Motorsåg och handhållet

Inkörning 346XP

34 inlägg 11177 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21600 Var har du beställt amerikasågen? Jag såg att det fanns ett gäng på e-bay. Hur funkar det med garantier och sånt om man skulle köpa därifrån? Gäller dessa i sverige då också? Det är ju ändå en svensk såg. Hur är sågen inställd för USA? Har de miljöbränsle där? De ligger ju bra i pris men finns det några nackdelar att handla en svensk såg från USA för, som det verkar, halva priset?

// Lidde

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
maccall  
#21628
LiddeLidman skrev:Var har du beställt amerikasågen? Jag såg att det fanns ett gäng på e-bay. Hur funkar det med garantier och sånt om man skulle köpa därifrån? Gäller dessa i sverige då också? Det är ju ändå en svensk såg. Hur är sågen inställd för USA? Har de miljöbränsle där? De ligger ju bra i pris men finns det några nackdelar att handla en svensk såg från USA för, som det verkar, halva priset?

// Lidde



Inte av en handlare, utan av en privatperson som sålt mig en tekniskt sett begagnad men faktiskt oanvänd såg, vi är avlägset bekanta genom ett sådant här forum.

Jag har tittat på Ebay länge, men de handlare som säljer där annonserar oftast bara konsumentsågarna. Jag hittade ändå ett namn på en handlare som kan övertalas om att skeppa en proffssåg hit och ett par andra som annonserar öppet, men tar väldigt bra betalt. Hade nog provat någon av dem om jag inte hittat denna begagnade av en slump.

Garantier tror jag att man i praktiken kan glömma. Jag tror inte att Husqvarna utlovar någon världsgaranti även om de som säljer nya sågar i USA påstår att man skall ha samma garanti som om man köpte lokalt. Det syns att sågen inte är köpt här och du blir sannolikt uppmanad att lämna in den där du köpt den, och det kan man ju göra men det blir dyrt med frakten...

Sågen räknas inte som svensk i något annat avseende än att den är tillverkad här. De som säljs i USA är t.ex. inte CE-märkta vilket jag har hört skulle göra dem olagliga att använda här i Europa. Om det nu skulle vara så så skiter jag tunt som buljong i det - värdelösare märkning än CE går ändå inte ens att fantisera om, och det är faktiskt ingen annan teknisk skillnad på sågarna!

Svenska sågar som säljs i Sverige är justerade för miljöbränsle vid strax över havsnivå, men om det är annorlunda för sågar på export har jag ingen aning om. Jag sitter faktiskt just och överväger om jag skall köra med vanlig soppa eller ej de första tankarna... Förgasaren ser ut att ha utslagsbegränsare på justerskruvarna, så jag skulle helst vilja starta upp den på det är är inställd för, jag vet bara inte om Husqvarna kallt räknar med att handlarna skall fånga det eller om de faktiskt gör annorlunda redan på fabriken med exportsågarna. Nåja, jag har en varvräknare så jag kan ju faktiskt kolla hur det verkar stå till när den väl är igång.

Nej, Aspen säljs inte i USA, men det har just lanserats en produkt där som heter 50Fuel, vilket är färdigblandad 2% soppa för sågar och sådant. Det är bara inte riktigt glasklart om det är en slags miljösoppa eller bara en bekväm färdigblandad produkt.

Fördelen med att göra så här är naturligtvis priset, och som i detta fall att jag fått tag i en modell som inte längre säljs här i Sverige. Jag är annars anhängare av, och brukar rekommendera att man skall, köpa av en lokal handlare. Man kan ju argumentera att jag låtit min Jonseredhandlare gå miste om att få sälja en 2171, men nu var det principellt viktigt för mig att det var en Husqvarna och det var det ingen som kunde ordna där jag frågat, och då såg jag köp från USA som enda utväg.

Det finns nackdelar: Garantin, kanske får du svårt att få service genom att din handlare blir sur på dig, du kan bli lurad på pengarna för köpeskillingen, den saknar CE-märkning, den kan försvinna på vägen och du kan få klara dig utan handtagsvärme om du köper från varmare länder. Vad dessa eventuella nackdelar är värda får var och en bedöma själv.

