Motorsåg och handhållet

Beräkna kedjehastighet

109 inlägg 26787 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

totte  
#295053 Hittade det här i en tråd om att mäta delning och korrigerade också 3/8 till 9,3 mm.

viewtopic.php?p=279109#p279109

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295099 Vissa har faktiskt rätt delning, andra inte.
Det har funnits en mängd genom tiderna...

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

SawTroll  
#295122
th skrev:3/8 är faktiskt matematiskt exakt lika med 0,375 oavsett om man räknar tum, äpplen eller päron :grin: Problemet som SawTroll påpekar är att en kedja som kallas 3/8 inte har en delning som är exakt 0,375 tum.


Ja.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Sågkungens  
#794972
th skrev:Storleken på hjulet på svärdet eller längden på svärdet har inget med kedjehastigheten att göra. Det är bara varvtalet på vevaxeln, kedjedelningen och antal kugg på kedjedrevet. Diametern på drevet behöver man inte heller veta.

Formeln finns i http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... het#p64824 :

Hastigheten = Kedjedelning i tum x 2 x 0,0254 (m/tum) x Antal tänder på drevet x Max rpm / 60

Obs att kedjedelningen inte är 0,375 för en 3/8-kedja utan 0,366

Så med dina siffror ovan får du 30 m/s.


Att svärdhjulet eller svärdet inte påverkar ”kedjehastigheten” är en tolkningsfråga.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794981 Hur menar du det? Obelastat så är det motorvarvtal och drev sätter hastigheten kedjan färdas i.
Menar du belastat? Då är det många fler faktorer som spelar in.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

anersimyra  
#794998
Sågkungens skrev:
th skrev:Storleken på hjulet på svärdet eller längden på svärdet har inget med kedjehastigheten att göra. Det är bara varvtalet på vevaxeln, kedjedelningen och antal kugg på kedjedrevet. Diametern på drevet behöver man inte heller veta.

Formeln finns i http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... het#p64824 :

Hastigheten = Kedjedelning i tum x 2 x 0,0254 (m/tum) x Antal tänder på drevet x Max rpm / 60

Obs att kedjedelningen inte är 0,375 för en 3/8-kedja utan 0,366

Så med dina siffror ovan får du 30 m/s.


Att svärdhjulet eller svärdet inte påverkar ”kedjehastigheten” är en tolkningsfråga.

Matematiken kring frågan kan inte gärna gå att ”tolka” på annat sätt än detta..😛. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelhastighet

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Sågkungens  
#795526
Mange skrev:Hur menar du det? Obelastat så är det motorvarvtal och drev sätter hastigheten kedjan färdas i.
Menar du belastat? Då är det många fler faktorer som spelar in.


att tändernas hastighet varierar beroende på vart de befinner sig på svärdet. Enligt min uträkning så har tänderna 25-30 % högre hastighet fram på svärdhjulet. Större hjul ger lägre tandhastighet fram på hjulet. Ett rakt svärd ger lägre tandhastighet än ett svärd som är extra brett typ Iggesund Saw bar .404".

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Bax  
#795531
Sågkungens skrev:..att tändernas hastighet varierar beroende på vart de befinner sig på svärdet..


Relativt vadå?

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795536
Sågkungens skrev:att tändernas hastighet varierar beroende på vart de befinner sig på svärdet. Enligt min uträkning så har tänderna 25-30 % högre hastighet fram på svärdhjulet. Större hjul ger lägre tandhastighet fram på hjulet. Ett rakt svärd ger lägre tandhastighet än ett svärd som är extra brett typ Iggesund Saw bar .404".

Då är det ju bara att presentera uträkningen så att vi kan se hur du har tänkt 😀

Det är faktiskt sant att hastigheten varierar beroende var man befinner sig på svärdet, men det är bara riktningen på hastigheten och inte farten. Farten är konstant för varje del av kedjan.

Sedan kan man ju se på skillnaden i fart på botten av drivlänken och på toppen av tanden. Vid drevet och i nosen har dessa samma vinkelhastighet, vilket betyder att farten på på botten av drivlänken och farten på toppen av tanden skiljer sig mot farten i centrum av nitarna, vilket är det som man normalt kallar kedjehastighet.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795540 Jämför med en bil. När bilen åker rakt fram håller alla delar av bilen samma fart men i en kurva ökar farten för de yttre delarna av bilen och farten för de inre delarna minskar men bilen som enhet har fortfarande en fart genom kurvan. Samma resonemang gäller en kedja där man definierar farten som den fart centrum på kedjenitarna har.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795544 Kollade mitt Iggesundssvärd. Det är 29 mm från centrum av noshjulet till mitten på nitarna, 25,5 mm till botten på kedjan och 36 mm till toppen på tanden, dvs, toppen på tanden har 24% högre fart än kedjan medan botten har 12% lägre fart än kedjan i toppen på svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

svampbob  
#795546
th skrev:Kollade mitt Iggesundssvärd. Det är 29 mm från centrum av noshjulet till mitten på nitarna, 25,5 mm till botten på kedjan och 36 mm till toppen på tanden, dvs, toppen på tanden har 24% högre fart än kedjan medan botten har 12% lägre fart än kedjan i toppen på svärdet.


Hur räknar du? Som jag tänker så är det ett linjärt samband mellan radie och periferi hastighet.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795547
svampbob skrev:Hur räknar du? Som jag tänker så är det ett linjärt samband mellan radie och periferi hastighet.


36/29=1,24
25,5/29=0,88

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

svampbob  
#795550
th skrev:
svampbob skrev:Hur räknar du? Som jag tänker så är det ett linjärt samband mellan radie och periferi hastighet.


36/29=1,24
25,5/29=0,88


Ska vi tro att det är vändningen runt tropptrissan som orsakar det ojämna slitaget på svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Sågkungens  
#795551
th skrev:
Sågkungens skrev:att tändernas hastighet varierar beroende på vart de befinner sig på svärdet. Enligt min uträkning så har tänderna 25-30 % högre hastighet fram på svärdhjulet. Större hjul ger lägre tandhastighet fram på hjulet. Ett rakt svärd ger lägre tandhastighet än ett svärd som är extra brett typ Iggesund Saw bar .404".

Då är det ju bara att presentera uträkningen så att vi kan se hur du har tänkt 😀

Det är faktiskt sant att hastigheten varierar beroende var man befinner sig på svärdet, men det är bara riktningen på hastigheten och inte farten. Farten är konstant för varje del av kedjan.

Sedan kan man ju se på skillnaden i fart på botten av drivlänken och på toppen av tanden. Vid drevet och i nosen har dessa samma vinkelhastighet, vilket betyder att farten på på botten av drivlänken och farten på toppen av tanden skiljer sig mot farten i centrum av nitarna, vilket är det som man normalt kallar kedjehastighet.


När överdelen på sågtanden har förflyttat sig 8,5cm på svärdets ovansida så har sågtanden fram på hjulet förflyttat sig 11cm.
25,5 m/s vs 33 m/s. Sågtänderna fram på svärdhjulet är farligast😂. Det kan vara skillnaden på liv eller död😂 jag stoppar hellre in fingret nära mitten på min RC-helikopters rotorblad än längst ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).