Motorsåg och handhållet

urspårnings skydd för kedjan

21 inlägg 9580 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

urspårnings skydd för kedjan

Carlson2  
#291083 sågkedjan styr av baktill på svärdet med styrning kan den tvingas gå in i spåret på svärdet



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291098 Driver kedjan åt nåt håll är det något fel.

Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

Peteflamingstar  
#291105 Ja kedjan ska väl bara smidigt löpa vidare i bakkant på svärdet efter att ha lämnat ringdrevet/drivhjulet, om allt sitter som det ska!?

Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

Carlson2  
#291191 Om det fanns styrning på drevet samma som topp hjulet och vinklade sidor på spåret i svärdet bak och mindre öppningar runt kedjan för att hindra små kvistar att komma emellan vore intressant att pröva

   TS
Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

isteskog  
#291198 Dum fråga, men är kedjan krokig? :shock:

Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

sveakatten  
#291202 Undrar om kedjan sitter i ringdrevet?

Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291219 Det är nog ett snarare öppet drev han har än ringdrev.

Kanske är fel svärd med så det är för lågt i bakkant. När det blir lite slitet kan det då spåra ur.

Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

Carlson2  
#291273 Det är inget tekniskt fel har provat 3 olika sågar. När man försöker rensa bort klent sly eller ta bort en häck så åker små kvistar mellan kedjan och huset och hoppar av. Med kort svärd och hårt spänd kedja så kroknar faktiskt en länk och kärvar .Det utvecklar sig till kedjebrott.Om jag sågar i vanligt virke är det inga problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291274 Det där fenomenet fick jag när smorningen inte funkade

Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291279
Carlson2 skrev:Det är inget tekniskt fel har provat 3 olika sågar. När man försöker rensa bort klent sly eller ta bort en häck så åker små kvistar mellan kedjan och huset och hoppar av. Med kort svärd och hårt spänd kedja så kroknar faktiskt en länk och kärvar .Det utvecklar sig till kedjebrott.Om jag sågar i vanligt virke är det inga problem.


Där har du fel. Det går utmärkt o röja med alla såg utan att modifiera sågen på något vis oavsett såg om allt är rätt.

Antar detta är en Hobby såg med 3/8 delning och litet lågt svärd o fast drev på kopplingstrumman typ Partner 351 eller liknande?


Har du lite bilder du kan lägga upp på drev, svärd och kedja?

Var finns du? Är du här i närheten av mig så kom hit ska jag hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

Carlson2  
#291300 Jag gör trädgårds jobb i Stockholm behöver ingen avancerad såg. Beskrivningen på sågen stämmer det är 3 olika hobby sågar. Vilken såg skall man om man vill ha en lätt och billig proffs såg köpa

   TS
Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291305 Tre olika med samma problem?
Vi kan nog hjälpa dig lösa problemet med urspårning om du vill.
Jag har haft ett par med detta problem...

En lätt billig proffs såg har heller inga plåtar som guidar kedjan in i svärdet.
Inte en dyr proffs såg heller, ingen såg har det för det behövs inte.

Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

anersimyra  
#291313
Carlson2 skrev:Det är inget tekniskt fel har provat 3 olika sågar. När man försöker rensa bort klent sly eller ta bort en häck så åker små kvistar mellan kedjan och huset och hoppar av. Med kort svärd och hårt spänd kedja så kroknar faktiskt en länk och kärvar .Det utvecklar sig till kedjebrott.Om jag sågar i vanligt virke är det inga problem.
De enda gånger kedjan hoppar av på min HVA 550 eller 346 är när jag någon gång röjer klent torrt hårt sly, eller svepkvistar hårda tunna grankvistar. De avkapade ändarna på torra hårda grenar fastnar i kedjan och styr av den från svärdet helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: urspårnings skydd för kedjan

axwell  
#291346
Carlson2 skrev:Det är inget tekniskt fel har provat 3 olika sågar. När man försöker rensa bort klent sly eller ta bort en häck så åker små kvistar mellan kedjan och huset och hoppar av. Med kort svärd och hårt spänd kedja så kroknar faktiskt en länk och kärvar .Det utvecklar sig till kedjebrott.Om jag sågar i vanligt virke är det inga problem.


Använd bara skjutande-(överdelen av svärdet)-kedja så fort sly finns inom synhåll, då slipper du de problem som beskrivits :!:

Användarvisningsbild

Re: urspårnings skydd för kedjan

anersimyra  
#291349
axwell skrev:
Carlson2 skrev:Det är inget tekniskt fel har provat 3 olika sågar. När man försöker rensa bort klent sly eller ta bort en häck så åker små kvistar mellan kedjan och huset och hoppar av. Med kort svärd och hårt spänd kedja så kroknar faktiskt en länk och kärvar .Det utvecklar sig till kedjebrott.Om jag sågar i vanligt virke är det inga problem.


Använd bara skjutande-(överdelen av svärdet)-kedja så fort sly finns inom synhåll, då slipper du de problem som beskrivits :!:

Precis, klent sly dras med och lägger sig utmed svärdet när man kör med dragande kedja, antingen hoppar kedjan av, eller så dras slyt med in i kopplingen.. :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).