Motorsåg och handhållet

Ryttare?

20 inlägg 13028 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryttare?

Bucketman  
#21303 Har en fråga angående justering av ryttarna vid kedjeslipning. Finns de något teknik / knep om hur man kan få rätt inställning utan att använda sig av en filmall.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21309 Lägg flatfilen ovan på tänderna o kolla avståndet.
Då kan du ställa ryttarna för var såg o inte generellt.
Har man en 372 med 16" o hugger gran ved kan det ju vara idé p ta lite mer...

O andra sidan har d 36" på samma såg kan det vara idé o spara lite...

Lätt o lära sig vad sågarna klarar. Se bara till att de inte blir för aggressiva. Då ligger du pyrt till.

Många justerar ryttare i stället för att ha vasst. De funkar de med....

Avatar Fallback
Bucketman  
#21317 Tack igen Mange... du kan dina saker du! :wink:

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21318
Mange skrev:Lägg flatfilen ovan på tänderna o kolla avståndet.

Många justerar ryttare i stället för att ha vasst. De funkar de med....



En kombination med lagom vasst å välfilade ryttare funkar bäst för mej me 346 å 18"... tycker det är lättast att få en bra skärpa på de viset.... :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21325 Du kan aldrig få det helt exakt på frihand men ofta gott nog, själv är jag lite kräsen vad gäller ryttar höjd så jag kör med Hva's plåtbitar men dom finns bara för 3/8 (riktiga) samt vanlig .325 (inte pixel) det som är bra med Hva's ryttarmallar är att om du inte filat alla skärtänder lika långa så kompenserar den mallen för det så att alla tänder tar en lika stor tugga vilket i sin tur leder ett mjukare och jämnare skär men även rakare, mot om du haft lite olika höjd på ryttarna som gör att sågen vill "dra" åt höger eller vänster i skäret ,,,
Carlton har även dom en liknande typ av ryttarmall "fil'o plate" vill jag minnas att den heter !

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21334
swe#kipp skrev:Du kan aldrig få det helt exakt på frihand men ofta gott nog, själv är jag lite kräsen vad gäller ryttar höjd så jag kör med Hva's plåtbitar men dom finns bara för 3/8 (riktiga) samt vanlig .325 (inte pixel)


Kombimallarna finns för pixel. Jag filar även ryttarna med dessa mallar och tycker det fungerar bra, använder alltid "soft"-läget eftersom jag inte har några stora ekar att tala om. Man kanske skulle ta och jämföra om plåten ser likadan ut för den vanliga kedjan och pixel-kedjan :?:

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21338 Hur funkar de där mallarna? Lägg gärna in nån bild med beskrivning till. Har bara filat manuellt tidigare.

// Lidde

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21344 )[/quote]Kombimallarna finns för pixel. Jag filar även ryttarna med dessa mallar och tycker det fungerar bra, använder alltid "soft"-läget eftersom jag inte har några stora ekar att tala om. Man kanske skulle ta och jämföra om plåten ser likadan ut för den vanliga kedjan och pixel-kedjan :?:[/quote]

jo kombi mallarna finns ju, men jag tycker det är trevligare att använda "plåten" men den passar inte på pixel kedjan, den har en längre ryttare än tex en 21bp kedja har.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21346
LiddeLidman skrev:Hur funkar de där mallarna? Lägg gärna in nån bild med beskrivning till. Har bara filat manuellt tidigare.


Mallen har ett uttag i kanten och ett hål i mitten. Man lägger mallen med uttaget mot kedjelänken strax innan nästa tand, med hålet över ryttaren och bakdelen av plåten ovanpå tanden, dvs. hela plåten lutar snett framåt.

Hålet är T-format, den vertikala delen av T:et skall ligga över centrum på länken och en av de övre halvorna av T:et över den ryttare man skall fila, vänster överdel för att fila högertandsryttare (sett från sågen) och höger överdel för vänstertandsryttare.

Fördelarna med denna mall är att ryttarna blir lutande, och inte raka som med en del andra mallar, samt att (som Kipp sa) filningen anpassar sig automatiskt till längden på tanden.

Nån med bra ritverktyg kan nog göra en bild
Senast redigerad av th ons 27 feb 2008, 23:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21347 så här ser det ut med en kombi mall, men der funkar på samma sätt med "plåtbiten"

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21349 Aha, klockrent swe#kipp. Tusen tack för det otroligt snabba svaret med bild och allt. Tack till TH också. Nu är det solklart
.
// Lidde

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21352 Räkna tagen när du filar skärtänderna, tryck på filen första taget ,eller tills du fått till formen på tanden, ta sen några lösa tag, sista mycket löst,men hela tiden med samma vinklar. Det är dom lösa tagen som gör att det blir riktigt vasst.
Ryttarna filas ifrån samma håll som skärtänderna.Ett drag med en bra fil med tryck på är lite, 2 är medel, 3 är mycket. Välj antal drag efter hur mycket du filat på skärtanden.
Testa när du sätter på en ny kedja provsåga först och gör sen några lätta drag & ta ett drag på ryttarna. Så märker du skillnaden. Önskas hetare såg dra ett drag till på ryttarna, 3drag ger en såg som inte går att göra instick med utan studsar om den inte ansätts i precis rätt vinkel, lätt att få kast! :D
Ta inte tre

Avatar Fallback
Bucketman  
#21354 Bra bild swekipp! Hade mest bara funderingar för dom som filar på frihand hur dom gör med ryttarna. Filar också med ryttarmallen ibland men för de mest blir de frihandsfilning.

En annan fråga är ifall det är någon som har provat Oregons filjonte. Den ska tydligen ge en väldigt exakt filning av kedja, både tand o ryttare. Den finns för 205 kr i skogmakatalogen eller hemsidan.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21356
Bucketman skrev:En annan fråga är ifall det är någon som har provat Oregons filjonte. Den ska tydligen ge en väldigt exakt filning av kedja, både tand o ryttare. Den finns för 205 kr i skogmakatalogen eller hemsidan.


Har en filjonte från Jula som jag köpte mest för att kunna fila 10-gradersvinkel till klyvkedjor. Fungerar OK men är lite omständlig med många skruvar att ställa in

Avatar Fallback
Bucketman  
#21372 Hmmm... kollade på Julas hemsida för att kunna se hur den såg ut, men så klart så fanns de ju ingen bild på den. :cry:

Funkar den bra förutom en massa skruvande?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).