Motorsåg och handhållet

Lämplig svärdlängd på 346XP New Edition?

14 inlägg 6101 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämplig svärdlängd på 346XP New Edition?

LiddeLidman  
#21144 Räcker det med 13" eller är det bättre med 15" eller kanske ännu längre? Orkar den med ett 18" svärd t ex?

Väg gärna in användarvänlighet, jämnvikt på sågen osv.

// Lidde



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lämplig svärdlängd på 346XP New Edition?

Robin  
#21145
LiddeLidman skrev:Räcker det med 13" eller är det bättre med 15" eller kanske ännu längre? Orkar den med ett 18" svärd t ex?

Väg gärna in användarvänlighet, jämnvikt på sågen osv.

// Lidde


Jag har ganska klen skog och tycker 13" är lämpligt, sågen är en 357a, men jag är som sagt en glad amatör.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21158 13,15 och 18 alla tre funkar på en 346ne har du ett 15 och 18 så klarar du av nästan alla situationer du kan hamna i, jag tycker min 346:a (gamla modellen) balanserar bäst med ett 15" svärd ,,,,

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21160 Personligen tycker jag att min gammla 346 balanseras bäst med ett 13" svärd. :) det är ytterst sällan som jag har behövet ett större svärd.

Så smaken är väl som baken i detta fallet.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21165 sketen !? :P
skämt och sido, sen jag skaffade mig en 357:a så sitter det 13" mesta dels av tiden på min 346:a med och det är en trevlig combo när man skall kvista mycket :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21166 I behov av mjukt underlag?

15" bör den gå fint med.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21168 jag har kört med 18" med min "gamla" 346:a och den orkade med det bra men det var i barr träd gran tall och lärk, du kanske sågar i andra träslag !

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21178 varför inte ett 11tums svärd i stället gör man rätt så får man ner kubik granar med det sen blir sågen smidigare och bättre att kvista med.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21192 kvistning 13 tummaren, vid gallring och lite fällning helt klart 346 med 15'' helt underbart bra att använda.

har provat med 18, dock inget jag rekommenderar sågen går gärna lite tungt då. och det händer inte så där jätte mycket.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21240 OK, tack för alla svar. Jag hugger mest björk och tall till ved. Ca 15 kubik / år. Jag har beställt sågen med 18 tums svärd, men jag kanske skulle ha valt 15 istället? Jag får väl byta då jag får sågen.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21244 Lidde behåll 18" svärdet och till ett kortare svärd t.ex. 13" så har du en bra uppsättning som man klarar det mesta med :)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#21255 13" eller 15" beroende på vad du ska använda det till..
För långa svärd ställer oftast till mer oreda än dom gör nytta.. Och ska du fälla större träd där du verkligen behöver 18" ska du nog fundera på en större såg enbart till att fälla med.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21261 Jag köper ett extra 13" och använder det. Det går ju alltid att ta till 18 tummar'n om det skulle behövas :lol:

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21266 Låter som ett förståndigt val.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).