Motorsåg och handhållet

Köpa beg röjsåg

6 inlägg 7971 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa beg röjsåg

Kasebon  
#276368 Hej tanter och gubbar!
Tänkte skaffa mej en begagnad röjsåg och vill ha en "riktig" maskin som orkar med allt från gräs, buskar och små träd. är väldigt förtjust i Husqvarnas motorsågar, men vet inget om röjsågar. Vill ha tips på en bra maskin och vad som är ett lämpligt pris på en sådan och på vad man skall tänka på när man kolla upp en begagnad röjsåg! :mrgreen:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Peteflamingstar  
#276374 Jag tycker du ska titta på en såg ur 300-serien, t.ex. 343 eller 345 F/FR (båda är på 45 kubik). De tillhör den förra generationen av Husqvarnas röjsågar, numer ersatta av 500-serien. De 343:or och 345:or som heter FR ska vara gjorda för både gräs- och skogsröjning, medans F är för huvudsak skogsröjning. Har haft en 343F i tre-fyra år nu och är nöjd, den funkar bra till det mesta utom grov skogsröjning, då saknar man några kubik.

Kolla så de inte verkar kärva eller låta illa i vinkelväxeln, de brukar också kunna ha brott på kabeln till stoppknappen. Går den inte som den ska kan det bara vara någon som skruvat lite onödigt mycket på ställskruvarna.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

totte  
#276377 Om du inte har någon erfarenhet av att skruva själv, köp av en riktig handlare där du får sågen servad och inställd och sen kan få hjälp med service och eventuella reparationer.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Homo abies  
#276467 Stihl 450, 480 begagnad genomgången av riktig handlare som totte skriver mycket maskin för pengarna eller nyare 460, mycket driftsäkra maskiner

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Midgård  
#276468 Har kört med HVA 345 nu i två vintrar. Är mycket nöjd med den. Ett minus är att plastlocket med luftfiltret har en tendens att lossna och ramla av. Har fått köpa ett nytt trots att jag hittat igen det tappade 4-5 gånger. Funderar på att borra ett par hål och sätta en kabelstrap som håller kvar det i sågen.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

totte  
#276471 Välj märke efter handlare, har du en bra sån i närheten, köp det märke som finns där. Service och reservdelar är väl så viktiga som sågen. Sågarna är i stort sett likvärdiga, även om märkesfantasterna alltid hävdar motsatsen. Och har du flera att välja på, välj såg efter skick och hur den känns och balanserar.

Prova olika selar också, stor skillnad på dom, och det verkar vara mycket individuellt vad som passar olika personer.

Eftersom du inte har nån erfarenhet av röjsågar, köp inte obesett via nätet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).