tis 26 feb 2008, 19:28#21179Jag har ärvt en HQ 240SG som gick minst sagt uselt. Orsaken är helt enkelt att den har gjort sitt. Men som sagt, jag har fått den och jag tycker det verkar vara en fin såg rent kvalitétsmässigt. Nu är jag i behov av en bra såg, förvisso "bara" för att kapa ved, men det är slitsamt så det räcker o någon slöfock till billig skitsåg är inte att tänka på. Men en ny bra såg har jag tyvärr inte råd med. Däremot har jag tid och har börjat fundera i banorna att helrenovera den gamla sågen. Dvs, byta samtliga lager och packningar o kanske rent av horna ur cylindern om det verkar behövas. Vad tror ni om ett sådant projekt? Slöseri med tid eller något som kan resultera i en bra såg i slutänden?
Motorsåg och handhållet
Helrenovering av HQ 240SG
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 26 feb 2008, 19:37#21180Det beror ju på vad du vill kosta på den? Har faktiskt använt en kompis 240 ibland,och jag tycker det är en trevlig såg.Mange vet nog på ett ungefär vad det kostar och renovera en såg!Men att den går dåligt kanske beror på kasst membran och spricka i slangarna och det kostar ju inte många kronor att byta.
346xpg/262xp/partner 500
tis 26 feb 2008, 19:58#21190Ja, jag har synnerligen dålig koll på vad det skulle kunna tänkas kosta med nytt allt (alltså lager osv.) Det är möjligt att det kan vara något mindre fel på den men inget jag har provat med hjälper varför jag misstänker att det är någon bussning i lagren som läcker. Kan vara något helt annat. Inte helt ovanligt när jag är i farten.
Och ska jag väl riva hela sågen tänkte jag att då kan jag väl byta allt jag kommer åt på vägen.
TS
tis 26 feb 2008, 20:20#21195Det är nog inte så smidigt att hitta delar till 240 det blir nog att leta runt ,nytt finns inte på hva dom brukar lagerhålla i ca 10år efter dom har slutat tillverka modellen. Denna slutade dom nog med i skarven 70/80 tal
Mange kan nog datumen bättre
sågdåre !!
tis 26 feb 2008, 20:31#21198Nä, det är helt sant! Kan bli knivigt. Nåja, går det inte så går det inte. Förvisso går det ju att beställa lager direkt från tillverkaren "bara" man lyckas hitta rätt djungeln, de verkade använda sig av INA lager där 70/80 -tal o de finns ju trots allt kvar men bussningar kan bli värre...
Kanske bara att inse faktum o börja spara o snoka på blocket
TS
tis 26 feb 2008, 20:31#21199Förmodligen borde du kunna använda "artikel nr" från senare modeller, 240 sg, 246, 245sg borde ju ha liknande komponenter som man kan använda. Annars får du ge sågen till Sågmek, så får du tillbaka den nyborrad, planad topp och i nyskick. Akta dig för att ge den till mange bara, då hamnar den i en utställnings monter... Skämt o sido..
Lycka till , glöm inte en sak bara... TA MASSA KORT!!!! och föd oss med info hur ditt projekt går.
Lycka till , glöm inte en sak bara... TA MASSA KORT!!!! och föd oss med info hur ditt projekt går.
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.
tis 26 feb 2008, 20:50#21203Något foto ska väl kunna presenteras, ifall jag kommer någon vart dvs. Har tänkt på en annan sak, en liiiiten detalj. Så liten att den nästan inte finns.. eller ngt.
Nämligen: vilka specialverktyg behöver jag. En avdragare för svänghjulet kan jag nog producera av div skrot jag hittar i verktygslådan. Men sen lär jag ju stöta på patrull så det räcker misstänker jag.
TS
tis 26 feb 2008, 21:15#21208Det är inte lätt o hitta lager o tätningar till dessa o när du gör det ska du hitta bränsleslang. Den senare är skapligt lätt o hitta.
Kolv o cylinder blir mer utmaning.
Förgasar kit är lätt men byt allt i den o inte bara membran.
Dessa kom Okt 1973! Alltså slutade delar lagerföras 1983. Därmed inte sagt att det inte finns...
Har en del skrot till dessa om du behöver, men enda nya del jag har är bränsleslang tror jag.
Kruxet med dessa är tändningen. Du kan kanske hitta nåt som funkar men de håller sällan.
Mitt första råd:
Samla ihop delar först. riv den sedan..
