Motorsåg och handhållet

Service på 242 från 92

62 inlägg 32321 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328860 ...och det i en hink i källaren...mer spänning än så hoppar vi nog över just nu....!

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#329204 Vevhuset kom tillbaka från Husqvarna i fredags med nya vevaxeltätningar, och med detta även en rätt diger påse med nya packningar, startsnöre, tändstift, kolvring och fyra ny vibrationsdämpare. Och nu ser den ut så här:

IMG_e.JPG


Lite nervös provstart i morse - ställde in nålarna på ett varv vardera och den startade glatt efter en del ryck i snöret. Och så vitt jag kan bedöma så går den perfekt, oavsett läge. Möjligen att den går lite sämre på tomgången om man håller den upp-och-ned..? Nu är det här lilla gasandet i luften inte precis ett vattentätt test gissar jag, men det ser mycket bra ut så här långt. Jag har ställt högvarvsnålen ganska fett, gissar att den nya kolvringen kan behöva en lite fetare start.

Notan för detta är ca 1700:- ink moms, varav arbetskostnaden för bytet av vevaxeltätningar (och demontering av svänghjul) är 420:- (dvs ett par hundringar precis som Mange gissade). Totalt sett lite mer än jag tänkt från början men jag är nöjd. Verkstaden gjorde ett bra jobb och var mycket bra att ha att göra med - jag kommer gärna tillbaka till dem igen. Men framförallt - stort tack till alla er som hjälpt mig i den här tråden!

Något jag däremot är lite orolig över är att jag smorde oljepumpen och vevaxelns drev bara med kedjeolja. Jag kunde inte förstå hur dessa drev i längden håller sig smorda annat än med kedjeolja som läcker ut från pumpaxeln bakvägen (finns ju ingen packning)..? Det ingår ju inte heller någon regelbunden smörjning i handbokens serviceinstruktioner... Men så läser jag nu, efter att sågen är ihopmonterad igen, i den engelska verkstadshandboken ovan att dessa drev ska fettas in vid monteringen. Ska det alltså vara fett här? Borde jag rent av skruva lös pumpen igen och fetta in dreven?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).