Motorsåg och handhållet

törstig 550

27 inlägg 10638 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

törstig 550

Sandström87  
#307754 hur mycke bensin ska en sådan såg dra egentligen, farsans slukar en tank på 35 minuter i första gallring.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: törstig 550

jannee  
#307757 In med den till återförsäljaren för byte av förgasare - ni lär inte vara de första - tvärtom.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

rikard_e  
#307758 Är såget helt nytt kan det dra en hel del.
Hur många timmar har ni kört?

Avatar Fallback

Re: törstig 550

mrvimek  
#307769 Tycker att min också dra soppa så kanske man skulle ha farit in med den :)

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307782 Upplevde samma sak i början, men nu kan jag köra en timme i gallring.Kanske blivit lat. :oops:

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

anersimyra  
#307802
valtra a75 skrev:hur mycke bensin ska en sådan såg dra egentligen, farsans slukar en tank på 35 minuter i första gallring.
Max förbrukning är 1,6 liter per timma vill jag minnas. 35 minuter på en tank låter därför rätt normalt.. :smile:

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Amatörhuggare 62  
#307806 Både min 550 och 560 drog mycket i början, tyckte att man inte fick göra annat än tanka.
Men när dom blev inkörda riktigt, så märkte man att det blev glesare mellan tankningarna.
Har idag hämtat ut en ny 560. Till övergrova fällningar åt Syrran. Hon hade mätt granarna i går,
låg på ca metern vid roten. Enligt plan G 36. skall bli intressant, att få hugga dom

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Sandström87  
#307807 denna såg är ny den förra fick dom ta tillbaka den bytte dom förgasare på samt cylinder för den drog tjuvluft vid cylinderfoten, tycker att husqvarna ha misslyckats med dessa sågar dom drar så mycke såppa så man behöver bara fylla olja i kombi dunken varannan gång man tankar den

   TS
Avatar Fallback

Re: törstig 550

Sandström87  
#307809 hur lång tid tar det innan dom är inkörda?

   TS
Avatar Fallback

Re: törstig 550

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307823 Huh, femti timmar kanske? Minns inte hur mycket jag körde i våras med den.

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

svampbob  
#307866 Jag har två 550 och den nya drar helt klart mycket mer bränsle. Jag funderar på att på att åka in med den till handlarn och kolla. Dom senaste veckorna har jag bara kört med den gamla men så i eftermiddags tog jag fram den nyare och körde en tank. Senast den kördes var det plusgrader och nu minus 20. Den startade direkt men oj så dåligt den gick dom första minuterna.

Användarvisningsbild

1.6 liter per timme

traktorz  
#307869 så mycket drar 550XP vid max effekt, medan 1.5l/h vid max vridmoment.
Allt enligt tyska KWF. Intressant att jämföra med klassikern 346XP.


Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 84_12e.pdf
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 40_09e.pdf

Användarvisningsbild

Re: 1.6 liter per timme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307889
traktorz skrev:så mycket drar 550XP vid max effekt, medan 1.5l/h vid max vridmoment.
Allt enligt tyska KWF. Intressant att jämföra med klassikern 346XP.


Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 84_12e.pdf
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 40_09e.pdf


346 XP NE för att förtydliga. Alltså den andra generationens 346:a på 50,1 cc
/Niklas

Avatar Fallback

Re: törstig 550

jnos  
#496494 Hej
Köpte en ny 550 xpg i december 2017.
Har kört några helger nu och kan konstatera att den tar betydligt mer bränsle än min gamla 346:a.
Kör en klen gallring och tog tid på sista tanken. Efter 25 minuter var det tomt.
Detta känns ju inte normalt. Var in till återförsäljaren och frågade. Fick svaret att den nog ska dra mer än 346:an, men detta känns som dubbla förbrukningen.
Någon som upplevt samma?

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496509 Jag reagerade på samma sätt med Jonsered 2253. Tanken räcker inte så långt som med en 346 Classic (45 cc motorn) men jag har inte gjort någon objektiv jämförande test, t.ex. med samma kedjetyp, nyfilad kedja och utan handtagsvärmen.
Edit: Fel nummer på sågen :oops:
Senast redigerad av th ons 07 feb 2018, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).