Ja, det blev billigt i kronor räknat. Jag har totalt (inklusive frakt, moms, tull och någon slags märklig avgift till svenska posten) betalat runt 60-65% av vad nypriset för en 372XPG var sist den såldes i Sverige. För det har jag gått miste om handtags- och förgasarvärme, men fått det extra stora/höga luftfiltret samt ett s.k. full-wrap handtag. Återigen får man avgöra själv om det är bättre eller sämre.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21987 Det låter nästan intressant att köpa såg från usa. Ska kolla lite mer på ebay. Får snart min 346'a, men det är ju inte trist med fler sågar :D

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22063 Nån fler som har köpt från utlandet? Skulle vara kul att höra hur det gick rent praktiskt.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild

Sorry, det blev långt, men kanske kan det vara till nytta!

maccall  
#22068 😡 😡 😡
Jag kan nu göra ytterligare ett litet inägg om att köpa saker från en affär i utlandet, som inte har lika lyckligt slut som min tidigare omnämnda affär. Jag har visserligen inte förlorat några pengar, men inte fått handla något heller och lagt ner en del tid i onödan, och just nu irriterar deras handhavande mig något otroligt.

Jag hade beställt ett par svärd, samt några kedjor och drivkransar från Bailey's, ett mycket välkänt amerikanskt postorderföretag i branschen. Redan innan beställningen hade jag hört mig för om huruvida de var villiga att sälja och skicka varor till mig i Skandinavien, och det skulle inte vara något problem annat än att de ville ha ett extra godkännande på fraktkostnaden av mig via e-mail eller telefon innan de skickade iväg beställningen.

Igår hade jag väntat i 16 dagar på att min order skulle börja plockas och skickas, och skickade därför iväg ett e-mail till dem där jag undrade hur det gick, eftersom de skryter med att de normalt försöker skicka samma dag. Jag hade redan mailat med dem tre gånger tidigare, en gång för att godkänna fraktkostnaden, en gång för att höra efter varför det dröjde (då sa de att de höll på att verfiera mitt kreditkort), och en gång till för att godkänna en plötsligt ökad fraktkostnad.

Som svar fick jag nu reda på att de inte alls hade försökt verifiera mitt kreditkort, något som jag hade tolkat som CVV2 verifiering, utan försökt adressverifera mitt kreditkort. Det är en vanlig procedur i USA som innebär att man stämmer av angiven leveransadress för varorna mot den adress som kreditkortsföretaget skickar räkningen till. Problemet är att Visa och Master Card inte stöder adressverifiering på kort utfärdade i annat än USA, Kanada och Storbritannien. Följdaktligen returnerade kontrollen ett fel för mitt kort och jag antar att de tolkade det som att jag antingen har stulit kortet eller åtminstone försöker lura dem på något vis, och tonen i konversationen från dem blir därefter något stel och ganska ointresserad kan man säga.

De bryr sig alltså inte om att meddela mig detta, jag är ju ändå en skurk, utan jag får reda på detta först efter de 16 dagar jag snällt väntar innan jag själv tar kontakt igen. Eftersom USA snarast är ett u-land när det gäller att hantera pengar om det inte är ett kreditkort inblandat, blir jag uppmanad att i stället skicka pengar på diverse stenåldersvis, men får också veta att de då tänker ta ut en extra avgift för att jag gör det besvärligt för dem. 😡

I mitt svar, där jag är hövlig men bitvis kanske något sarkastisk i tonen, uttrycker jag min irritation över att de inte kontaktat mig när de stötte på problemet, ifrågasätter varför de inte är öppna med att de kräver adressverifikation på kreditkorten, förklarar att jag är medveten om att denna funktion inte stöds av kreditkortsföretagen, påpekar att jag, om de varit öppna med detta, inte hade försökt lägga någon order alls samt meddelar att då jag inte har någon möjlighet att skicka dem kontanter ser mig nödsakad at be dem cancellera ordern. Svaret på detta var en kort mening om att eftersom jag inte accepterade och respekterade deras försäljningsvillkor skulle de cancellera min order. :!:

Så kan det gå. Jag irriterar mig som sagt enormt just nu på deras oproffsiga uppträdande, deras bristande förståelse för att det är fullt normalt att icke amerikanska kreditkort inte går igenom en adressverifiering, samt på att jag nu inte vet riktigt hur jag skall få tag i de grejor jag behöver. En stor poäng med Bailey's är ju att de faktiskt säljer sådant som här bara får handlarna att klia sig i huvudet med en tom och oförstående blick... :roll:

Om jag nu i stället hade fått mina beställda grejor hade jag även denna gång räknat med att hamna på en kostnad på runt 57%, inklusive alla skatter och avgifter, av vad motsvarande grejor skulle ha kostat här, i den mån jag nu hade kunnat få tag i dem över huvud taget.

