Motorsåg och handhållet

242 xp

9 inlägg 2987 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

242 xp

oddjob  
#22546 Hej!
Helt ny här på forumet.

Jag är nybörjare, och har köpt en beg 242 XP på firma.
Totalrenoverad m ny kolv, lager, membran, filter och svärd.

Den kostade 3500 med 1 års garanti.

Har jag gjort bort mig?

Jag tyckte att det var för stort "prisgap" till de nya 346 xp...

En sak till: hur bra är den såg jag köpt jämfört med andra?
Jag var till 2 firmor och båda ansåg att det var en av de bästa sågarna som finns/funnits.
Är det så?

/oddjob



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22547 Välkommen till forumet!

Priser är svårt.
Så länge du är nöjd är det ett klockrent köp.
Finns de som gett både mer o mindre o varit lika nöjda.
Det finns dem som fått dem gratis o blir inte nöjda so om de fått betalt!

Helt klart har 242 en plats bland tio av de bästa Husqvarna gjort i mitt tycke!

Avatar Fallback

Re: 242 xp

Valmet830.3  
#22558
oddjob skrev:Hej!
Helt ny här på forumet.

Jag är nybörjare, och har köpt en beg 242 XP på firma.
Totalrenoverad m ny kolv, lager, membran, filter och svärd.

Den kostade 3500 med 1 års garanti.

Har jag gjort bort mig?

Jag tyckte att det var för stort "prisgap" till de nya 346 xp...

En sak till: hur bra är den såg jag köpt jämfört med andra?
Jag var till 2 firmor och båda ansåg att det var en av de bästa sågarna som finns/funnits.
Är det så?

/oddjob


Som Mange skriver, prisnivåer kan vara lite krångligt..

242XP är en bra såg ingen tvekan om det, har en själv en trotjänare.
Sen beror det ju alltid på vad man ska använda den till, om man blir nöjd. Dv.s om sågen uppfyller kraven för jobbet som ska göras.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22563 Vad kan nypris varit på 242 när den kom? 5000 kr, med restaureringne som du skriver om och 3500 är väl inget super dyrt ich inget direkt super billigt heller för den delen, jag hade personligen sträckt mig till max 2500 kr för en sådan såg. sedan beror det ju lite på vad man får med för kring utrusning.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#22570 Det kostar en slant extra att handla en bättre/renoverad såg med ett års garanti från firma,,, så är det bara, så häng inte upp dig på några "lus-hundringar" hit eller dit om du i övrigt är nöjd med sågen.

Användarvisningsbild
Robin  
#22576 Köpte min 357xpg för 3500:-, den var i mkt bra skick, men som ovan säger, det är ju inga pengar att snacka om ändå, kan ju vara skönt att köpa på firma ibland också.

Avatar Fallback
oddjob  
#22578 supernöjd, eftersom den verkar vara tillräckligt start både för vedbacken och fällning.

Har fällt med instick idag.
13 tumssvärdet räcker gott!

En kompis, som är jägmästare, lär upp mig med avseende på huggningen(nybliven skogsäg) och jag köpte en såg bara med effekt i förh till vikt för ögonen, och än så länge verkar det vara bra!

:D

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22595 Ta det lite varligt på vedbacken bara och stå inte och kapa i sträck utan låt sågen svalna lite då och då på lite lagom varv. Gör man så är det ingen risk att sågen skär och du har antagligen många härliga år framför dig med denna såg.

Avatar Fallback

242

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22640 Du kommer inte att ångra att du köpte en 242a Men om du inte köpt den skulle jag tro att du gått och funderat varför köpte jag den inte .
Priset betyder inget bara sågen passar dig.Jag har själv 2stycken 242 som motioneras lite då och då.
Lycka till......

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).