Motorsåg och handhållet

Köpa röjsåg.

20 inlägg 10847 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg.

Elias Granqvist  
#399812 Tack för bra information i den här tråden. Nu undrar jag vad man bör ha för utrustning till i form av kläder m.m. Behöver man skyddsstövlar, hörselskydd etc.?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

jannee  
#399827 En hjälm med hörselskydd och radio :grin:
Pjäxor eller skyddstövlar är inget måste, men ett stort plus när du travar fram i terrängen + bra arbetshandskar.

Avatar Fallback

Re: Sv: Köpa röjsåg.

hfab  
#399829
Elias Granqvist skrev:Tack för bra information i den här tråden. Nu undrar jag vad man bör ha för utrustning till i form av kläder m.m. Behöver man skyddsstövlar, hörselskydd etc.?

Du bör ha en hjälm med hörselskydd och visir, gärna glasögon med. Rejäla byxor gärna med skydd för smalbenen. Skorna bör ha gott grepp och allra minst stålhätta. Sågskydd gör ingen nytta om du arbetar med klingsåg (men är ett krav från arbetsmiljöverket).

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg.

Elias Granqvist  
#399925 Jag tyckte att det var konstigt, att de i butiken där jag köpte röjsågen tyckte att jag inte behövde några skyddskläder alls. Möjligen skyddsglasögon, men det var inte så viktigt.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

Carlfritidshuggare  
#399987 Ja det var ett underligt svar. Nu kör jag mest gräs eller sly och inte så mycket "riktig" röjning. Min erfarenhet stödjer hfab skrev är det inte så dumt med glasögon även om man har visir. Jag tycker gärna att flisor far runt lite och in under visiret. Och ögonen är man ju rädd om.

Jag kör med tunna skyddskläder. Det svider till rejält på benen ibland men jag har ingen lust att köpa till benskydd a la cricketspelare. Känns lite väl.

Stövlar eller kängor är väl bra. Men vet i vad man sätter i fötterna även om själva sågskyddet inte är till större hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).