Motorsåg och handhållet

Modda ljuddämpare på X-Torq motor?

9 inlägg 4324 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Modda ljuddämpare på X-Torq motor?

Maltesson  
#21713 Hej, jag har läst att många moddar ljuddämparen på sina sågar för att få ut lite mer av sågen. Men frågan är om det går att göra likadant på en såg med X-Torq motor?

För jag vet att det skilljer en del på en "vanlig" motor och en X-Torq, det är väl nåt med att avgaserna trycks ut ur cylindern med friskluft istället för den nya luft/bränsleblandningen?

Skulle vara tacksam för svar, känns lite dumt att borra upp ljuddämparen i onödan :?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21721 Menar du fortfarande 575?
Behöver du få ut mer av sågen har du gjort ett felaktigt val vid köpet.
Har du ny såg som du funderar på att modifiera så tänk dig för. Inte alla ger garanti efter mod.

Vill du ha lite kul o exprimentera så är det liksom det mesta annat med dessa sågar rätt så glest med erfarenhet.

Jag tycker det skulle vara mer intressant o stoppa i mer bränsle o se vad den kan leverera för kraft i de utförande den har.

Avatar Fallback
Maltesson  
#21723
Mange skrev:Menar du fortfarande 575?
Behöver du få ut mer av sågen har du gjort ett felaktigt val vid köpet.
Har du ny såg som du funderar på att modifiera så tänk dig för. Inte alla ger garanti efter mod.

Vill du ha lite kul o exprimentera så är det liksom det mesta annat med dessa sågar rätt så glest med erfarenhet.

Jag tycker det skulle vara mer intressant o stoppa i mer bränsle o se vad den kan leverera för kraft i de utförande den har.


nej ja menar X-Torq motorer i största allmänhet. Jag har starka planer på att köpa en 450, som jag i nuläget är säker på kommer att uppfylla mina krav på motorstyrka o dyl. så de va mest en kul idé jag fick.

Och om jag får för mig att modda den ska jag självklart vänta tills garantin gått ut, så det får bli i ett senare skede i så fall.

Men vad menar du med att ge den mer bränsle? Bara skruva på förgasaren eller?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21743 Nja riktigt så enkelt tror jag inte det är.
Man får nog pyssla lite med andra förgasare o grejer för o få i den mer.

Avatar Fallback
Maltesson  
#21748 jo ja tänkte väl det :wink:

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21831
Mange skrev:Menar du fortfarande 575?
Behöver du få ut mer av sågen har du gjort ett felaktigt val vid köpet.
Har du ny såg som du funderar på att modifiera så tänk dig för. Inte alla ger garanti efter mod.

Vill du ha lite kul o exprimentera så är det liksom det mesta annat med dessa sågar rätt så glest med erfarenhet.

Jag tycker det skulle vara mer intressant o stoppa i mer bränsle o se vad den kan leverera för kraft i de utförande den har.

Hej..Det här är väl kanske en vansinnig jämförelse..Men en motorsågs effektutag är rätt så moderat i jämförelse med t.ex en modellmotor..Ta en värsting-OS till en RC-bil..så plockar dom ut ca. 3.3 hk ur 4.5cc..
Visserligen med metanol/nitro och vid ca. 32000rpm..
Tänk om man kunde överföra det till motorsåg.. :shock: :lol:
Bara en kul tanke..
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21834
Ulf skrev:Hej..Det här är väl kanske en vansinnig jämförelse..Men en motorsågs effektutag är rätt så moderat i jämförelse med t.ex en modellmotor..Ta en värsting-OS till en RC-bil..så plockar dom ut ca. 3.3 hk ur 4.5cc..
Visserligen med metanol/nitro och vid ca. 32000rpm..
Tänk om man kunde överföra det till motorsåg.. :shock: :lol:
Bara en kul tanke..
Mvh. Ulf


Vad är livslängden på en sån motor?

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21841
th skrev:
Ulf skrev:Hej..Det här är väl kanske en vansinnig jämförelse..Men en motorsågs effektutag är rätt så moderat i jämförelse med t.ex en modellmotor..Ta en värsting-OS till en RC-bil..så plockar dom ut ca. 3.3 hk ur 4.5cc..
Visserligen med metanol/nitro och vid ca. 32000rpm..
Tänk om man kunde överföra det till motorsåg.. :shock: :lol:
Bara en kul tanke..
Mvh. Ulf


Vad är livslängden på en sån motor?

Livslängden är förvånansvärt lång faktiskt..med tanke på varvtal,cylindervolym och effektutag..och jag sa aldrig att det skulle vara praktiskt möjligt att få samma parametrar överförda på en sågmotor..Fysikens lagar sätter nog stopp på det..Det var bara,som sagt var, en tanke bara.. :)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Maltesson  
#21882 jo jag tror också att det finns mycket mer kraft att få ur en motorsåg, men det är väl att kombinera detta med låg bränsleförbrukning o dyl. som ställer till det.
Tex som mange säger att byta till större förgasare, det ger kanske mer kraft, men samtidigt kommer sågen antagligen att börja dricka en hel del jämfört med innan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).