jannee skrev:Har själv gjort som Röjarkalle när jag fällt för processor, mer regel än undantag. Inte hade man någon större lust att bära med sig kil och slägga. Dock hade jag nog som mest bara 10 som stod och väntade med att bli påknuffade. Låter kanske farligare än det var, men vem skulle kunna komma travande bland de redan fällda träden - var ju oframkomligt.
röjar kalle skrev:Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.
Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.
Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.
röjar kalle skrev:Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.
Mangan skrev:röjar kalle skrev:Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.
Kan inte annat än hålla med men i dag har man fått säkerhets nojja.
Håller inte riktigt med. Det har aldrig varit nojig att tänka sig för lite innan.
Ta bara en sådan sak som trafikverkets nollvision där de gör vägarna säkrare, och biltillverkarna får högre krav på sig.
Igår såg jag en bil som precis snurrat runt på motorvägen. Först in i räcket på vänster sida, sedan snurrat över och hamnar på höger sida mot färdriktningen. Tack vare avbärarräcke, bilbälte och deformationszoner i bilen, så stod e fem passagerarna bredvid bilen till synes oskadda och väntade på brandkåren (som var först på plats). Hur hade det slutat för 50 år sedan?
Svärfarsan har varit bilmekaniker hela sitt liv är nu 80 års ålder för många år sen hade vi en dispyt om abs bromsar han tyckte det var så bra.Jag ifråga satte om det var så bra.Han hävdade styvnackat att det var kanon bra det var en av dom bästa grejer man kommit på.När jag sa till honom varför Stig Blomqvist inte har abs bromsar på rally bilen fick jag till svar ja men han kan ju köra bil.
Det är fel att tro att olyckor bara händer de klantiga. Allvarliga olyckor är så sällsynta (tom inom skogsbruket) att man kan gå olycksfri hela livet och ändå bete sig riskfyllt. Chansen är dock större att man klarar sig, och får mindre allvarliga skador, om man använder säkra metoder och redskap.