Sida 1 av 5

Service på 242 från 92

Postat: lör 18 okt 2014, 21:09
av JPW
Hallå!

Jag har en Hq 242 XPG från 92 som gjort god tjänst sedan inköpet. Men jag har aldrig servat den annat än hållit den ganska ren, givetvis rengjort luftfilter och bytt kedja mm. Den börjar nu vara lite lynnig - framförallt håller den inte tomgången riktigt. I somras dog den så fort den hölls upprätt men gick bra på tomgång på sidan (startapparaten uppåt). Nu började den plötsligt gå på halvgas som tomgång, skuvade ut T lite och då blev tomgången direkt för låg istället. Skruvade in igen lite i taget hela förmiddagen och nu är T i botten men tomgången likt förbaskat för låg.

Är det nu efter 22år kanske läge att byta membran? Eller drar den tjuvluft? Byta hela förgasaren? Eller nåt annat? Vevaxeltätningar? Jag har ingen aning men gillar verkligen sågen!

/ J

Re: Service på 242 från 92

Postat: lör 18 okt 2014, 21:20
av th
Om varvtalet varierar med läget på sågen är det oftast vevaxeltätningarna som börjar bli gamla. Sen är det ju inte helt fel att byta membran efter så många år. På min 242 XPG av 91 års modell bytte jag membranen för ca 10 år sedan och den går som en klocka och tätningarna håller ännu.

Re: Service på 242 från 92

Postat: lör 18 okt 2014, 21:36
av Hälge
Hade liknande problem. Hade hål i bränsleslangen. Väldigt enkel att byta.

Re: Service på 242 från 92

Postat: sön 19 okt 2014, 01:31
av totte
Börja, som Hälge säger, med bränsleslangarna. Särskilt kollar du den inne i tanken, när symptomen är dessa. Hjälper inte det så är det rätt troligt att vevaxeltätningarna har gjort sitt.

Kör inte med sågen förrän problemet är utrett och åtgärdat. Stor risk för överhettning och totalras om den drar tjuvluft nånstans.

Re: Service på 242 från 92

Postat: sön 19 okt 2014, 22:49
av JPW
Okej, nya membran, soppaslang och filter låter som en bra start.

Men hur länge kan man tro att vevaxeltätningarna håller? Borde man kanske passa på att byta dessa innan de ger upp? Eller är det svårt att få sågen tät igen om man delar på den?

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 06:27
av Tor R
Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke at du behøver å måtte dele den for å bytte tetningene.
jeg måtte ihvertfall ikke det på Johnsred CS 2147

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 13:34
av Mange
Har du den nere ser jag ingen anledning varför inte byta vad du kan o gör så gott du kan.
Slang, filter, membran, tätningar, packningar, ring, stift och en ordentlig skrubbning innuti och utanpå brukar göra susen.
Gör rent innuti ordenligt o se till att bränslenål är tät och rätt ställd när du byter membranen.
Den behöver inte klyvas för o byta tätningar.

Sen kommer ju frågan om kostnader och tid...

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 18:46
av JPW
Kostnader för enklare slitdelar/packningar är inga problem. Tiden är inte heller kritisk så länge det bara är min egen, och den här trotjänaren behöver inte gå förrän till våren igen. Det är ju kul att skruva såg, så det är en stor drivkraft.

Tack så mycket för lärdomarna!

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 19:20
av mikael_s
Är det ok att jag hakar på din tråd?

Jag har lite liknande uppförande på min 242XPG (-97'a tror jag). Den verkar gå magrare då den blir varm. Känns heller inte så stark som jag har för mig den var förr (kör mest 346 nu). Lämnade in den och de bytte tändstift, bränsleslang och filter och rengjorde förgasaren. Sade att membranen såg krya ut. Kanhända går den något bättre nu men tendensen att magra och kännas svag när den blir varm finns definitivt kvar. Vevaxeltätningarna?
Servicemannen trodde inte på tatningarna utan isåfall spricka i vevhuset.

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 19:29
av JPW
Haka på bara!

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 19:30
av Jocke91
Låter då som tätningarna. En spricka i vevhuset låter långsökt, dessutom så sväller utvidgas ju metall när den blir var så sprickan borde bli mindre då. Men jag kan ju missta mig.

Re: Service på 242 från 92

Postat: mån 20 okt 2014, 22:02
av totte
Kolla också om kolvringen börjar bli sliten. Med dålig kolvring kan symptomet bli att den tappar orken när den blir varm, cylindern utvidgas och har ringen blivit tunn och tappat spänsten så tätar den inte. Som all annan internetdiagnos, inget säkert, men nåt att kolla upp.

Re: Service på 242 från 92

Postat: tis 21 okt 2014, 09:26
av mikael_s
Tackar för svar!

Ok, hoppas du har rätt i att det inte är spricka i godset. Hur gör man för att byta vevaxeltätningarna? Och köper man dem från handlarn eller finns det bättre ställen?

Skall kolla upp kolvringen med. Eller byter man hela kolven som man gjorde på tvåtaktsracers varje 20 timmar?

Re: Service på 242 från 92

Postat: ons 22 okt 2014, 02:10
av totte
Tätningarna på 242 är väl lite speciella, kan inte svara där. Kolvringen kan du byta rakt av om den är dålig och kolv och cylinder är OK.

Re: Service på 242 från 92

Postat: ons 22 okt 2014, 09:43
av Jocke91
Den ena tätningen sitter i ena lagret. Har för mig att det är kopplingssidan som har så.