Sätt den på hyllan o säg tio gånger tyst för dig själv föjande; "Åh, vad fin du är det är synd o slita mer på dig"...
Mitt andra råd:
Tills du hittat vad du behöver så leta upp en skaplig 55'a eller nåt o busa med.
Helrenovering inkluderar allt som slits, inkl vev, kolv, tändning, bränslesystem, Oljepump o avvibrering.
Går den så nöj dig med det!
Kolv o cylinder blir mer utmaning.
Förgasar kit är lätt men byt allt i den o inte bara membran.
Dessa kom Okt 1973! Alltså slutade delar lagerföras 1983. Därmed inte sagt att det inte finns...
Har en del skrot till dessa om du behöver, men enda nya del jag har är bränsleslang tror jag.
Kruxet med dessa är tändningen. Du kan kanske hitta nåt som funkar men de håller sällan.
Mitt första råd:
Samla ihop delar först. riv den sedan..
Sätt den på hyllan o säg tio gånger tyst för dig själv föjande; "Åh, vad fin du är det är synd o slita mer på dig"...
Mitt andra råd:
Tills du hittat vad du behöver så leta upp en skaplig 55'a eller nåt o busa med.
Helrenovering inkluderar allt som slits, inkl vev, kolv, tändning, bränslesystem, Oljepump o avvibrering.
Går den så nöj dig med det!
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
tis 26 feb 2008, 21:19#21210Svänghjulet släpper om du håller sågen i svänghjulet med en tång o knackar lätt på veven.
Gör den inte det så värm försiktigt utepå svänghulet med hårfön/värmepistol på svag värme.
Släpper den inte då så lägg den i frysen o ta upp den efter ett par timmar.
Sätt spänning på svänghjulet o låt fysiken värka.
Får du inte av den då, hjälper ingen avdragare.
Gör den inte det så värm försiktigt utepå svänghulet med hårfön/värmepistol på svag värme.
Släpper den inte då så lägg den i frysen o ta upp den efter ett par timmar.
Sätt spänning på svänghjulet o låt fysiken värka.
Får du inte av den då, hjälper ingen avdragare.
tis 26 feb 2008, 21:21#21212Går den dåligt så prova o ge den lite mer soppa. Det funkar oftast om den går men går illa. Dessa membran var av bättre kvalisort.
tis 26 feb 2008, 21:36#21216Alltså Mange, jag tror det krävs en sågsamlare för att sätta sågen på hyllan och säga vackra saker till den.
Men jag tackar så mycket för alla bra tips! Som sagt så är det inte svänghjulet jag oroar mig för utan för hur jag ska få ut lagren. De ska ju per defenition inte sitta o skallra i lagerhusen precis. För att inte tala om drevet till oljepumpen! Den sitter lixom liiiite ivägen för att komma åt ett av lagren och det verkar vara frågan om rejäl greppassning!
TS
tis 26 feb 2008, 21:47#21220Det är ett tag sen jag var i o krånglade i nån av mina...
Ser fram emot o läsa dina svordommar!
O många bilder!
Ser fram emot o läsa dina svordommar!
O många bilder!
tis 26 feb 2008, 21:49#21221ställ in sågen i ugnen, på hyfsad värme, låt den stå en timme ta ut den knacka loss delarna. Eller Köp torr-is /kolsyre is, badda in den i det, skak loss delarna som en marakas.
Använder själv en knäledspress och varmlufts pistol när jag har dragit av mina lager, fungerar varje gång.
Akta dig för att ta i förmycket bara, gjutna historier bruckar spricka och vevaxlarna blir lätt skeva.
Har för mig att oljepumpsdrevet brukar sitta rätt så bra fast, men kan ha olja innanför sig som gör att det brukar glida av bra om man värmer det lite först. kolla bara så att det inte är hårdlödatfast eller sitter någon sprängkil.
Använder själv en knäledspress och varmlufts pistol när jag har dragit av mina lager, fungerar varje gång.
Akta dig för att ta i förmycket bara, gjutna historier bruckar spricka och vevaxlarna blir lätt skeva.
Har för mig att oljepumpsdrevet brukar sitta rätt så bra fast, men kan ha olja innanför sig som gör att det brukar glida av bra om man värmer det lite först. kolla bara så att det inte är hårdlödatfast eller sitter någon sprängkil.
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.
tis 26 feb 2008, 22:05#21225Har du sett olje pumpen på en 240?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).