Motorsåg och handhållet

Service på 242 från 92

62 inlägg 32319 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328003 Otroligt mycket skit under pumpen! Här är iallafall det värsta borta, men behövs ändå mer rengöring innan montering.

Hur funkar egentligen smörjningen av oljepumpens drev och vevaxelns drev? Är det tänkt att lite olja hela tiden läcker ut från pumpen till dreven? Eller bör man fetta in här ordentligt vid återmonteringen? Och varför är det en spiral fräst i täckbrickan (inte med på bild)?? Nyfiken i en strut.

IMG_b.JPG

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Brumsten  
#328027 Hej, spiralspåret på brickans insida är till för att det inte ska dras in smuts till pumpdreven.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328290 Nu hittade jag en engelsk verkstadshandbok till nyare 242:

http://www.mymowerparts.com/pdf/Husqvar ... 500002.pdf

Suddiga bilder, tyvärr...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328294 Det finns en annan manual med numret 101 88 55-26. Googlar du på detta hittar du en 125-sidig pdf-fil med teckningar i.s.f. bilder.

http://www.getsaws.com/PDFs/w9600001.pdf

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328309
th skrev:Det finns en annan manual med numret 101 88 55-26. Googlar du på detta hittar du en 125-sidig pdf-fil med teckningar i.s.f. bilder.

http://www.getsaws.com/PDFs/w9600001.pdf


Den där är ju helt perfekt. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328362 Jo, den har jag haft mycket nytta av. Har tre sågar (orange och röda) och ett sågverk med tre olika oljepumpar som beskrivs i den manualen :grin:

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328388 Det fanns mycket information i den där handboken! Bland annat att jag ser ut att behöva ett specialverktyg för att byta ett trasigt avvibreringsgummi... Eller går det att skruva ur och i dessa med en spetstång eller liknande? Man måste ju komma åt den inre skruven utan att skada det nya gummit...

Eller det kanske rent av inte går att få tag i ett nytt avvibreringsgummi till en såpass gammal såg? Jag har inte kollat...

a.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Blivande snickare  
#328394 Tror jag böt mina på 238:an med en vanlig näbbtång..

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Brumsten  
#328397 Hej, gör ett verktyg av ett plattjärn, som en gaffel med två pinnar 25-30 mm långa, mät avståndet mellan uttagen
i överdelen.
Men det går med en spetstång om man är lite försiktig, åtminstone vid monteringen av nya dämpare.
Det år oftast dom främre under vevhuset som är dåliga.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328415 Okej! Att få bort den gamla borde väl vara enklast eftersom man inte behöver vara rädd om den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328464 Misstänker dessutom att drivhjulet är slut, kopplingen har gropar som ser ut att komma av drivlänkarnas spetsar. Drivlänkarna ser dessutom ut att ha lite "höknäbb". Lite förvånande faktiskt, eftersom jag alltid har kört tre kedjor parallellt på ett svärd och drivhjul, och det borde väl ett drivhjul hålla för kan man tycka. Jag har visserligen hållit dem vassa, filat lite men ofta, och inte sågat i nåt olämpligt och då har det gått att köra dem otroligt länge.

b.JPG


c.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328814 Väntar fortfarande på att få tillbaka vevhuset med nya tätningar från Husqvarnas verkstad...

Hur kan man egentligen få bort den här sega beläggningen av kåda, härdad vegolja, sågspånsdamm med mycket mera från sågen? Jag har provat terpentin, mackbensin, kemiskt ren bensin, diesel, rostolja och just vegolja, men inget är ens i närheten av att lösa upp skiten. Finns det någon mirakelkur att ta till?

d.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

johan eriksson  
#328816 En hink med varmvatten och en skvätt Yes, låt ligga en stund och gno lite med en diskborste mellan varven. Brukar funka ganska bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328852 Varmt vatten, ju varmare ju bättre och som sagt YES... Det funkar.
Känner du dig modig och vill ha lite spänning i livet så smyg in den i diskmaskinen när inte frugan tittar o var kvickt framme o tömma den.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#328859 Hett vatten och diskmedel funkade helt perfekt! Stort tack för det toppentipset! Linoljesåpa var inte heller dumt att lösa upp det värsta gegget med. Det blev visserligen lite hårda prickar kvar men i stort sett allt försvann utan större besvär.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).