Nåja, jag är i alla fall en erfarenhet rikare, det är alltid något!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22070 Jag klarar inte o hantera posten mer, det funkar inte.

Jag har en kille i USA som samlar det jag köper sen åker det hit med Schenker.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22072 Vem talade du med på Bailey's?

MVH

MN

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22074 Jag betalar uteslutande med PayPal. De få gånger inte det går skickas det bank-bank.

Användarvisningsbild
maccall  
#22078
Morgan Nordin skrev:Vem talade du med på Bailey's?

MVH

MN


Halva företaget känns det som! :D

En Scott Tompson meddelade mig via e-mail att Bailey's inte hade någonting emot att skicka varor till Sverige. Han kontaktade mig efter att jag pm:at "Grande Dog" på AS och frågat, han är ju Bailey's representant där.

En Diana DiLello gav mig den första "offerten" på fraktkostnaden, och svarade senare även på min första förfrågan om varför min order dröjde.

Sedan blev jag kontaktad av en Greg Renolds som gav mig en ny "offert" på en dyrare fraktkostnad.

Nu slutligen var det en Mary Norris som svarade mig de två sista gångerna efter det att kontrollen av kortet "misslyckats".

Själv har jag hela tiden svarat till de som mailat mig, utom första gången då jag mailade till customerservice@baileys-online.com och då jag frågat om statusen på ordern då jag mailat till baileys@baileysonline.com, så som deras instruktioner på siten säger att man skall...

Dock har jag inte talat med någon "in person", allt har skett via e-mail, det är ändå 9 timmars tidsskillnad och jag har en betydligt bättre image när jag skriver engelska än när jag skall tala... :oops:

Användarvisningsbild
maccall  
#22079
Mange skrev:Jag betalar uteslutande med PayPal. De få gånger inte det går skickas det bank-bank.


PayPal med kreditkort bakom som betalning är modellen, jag hade skaffat det innan jag satte igång allt det här, men det hjälper ju inte mot just Bailey's. Många andra affärer däremot har ju börjat ta PayPal.

Däremot börjar säljare bli mer försiktiga just med PayPal som backas av ett kreditkort - det är svårare att lura köparen då! :D

För den såg jag nyss köpte blev det i alla fall Western Union som metod, men det var för att säljaren var vad som nog får kallas för en känd person i sågsammanhang, annars hade jag aldrig vågat chansa på en sådan sak. För en Ebay-affär känns det helt uteslutet, och dessutom får man själv betala ganska dryga avgifter för överföringen med Western Union, det tas annars ut av säljaren om man använder PayPal.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22123 Jag känner till många av de som strular o vissa som jag rätt av kan säga luras konsekvent.
Är det så ni ska byta eller köpa med säljare från USA så kolla noga o fråga mycket! Se till att de vet att de får packa ordentligt.

Avatar Fallback
oddjob  
#22548 Jag bara undrar om det är någon som ( med allt snack om inkörning...) blandar soppan själv?
Gäller garantier om sågen skär ihop om man inte kört färdig tex aspen 2t?

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22549 Min handlare säger att garantin bara gäller om man kör på miljöbränsle.

// Lidde

Ps Jag har fått sågen idag :D :D :D :D :D :D :D

   TS
Avatar Fallback
oddjob  
#22554 Jag var in och köpte 3 kedjor (400 kronor) och då sade handlarn: jag vill bara påminna om att du måste köra på färdigblandad bensin, om du vill att garantin skall gälla.

Då verkar det kanske vara en sanning då, och inte bara ett försöka lura en ny huggare...?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22555 Tror knappast inte att de kan tvinga eller kräva att man skall köra på aspen bensin. 2 års garanti gäller ändå så länge man inte har varit "grovt oaktsam" typ tryckt i diesel & etanol i tanken.

Faderskaps lagen & konsument garanti på 2 år är de enda lagarna man inte kan friskriva sig ifrån i avtal.... det första fårstår man ju men den andra kan man ju ibland tveka om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).