ons 05 mar 2008, 16:51#22068
😡 😡 😡
Jag kan nu göra ytterligare ett litet inägg om att köpa saker från en affär i utlandet, som inte har lika lyckligt slut som min tidigare omnämnda affär. Jag har visserligen inte förlorat några pengar, men inte fått handla något heller och lagt ner en del tid i onödan, och just nu irriterar deras handhavande mig något otroligt.
Jag hade beställt ett par svärd, samt några kedjor och drivkransar från Bailey's, ett mycket välkänt amerikanskt postorderföretag i branschen. Redan innan beställningen hade jag hört mig för om huruvida de var villiga att sälja och skicka varor till mig i Skandinavien, och det skulle inte vara något problem annat än att de ville ha ett extra godkännande på fraktkostnaden av mig via e-mail eller telefon innan de skickade iväg beställningen.
Igår hade jag väntat i 16 dagar på att min order skulle börja plockas och skickas, och skickade därför iväg ett e-mail till dem där jag undrade hur det gick, eftersom de skryter med att de normalt försöker skicka samma dag. Jag hade redan mailat med dem tre gånger tidigare, en gång för att godkänna fraktkostnaden, en gång för att höra efter varför det dröjde (då sa de att de höll på att verfiera mitt kreditkort), och en gång till för att godkänna en plötsligt ökad fraktkostnad.
Som svar fick jag nu reda på att de inte alls hade försökt verifiera mitt kreditkort, något som jag hade tolkat som CVV2 verifiering, utan försökt adressverifera mitt kreditkort. Det är en vanlig procedur i USA som innebär att man stämmer av angiven leveransadress för varorna mot den adress som kreditkortsföretaget skickar räkningen till. Problemet är att Visa och Master Card inte stöder adressverifiering på kort utfärdade i annat än USA, Kanada och Storbritannien. Följdaktligen returnerade kontrollen ett fel för mitt kort och jag antar att de tolkade det som att jag antingen har stulit kortet eller åtminstone försöker lura dem på något vis, och tonen i konversationen från dem blir därefter något stel och ganska ointresserad kan man säga.
De bryr sig alltså inte om att meddela mig detta, jag är ju ändå en skurk, utan jag får reda på detta först efter de 16 dagar jag snällt väntar innan jag själv tar kontakt igen. Eftersom USA snarast är ett u-land när det gäller att hantera pengar om det inte är ett kreditkort inblandat, blir jag uppmanad att i stället skicka pengar på diverse stenåldersvis, men får också veta att de då tänker ta ut en extra avgift för att jag gör det besvärligt för dem. 😡
I mitt svar, där jag är hövlig men bitvis kanske något sarkastisk i tonen, uttrycker jag min irritation över att de inte kontaktat mig när de stötte på problemet, ifrågasätter varför de inte är öppna med att de kräver adressverifikation på kreditkorten, förklarar att jag är medveten om att denna funktion inte stöds av kreditkortsföretagen, påpekar att jag, om de varit öppna med detta, inte hade försökt lägga någon order alls samt meddelar att då jag inte har någon möjlighet att skicka dem kontanter ser mig nödsakad at be dem cancellera ordern. Svaret på detta var en kort mening om att eftersom jag inte accepterade och respekterade deras försäljningsvillkor skulle de cancellera min order.
Så kan det gå. Jag irriterar mig som sagt enormt just nu på deras oproffsiga uppträdande, deras bristande förståelse för att det är fullt normalt att icke amerikanska kreditkort inte går igenom en adressverifiering, samt på att jag nu inte vet riktigt hur jag skall få tag i de grejor jag behöver. En stor poäng med Bailey's är ju att de faktiskt säljer sådant som här bara får handlarna att klia sig i huvudet med en tom och oförstående blick...
Om jag nu i stället hade fått mina beställda grejor hade jag även denna gång räknat med att hamna på en kostnad på runt 57%, inklusive alla skatter och avgifter, av vad motsvarande grejor skulle ha kostat här, i den mån jag nu hade kunnat få tag i dem över huvud taget.
Nåja, jag är i alla fall en erfarenhet rikare, det är alltid något!
Stihl: 020AVP, 250C-BE, 361, 361W, 066 Jonsered: 2147
Husqvarna: NE346XP, 357XP, 359, 365SP, 372XP, 390XPG
Dolmar: 5100SH, 6100H Makita: 5001, 6100, 6401, 7901
Partner: 400, 3x 1400EL Projekt: 020T, 026C, 365SP