än vad jag kan köpa det för som kund.

kemetyl har en alkalyt soppa som är bättre än aspen såsen
den luktar ej sprit.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24700 Kan du hitta nån info om detta?

Det enda jag hittar är att Kemetyl är ledande på Etanol produkter.
Hittar inget om Alkylat bränsle....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24705 Hittat nåt...

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24707 Alltså Foturums produkt inte Kemetyl's.

Sidan 29:
http://data.fortumlube.net/files/FOil/I ... ogNOIL.pdf

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24724 [quote="Mange"]Alltså Foturums produkt inte Kemetyl's.

Sidan 29:
http://data.fortumlube.net/files/FOil/I ... ogNOIL.pdf[/q
uote]
hm konstig han på gårdservice butiken ringde en på kemityl och frågade om pris på alkalyten så det verkar som det är ag fuel i borås som tillverkar och gårdsservice butikerna sköter distrubutionen av såsen från kemityl.
men annars verkar den andra såsen vara bättre med lite mtbe
och syresatt.

Användarvisningsbild
mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24740 Acrylatbensin 2T från vanlig pump hos OKQ8 i Sundsvall. Pris 14,51 kr/l

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).