Motorsåg och handhållet

Köpa röjsåg.

20 inlägg 10849 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa röjsåg.

johan1246  
#280665 Hej!
Jag ska köpa ny röjsåg och undrar.
Vad ska jag tänka på?
Vilken ska jag köpa?

Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

jannee  
#280669 Viktigast är att du har närma till återförsäjare/service = en god relation.
Märke Husqvarna/Jonsered eller Stihl spelar nog mindre roll.
Användningsområde.
Sporadisk röjning, oftast klent men även som trimmer, en något mindre modell, ingen värsting.
Grov röjning = en något större modell - klinga 220.
Röjning vintertid eller vid dålig väderlek, fördel med handtagsvärme - väl värt merpriset.
Oftast räcker det bra med en 45cm3 såg, och 200 klinga.
Kör själv med 555 men den kräver också att man kör hårt för att den ska vara till sin fördel, gå och dutta lite runt plantor och gå på halvfart, nej då trivs den inte.
Tidigare haft en RS 55 i över 25 år innan vinkelväxeln gav upp = livslängden kan vara lång ifall man tar väl vara på sågen.
Viktigast är dock att du får en väl injusterad sele, i princip ska sågen inte vara någon belastning när du går RAK och röjer.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

johan1246  
#280672 Tack Janne!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

johan1246  
#280673 Ännu en fråga har dykt upp.
25 eller 35 graders på vikleväxeln?
Vad blir skillnaden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280678 10 grader? ;)

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

rikard_e  
#280682 och vid riktigt grov röjning och förröjning vid gallring så passar ett 535FBx!

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg.

traktorz  
#280693
Mangan skrev:10 grader? ;)

Det går att elaborera mera utgående från gradtalen...
- Givet upphängningspunketn i selen (vertikal katet), så med en större (sinus-) vinkel (ex. 24°-35°), desto kortare rörlängd (hypotenusa) hos röjsågen.

Kan tänka mig att en större svingradie är önskvärd för gräsröjaren, som därmed önskar en flackare vinkel. Skogsröjaren däremot torde föredra en brantare vinkel för sitt kortare röj.

Vår skogsöjsåg RS44 passar inte till grästrim eller till att köra med en treuddad slyklinga.
Däremot vår FS200 med dess längre riggrör funkar alldeles utmärkt till gräsröjet.
Du behöver en av varje, är vårt råd.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

jannee  
#280699 Är man en amatör (jag är en glad amatör) då räcker EN röjsåg gott och väl, mesta tiden hänger den ändå på en krok på någon vägg.
Jag använde RS 55an även som grästrimmer likaså går det bra med 555an, överlägsen alla vanliga grästrimmers, framförallt eftersom man kan köra med grövre tråd.
Å andra sidan går man nog lite mer illa åt vinkelväxeln - går ju tungt hela tiden.
Oberoende vinkel eller rigglängd så vänjer man sig snabbt. Efter en tankning tänker man knappt på att man har kortare rigg eller längre än brukligt.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

johan1246  
#280791 Tack ska ni ha!
Efter som jag har en FS200 så letar jag nog upp en ren röjsåg så jag får en av varje.

Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

peter399  
#280970 Måste slå ett slag för kedjeröjsågen (HVA 535FBx), kolla gärna demofilmer på nätet.. Otroligt effektiv maskin . I tidig klen röjning några år efter plantering är en konventionell bättre (men där har ju redan din lilla och lätta FS200).
Vid grövre och framförallt eftersatt röjning är kedjeröjaren outstanding.
Vid en vanlig hade jag nog köpe en 545:a. Köpte själv en ny Stihl 480 men redan efter några timmar var det dags för verkstad och den har alltid varit svårstartad. Köpte även en splitter ny HS45 häcksax. Gick inte att starta, in på verkstad och ny förgasare.. nu går den. Stihl har inte rosat marknaden på sistone tycker jag och på deras nya röjsågar går går det inte att smörja vinkelväxeln .. känns rätt bra med en fettplugg där trots allt tycker jag..
Så mitt köpråd är helt klart kedjeröjaren.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

morco  
#281001 Har idag slagit till på just en kedjeröjare efter några månaders velande, har en avdelning på dryga 4 ha planterat -98 som aldrig sett en röjsåg. Gav mig in i bråten första gången förra veckan med min 252 rx, det var trångt och högt.... På detta objekt tror jag starkt på kedjeröjaren, finns även en del finlir som kan göras med dubbeltoppar och diverse sprötkvist efter Hälges buffé. Får se om jag är lika övertygad om dess förträfflighet på måndag.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

fs480  
#281013 Jag använder FS490 och FS460. Båda går utmärkt för mig som yrkesröjare. FS460 skulle vara ganska optimal för dig.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

peter399  
#282069 Vore kul att höra om du är nöjd med kedjeröjaren Morco.

