Motorsåg och handhållet

Såg för vänsterhänta

5 inlägg 3823 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såg för vänsterhänta

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22306 Såg en film här, där huggaren gick på höger sida om stammen vid kvistningen och kom då att tänka på en äldre man, som nu är borta. Han gick alltid på högersidan då han kvistade. Till saken hör att han var vänsterhänt och höll bågen i höger hand och gasade med vänstern. Ni kan tänka er.....

Han överlevde ändock skogsarbetet trots några dagars bensträckning på lasarettet efter att ha hamnat under en rotvälta efter stormen 69.

Nu till min fråga: Har motorsågstillverkarna någonsin funderat på att göra en spegelvänd såg? Det måste väl finnas ett antal personer som föredrar att ha höger hand före. Höger- och vänsterhänta brukar ha olika fattning i en yxa t.ex.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22322 ag är vänsterhänt men har aldrig tänkt på detta med en såg för vänsterhänta, kan inte säga att jag saknat det heller. Det är väl samma som men jaktvapen. Där finns ju kolvar och mekanismer för vänsterskyttar med de blir betydligt dyrare eftersom tillverkningsserierna blir små.

Men tanken är intressant eftersom hela vårt sammhälle är anpassat för högerhänta.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22337 När folk lär sig nya saker o blir tvingade att använda höger så kan 98% nog lära sig. Att det är vänsterhänta är för det är dominant, inte för att högran är oduglig.

Bild


Visst finns det vänster såg, I börgan när sågen blev enman's så var det tänkt o kunna köras både höger o vänster.

Bild

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22351 Mange kan man få se lite mera bilder på Dolmaren där i bakgrunden? :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22354 http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... 7900#13476

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).