Motorsåg och handhållet

Besviken på Stihl ms 201

14 inlägg 17832 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Besviken på Stihl ms 201

zzzack  
#299020 Jag är inte riktigt nöjd med min nyss inköpta beg. ms 201:a. Den lär vara drygt två år gammal och har inte använts professionellt.
Jag har tidigare kört en Husqvarna 242 xp och har vant mig vid ett visst tempo med gaspådraget vid ex. kvistning men när jag nu kör 201:an så har inte sågen hunnit varva upp när kedjan träffar grenarna. Den har helt enkelt inte lika bra acceleration när man trycker in gasen. Jag har fått proffshjälp att justera den men det har inte hjälpt.

Ska de funka så här eller har jag nåt fel på sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

Robertberg  
#299025 Jag blev inte missnöjd efter att ha köpt en 201, jämför med min 346a. Som är trimmad och således snabbare i acceleration än en original 346.
Antingen är du ovanligt kräsen eller är din såg ovanligt långsam. (Eller min 201 ovanligt snabb..)
Testa att köra sågen hårdare några tankar och justera den sen igen, det kanske kan hjälpa?

Användarvisningsbild

Re: Besviken på Stihl ms 201

herjman  
#299029 Har mest kört 200, föregångaren och det tycker jag är en mycket bättre såg än 242

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

rikard_e  
#299032 Har du justerat in förgasaren?

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299038 På min MS200 blev det förgasarbyte. Kan det finnas samma problem på MS201?

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

zzzack  
#299048 Den är nog hyfsat injusterad och går riktigt bra på både låg- och högvarv

Problemet är bara att den svarar så segt vid gaspådrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besviken på Stihl ms 201

svampbob  
#299051
zzzack skrev:Den är nog hyfsat injusterad och går riktigt bra på både låg- och högvarv

Problemet är bara att den svarar så segt vid gaspådrag.


201an är en elsåg där man glömt att montera sladden.

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299782 Det finns en uppgraderad cylinder till 201àn,som för övrigt sitter på sågarna sen ca ett år tillbaka! Den blir rappare med den,men ändå inte i närheten av gamla 200 àn!

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

jhildeng  
#299803 Jeg har siste utgave av Stihl MS 201. Den måtte jeg åpne L skruen en 1/2 omdreining,
for den var også treg i gass pådrag. Da ble den bra. PS; Stihl MS 201 C-M står på Tysk
hjemmeside.

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

SawTroll  
#300146 Skuffelse over MS201 er helt vanlig, men noen sier at den siste versjonen er betydelig bedre enn de tidligere.

Användarvisningsbild

Re: Besviken på Stihl ms 201

värmSkog  
#300156 Min 201 går som ett skållat troll tycker jag, den är alltid lite seg under första tanken varje dag innan den blir varm. Jag tyckte därimot att den gick rätt trögt när den var ny och någon sa till mig att den behöver ett 20 tal tankar innan den blir bra, skulle själv säga att den behövde ett 40 tal tankar innan jag blev nöjd.

Har den uppdaterade modellen som ska ha en annan cylinder

Användarvisningsbild

Re: Besviken på Stihl ms 201

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300527
värmSkog skrev:Min 201 går som ett skållat troll tycker jag, den är alltid lite seg under första tanken varje dag innan den blir varm. Jag tyckte därimot att den gick rätt trögt när den var ny och någon sa till mig att den behöver ett 20 tal tankar innan den blir bra, skulle själv säga att den behövde ett 40 tal tankar innan jag blev nöjd.

Har den uppdaterade modellen som ska ha en annan cylinder


Frågan är om det är sågen som behöver 40 tankar för att bli bra eller du som behöver 40 tankar för att vänja dig vid en sämre såg och glömma den som var bättre... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Besviken på Stihl ms 201

värmSkog  
#300538
Ekhagas trädfällning skrev:
värmSkog skrev:Min 201 går som ett skållat troll tycker jag, den är alltid lite seg under första tanken varje dag innan den blir varm. Jag tyckte därimot att den gick rätt trögt när den var ny och någon sa till mig att den behöver ett 20 tal tankar innan den blir bra, skulle själv säga att den behövde ett 40 tal tankar innan jag blev nöjd.

Har den uppdaterade modellen som ska ha en annan cylinder


Frågan är om det är sågen som behöver 40 tankar för att bli bra eller du som behöver 40 tankar för att vänja dig vid en sämre såg och glömma den som var bättre... :wink:


Visst kan man vänja sig vid något dåligt med tiden. Den som var bättre? Antar att du då tänker på ms200? Den kan jag inte jämföra med då jag aldrig ägt någon, Jämför jag däremot med 339 som jag hade innan så går ms201 klart mycket bättre. Sågen varvar upp bra och och har ett högt toppvarv och så vill jag att en såg som används mest i klen gran ska vara.

Avatar Fallback

Re: Besviken på Stihl ms 201

Rup-riset  
#300566 Jag har en MS 020 och en MS200 samt en MS 201 och alla går helt ok men jag tycker att MS 200 känns som mest "varv villig"

Försök få någon annan fackman att kika på din såg för besviken tycker jag inte att du ska behöva vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).