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg.

Erre  
#282074
morco skrev:Har idag slagit till på just en kedjeröjare efter några månaders velande, har en avdelning på dryga 4 ha planterat -98 som aldrig sett en röjsåg. Gav mig in i bråten första gången förra veckan med min 252 rx, det var trångt och högt.... På detta objekt tror jag starkt på kedjeröjaren, finns även en del finlir som kan göras med dubbeltoppar och diverse sprötkvist efter Hälges buffé. Får se om jag är lika övertygad om dess förträfflighet på måndag.

Tror du kommer älska att inte ha ett riggrör att trä runt med i sån röjning. I ett sånt bestånd tycker jag den är helt perfekt. Har röjt 15 hektar grymt eftersatt röjning med kedjeröjare nu å kommer bara ha klingröjsåg till lövröjning bland plantor i fortsättningen.
Har du problem med kedjehopp så rekommenderar jag att du byter original svärd å kedja. Ta ett vanligt motorsågs svärd 13 tum med 1.5 spårvidd istället. Jag har inte haft ett kedjehopp på 2 år efter bytet av svärd å kedja.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg.

morco  
#282151 Mina erfarenheter med skogligt arbete är tämligen nyvunna och jag har totalt inte röjt mycket mer än dryga 2 ha varav nu 0.6 ha med kedjeröjaren. Jag har således inte en väl inarbetad teknik med traditionell röjsåg utan börjar som rookie på bägge verktygen, därav kan jag kanske ge en rättvis jämförelse.

Den första röjning jag gjorde var i en fin plantering där granarna var 2-4 meter och lövet under 6 meter, där röjde jag med en 252rx med scarlett-klinga och där gick det fint. När jag sedan skulle in med samma såg i ett bestånd som var ca 5 år äldre blev det trångt och bökigt, veckan efter slog jag till på kedjeröjaren. Till en början upplevde jag att det högg och skakade en hel del, riggröret kom liksom i självsvängning och jag såg inte alls ut som killen i reklamfilmen…. Efter ett tag fick jag dock kläm på det, man får helt enkelt hålla stadigt i riggen och sågen är känslig för att man lägger rätt tryck på kedjan. Även placeringen av den främre bygeln hade betydelse för hur mycket det hugger. Kan det vara så att kedjan borde filas på annat sätt? den känns rätt aggressiv och man kan tycka att motorn saknar 10cc för att matcha kedjans aggressivitet.

Jag vill få ner röjstammarna på backen av två anledningar, det ser fint ut och jag måste få ner dom för att förvissa mig om att jag röjt tillräckligt. Här visade sig den nya skapelsen vara riktigt bra, jag lade första snittet på 2.5 meters höjd snett från sidan och ner med skjutande kedja. Stammen far då rakt ner snett ifrån mig som ett spjut (akta tårna) och man tar sedan ytterligare en stump, efter en inte allt för avlägsen tid kapar man ”rotstocken” och har ett paket med 3-4 stumpar att vippa omkull. Jag upplever även att jag ger mer kärlek till skogen då jag kapat fula sprötkvistar på tallar och dubbeltoppar, har även fått ner det grova som annars skulle behövt tas med motorsåg men antagligen glömts bort… Jag har även glesat ut en del självföryngrade granruggar och där var kedjan lätt att jobba med, har nog inte skadat en enda huvudstam och de har stått tätt!

Apropå kedjehopp som man läst mycket om så tappade jag kedjan en gång på 10 timmar och det var självklart klensly som jag försökte slå ner med dragande kedja (vilket alla avråder från…) Efter detta så sågar jag säkert 75% av stammarna med skjutande kedja och då sitter kedjan kvar.

En sak man bör testa och bedöma om man finner ok är vibrationerna, det skakar rätt bra i ryggen och jag kan undra hur bra detta är att gå med som yrkesröjare 5 dar i veckan? Förstår inte varför man inte fäst motorn i gummidämpare, om jag minns rätt sitter den i tre små fjäderpacket? En gummidämpare ”dödar” vibrationer och energi tack vara sin hysteres.

Skulle jag bara tillåtas ha en röjsåg (gud förbjude) skulle jag behålla min gamla 252rx men jag tycker att kedjeröjaren har sin plats. Jag resonerar som så att om jag på min fritid skall göra något på dubbel tid som det tar ett proffs så ska det vara ett nöje att göra det. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).