Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102633 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#346897
svampbob skrev:
Hema skrev:
svampbob skrev:Jag gör kanske ett besök hos Raket-Lasse på fredag och inhandlar en 201a.

Vet inte om det var du som frågade ang. 201:an med eller utan M-tronic. Hur som, så enl. Maskinklippet ska den utan va minst 2000:- billigare, om det ens övervägs.


Det ska vara med M-tronic. Jag ska till Svall på fredag så då har jag åtminstone chans att hinna köpa en.

Lycka till! :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#346928
svampbob skrev:
Hema skrev:
svampbob skrev:Jag gör kanske ett besök hos Raket-Lasse på fredag och inhandlar en 201a.

Vet inte om det var du som frågade ang. 201:an med eller utan M-tronic. Hur som, så enl. Maskinklippet ska den utan va minst 2000:- billigare, om det ens övervägs.


Det ska vara med M-tronic. Jag ska till Svall på fredag så då har jag åtminstone chans att hinna köpa en.

-Givetvis ska det vara nya sågar med M-Tronic eller AutoTune! Bl.a. ställer de ju om sig mellan sommar och-vinter temperaturer automatiskt!

Sen så är det ju alltid intressant att höra någons kommentarer om användningsområde för sina nya sågar. T.ex. att en lättare såg torde ju vara mer praktisk för lättare röjning.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

axwell  
#346931 Kul att du väljer den ÅF som jag helst gör den typen av affärer med, antar att du hittar bland villorna. :-BD

Nu har du chansen att känna på Tanaka 4501, 4.0 kg, riktig .325 kedja, går som ett spjut. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#346958
axwell skrev:Kul att du väljer den ÅF som jag helst gör den typen av affärer med, antar att du hittar bland villorna. :-BD

Nu har du chansen att känna på Tanaka 4501, 4.0 kg, riktig .325 kedja, går som ett spjut. 🧠


Jag har en sådan redan men med Hitachi logga. Tycker det är rätt mycket vibrationer på den. Sedan så behöver jag en specialmejsel för att justera den så då är det enklare att köpa en Stihl istället.

Jag har aldrig varit till den handlaren tidigare men som det är nu då jag ständigt ligger borta på veckorna så hinner jag aldrig besöka handlaren i Umeå.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Amatörhuggare 62  
#346962
1445247308_m_20150926_183855.jpg
Bara att välja efter träddimension.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#347788 Det blev nu äntligen inhandlat en M-tronic 201 och jag tyckte att det gick märkbart bättre än den gamla 201an.

Användarvisningsbild

Alltid kul med nya motorer

traktorz  
#347865 - Ta det lugnt med varvet under de första par tankningarna, så ger du motorn förutsättningar att slitas in optimalt. -
- Vilken svärdslängd och typ blev det?
- Hur filar du den lilla kedjan? Med mall?

Ref:
Bacho filmall 6922
traktorz - Angående filmallar

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#347939
svampbob skrev:Det blev nu äntligen inhandlat en M-tronic 201 och jag tyckte att det gick märkbart bättre än den gamla 201an.

Kul! :)

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Robertberg  
#348055 Ni får inte skriva sånthär, jag köpte ju en vanlig 201a förra vintern :sad:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#348093
Robertberg skrev:Ni får inte skriva sånthär, jag köpte ju en vanlig 201a förra vintern :sad:

Sålänge du är nöjd med din såg, finns det väl ingen anledning till att deppa. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#348098
Robertberg skrev:Ni får inte skriva sånthär, jag köpte ju en vanlig 201a förra vintern :sad:

Vilken såg du köper, så finns det alltid en eller två som är nyare, bättre, vassare eller snyggare, men det som är viktigast är att man kan handtera sågen och hämta ur den max. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Robertberg  
#348117 Okej då! :smile:
Och om jag stöter på nån med den nyare som säger att den går bättre får jag väl svara att "För mig som är bra på att fila så räcker det med denna motorn" 8)

Bara jag inte avslöjar att jag har en trimmad 346a också, för då talar jag ju mot mig själv..

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#359964 Nu när jag har kört ett tag med Stihlen så är jag fortsatt nöjd med den. Jag har däremot upptäckt att den inte är bra för tekniken. Jag vilar den väldigt lite på stammen och när jag då byter till 550:n så blir den väldigt tung men efter en stund så är tekniken tillbaka.

Någon fler som slarvar med tekniken då sågen är "för" lätt?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#359968
svampbob skrev:Nu när jag har kört ett tag med Stihlen så är jag fortsatt nöjd med den. Jag har däremot upptäckt att den inte är bra för tekniken. Jag vilar den väldigt lite på stammen och när jag då byter till 550:n så blir den väldigt tung men efter en stund så är tekniken tillbaka.

Någon fler som slarvar med tekniken då sågen är "för" lätt?

Det där är välkänd. Problemet är ju att eftersom sågen är så lätt, så är snabbt att slarva.Men om du är lite medveten på det varje gång du griper 200an och kvistar, så blir det automatik med den sågen ochså. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359978 Upplever samma sak med Husqvarnas 536 LiXP (batterisågen), där jag lätt slarvar med min egen ergonomi, jämfört med en "riktig" bensinare.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).