Motorsåg och handhållet

Jonsered 2255

10 inlägg 3920 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2255

Fredrik Reuter  
#21262 Hej,
Vad tycker ni om denna nya (tror jag) såg från Jonsered:

http://www.jonsered.se/node276.aspx?_newsid=5142

Ser ni några likheter mellan modellnr-bytena HVA 575 och denna 2255?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21271 tror mer att det är en såg som liknar en 455:a
kolla denna länk så ser du vad jag menar ,,, http://international.husqvarna.com/node ... x?pid=4964

och det är en ganska tung såg för effekten den ger ,,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21273 Håller nog med Kipp här.
För liten för att vara större...

Användarvisningsbild
maccall  
#21312 Nä, den enda som är nytt på den där är ju den röd-svarta klänningen. Fast jag vet ärligt talat inte om den ens är snyggare än sin orangea syster. 21xx-modellerna är ju så ruskigt snygga, men om kommande 22xx skall se ut så här då vete fan...

Husqvarna tog förresten bort 455:an ur sitt svenska sortiment på webben samma vecka som Jonsered började visa upp 2255:an. Kanske har den inte sålt sådär himla bra. Men jag har faktiskt börjat inta en lite mer förlåtande attityd till den här sortens sågar, de har nog något slags existensberättigande i alla fall... Det måste vara åldern som gör att jag veknar.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21323 Maccall !
har du köpt din 372xpw i Sverige eller är det en från Bailey's ??

Användarvisningsbild
maccall  
#21335
swe#kipp skrev:Maccall !
har du köpt din 372xpw i Sverige eller är det en från Bailey's ??


Jag har köpt den privat av en medlem på AS, men den var oanvänd, i originallåda och med alla papper och medföljande attiraljer i oanvänt skick. Om jag förstår serienumret rätt är det faktiskt en -04:a som fått ligga och mogna ett tag så att säga. Kul att du noterade den! :D

Det är inte exakt densamma som Bailey's har nu med extra stora cylindern, utan en vanlig "70,7:a", men den har i alla fall det höga luftfiltret, handtag runt om och perverst stora barkstöd...

Den kom igår, men svärd och kedjor som jag beställt från just Bailey's har inte kommit än så jag har bara fått klappa lite på den inomhus. Ja, den får sova inomhus, men inte i sängen eller soffan...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21340 Det verkar ju som man återanvänt motorn från 455 men lagt till bränslepump och verktygslös kedjespänning. Pumpen är ju bra men hur är det med kedjespännaren egentligen, håller den i längden?

"Vanlig" kedjespänning är ju ganska robust och det är ju inget större problem att lossa muttrarna (eller muttern för de som bara råkar ha en :) ). Däremot är det ett lyft att kunna skruva från sidan. Framifrån blir det trångt mellan kombinyckeln och svärdet och skruven är ofta täckt av inklibbat spån och olja så man hittar inte spåret direkt.

Användarvisningsbild
maccall  
#21348
th skrev:Det verkar ju som man återanvänt motorn från 455 men lagt till bränslepump och verktygslös kedjespänning. Pumpen är ju bra men hur är det med kedjespännaren egentligen, håller den i längden?

"Vanlig" kedjespänning är ju ganska robust och det är ju inget större problem att lossa muttrarna (eller muttern för de som bara råkar ha en :) ). Däremot är det ett lyft att kunna skruva från sidan. Framifrån blir det trångt mellan kombinyckeln och svärdet och skruven är ofta täckt av inklibbat spån och olja så man hittar inte spåret direkt.


Jag skulle gissa att man bara låtit gjuta ny röd-svart plast runt exakt samma innehåll som innanför det orangea på en 455:a - specarna är identiska. Hade inte redan 455:an både primer och snabbkedjespänning? Jag hade för mig det, men är inte helt säker.

Jag har inte provat Husqvarnas snabbkedjespänning, men har fått uppfattningen att den anses bättre konstruerad än Stihls, både vad gäller kvalitet och funktion. Jag som har Stihls variant, både den simplare konsumentvarianten på 250:an och den eventuellt tuffare proffsvarianten på min 026:a, tycker inte att det är något fel på Stihls variant heller, de fungerar bra.

Det sämsta med dem är att man blir van vid att klara sig helt utan verktyg och drar iväg med bara sågen, soppadunken och lite olja. Sedan står man där i skogen med 2147:an och kan inte ens spänna kedjan...

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21512 Tycker denna sågen verkar vara lite kass i förhållande till resterande program.
Undrar varför man gått ifrån det "ordinarie" vibrationssystemet med tank och motor skiljda från varann.

Tung är den med, klämde lite på 455an på Elmia och tyckte inte alls om den..

HVA har ju nu 450 istället, den verkar mycket bättre!

Användarvisningsbild
maccall  
#21537
Ferguson skrev:Tycker denna sågen verkar vara lite kass i förhållande till resterande program.
Undrar varför man gått ifrån det "ordinarie" vibrationssystemet med tank och motor skiljda från varann.

Tung är den med, klämde lite på 455an på Elmia och tyckte inte alls om den..

HVA har ju nu 450 istället, den verkar mycket bättre!



Jag har inte klämt på den här, men funktionsmässigt kan det väl inte vara möjligt att de går ifrån det, om de inte kommit på något ännu bättre...

Och 455:an kommer att finnas kvar, dock kanske inte säljas i Sverige, den såg som 450 ersätter är 350...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).