Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69751 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303113
jannee skrev:Så länge du arbetar upp din egen skog, eller närmaste anhörigs (fader eller sons behövs det inget kort, så uppfattar jag regelverket.
Kravet är att t.e.x far / son är mantalsskrivna på fastigheten..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

traktorz  
#303115
anersimyra skrev:Kravet är att t.e.x far / son är mantalsskrivna på fastigheten..


Oftast är det fråga om rena skogsfastigheter, utan inägor och bostad. Kravet på mantalsskriven verkar därför tveksamt.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303131
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Kravet är att t.e.x far / son är mantalsskrivna på fastigheten..


Oftast är det fråga om rena skogsfastigheter, utan inägor och bostad. Kravet på mantalsskriven verkar därför tveksamt.

Jag läste, men minns tyvärr inte var, att ett absolut krav för att slippa M- kort är att närstående är mantalsskrivna på samma fastighet.. :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303144
Mangan skrev:Inga kastskydd har gått sönder. Inga fingrar eller ben heller.

Vad på kastskyddet går sönder för dig, knaggen?

Bromsbandet,

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303160
jannee skrev:http://sakerskog.se/praktika-info/vad-sager-lagen/

Det första man ser i dokumentet angående arbete i skog är en " gubbe " med sågen i " högsta hugg." Men han saknar ju något väsentligt i sammanhanget, han saknar..SÅGSKYDDSBYXOR.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303164 Gå vidare till Vad säger lagen och senare på Tomas Gullbergs sammanfattning. De där med dator är för mig lite krångligt.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303168 Där står klart och tydligt att närstående ska..DELA hushåll, vara mantalsskrivna på samma fastighet / hushåll.. :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303169
jannee skrev:Gå vidare till Vad säger lagen och senare på Tomas Gullbergs sammanfattning. De där med dator är för mig lite krångligt.

Det han skriver ger jag ingenting för se på sidan 4 i pdfen så har han totalt fel att man bara skall kontakta trafikverket om man skall fälla vid väg det samma gäller även en lednings ägare .
det samma gäller även det kompendium som finns till c utbildningen där det ges felaktiga direktiv när det gäller arbete vid väg .
sen att kompendium kom 2009 och är 5 år gammalt och ändå gnäller dom att man skall friska upp kunskapen vart 5 år jävla hyckleri ännu en gång dom bör nog städa framför egen dörr först så att dom blir trovärdiga .
sen är det för att deras så kallade certifierade instruktörer inte skall bli arbetslösa och hamna i fas 3 .

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303171 En skogsägare som jobbar själv eller tillsammans med familjemedlemmar* på egen fastighet
undantas från:
 Krav på utbildning (Motorsågskörkort)
 Vissa förbud mot ensamarbete (t.ex. arbete i stormfälld skog)
 Krav på undersökning och riskbedömning samt åtgärder och uppföljning
 Krav på instruktioner hur arbetet skall utföras
 Krav på kommunikation mellan arbetstagare
*Till familjemedlemmar räknas i detta avseende skogsägarens rakt upp‐ och nedstigande generationer (föräldrar och
farföräldrar samt barn och barnbarn) samt övriga personer som ingår i hushållet (delar gemensam bostad).
Står ingenstans om att man måste vara mantalsskriven på just fastigheten.
Senast redigerad av jannee sön 07 dec 2014, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Trädplockarenfloby  
#303172 Jag gick c kursen via medborgarskolan, nu vet jagi nte var ni bor men det borde inte spela någon roll. Kursen kostade 5500 + moms. Tyckte att det var värt att gå och få bra kunskaper om vindfällor och precisions fällning med mer..

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303174 Att ledningsägare / trafikverk ska kontaktas i förekommande fall är ju helt riktigt. Detaljer kring TA plan / åtgärder vid arbete utefter linjer e.t.c finns att läsa i andra föreskrifter.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303175
jannee skrev:En skogsägare som jobbar själv eller tillsammans med familjemedlemmar* på egen fastighet
undantas från:
 Krav på utbildning (Motorsågskörkort)
 Vissa förbud mot ensamarbete (t.ex. arbete i stormfälld skog)
 Krav på undersökning och riskbedömning samt åtgärder och uppföljning
 Krav på instruktioner hur arbetet skall utföras
 Krav på kommunikation mellan arbetstagare
*Till familjemedlemmar räknas i detta avseende skogsägarens rakt upp‐ och nedstigande generationer (föräldrar och
farföräldrar samt barn och barnbarn) samt övriga personer som ingår i hushållet (delar gemensam bostad).
Står ingenstans om att man måste vara mantalsskriven på just fastigheten.
Du har själv skrivit just det på näst sista raden i din text jannee.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303178 Nu läser nog du eller jag detta som f*n läser bibeln.
Ska jag tolka dig anersimyra rätt äger jag eller min son inte rätt att jobba med motorsåg/röjsåg utan mk på fastigheter som vi inte bor på.
Är skriven på fastighet 1:14, äger fastigheterna 1:2 och 1:4 - vad då göra?
Allt är bullshit - självklart har vi rätt utan något motorsågskort arbeta i vår egna skog eller?

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#303180
jannee skrev:Nu läser nog du eller jag detta som f*n läser bibeln.
Ska jag tolka dig anersimyra rätt äger jag eller min son inte rätt att jobba med motorsåg/röjsåg utan mk på fastigheter som vi inte bor på.
Är skriven på fastighet 1:14, äger fastigheterna 1:2 och 1:4 - vad då göra?
Allt är bullshit - självklart har vi rätt utan något motorsågskort arbeta i vår egna skog eller?

Det får ni göra förutsatt att ni delar hushåll om jag tolkar texten rätt. Bor sonen på annat håll krävs M-kort.. :?:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).