Motorsåg och handhållet

Tänkte bygga en Dolmar 115i

69 inlägg 30116 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Blivande snickare  
#274864 Visst är det så. Skannar tori.fi varje dag men folk här vill ha hutlösa priser för farsans gamla såg som inte startat sen -93 :!: :roll:
Men någon dag ploppar det upp ett lämpligt objekt! 8)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274870 Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat få några sågar av mig att skruva på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Blivande snickare  
#274874 Ja det är just avståndet som det brukar skita sig på. Av någon underlig anledning så verkar alla finska motorsågs samlare bo i lappland! :surp:
Brukar ofta vara bra priser där uppe men frakten ner kostar ju lika mycket som sågen och med en skral studerande ekonomi så går den ekvationen inte ihop och det är ju inte så ofta man har "vägarna förbi" så att säga :sad: .

Men tack för erbjudandet! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274903 Dolmar 115i är en riktigt bra såg!! högg i ca 2 år med dom med gott resultat! nu när man ser tillbaka så låg dom före på det mesta! riktigt rapp och stark för sin storlek! jag tror att jag har 2 fungerande och 2 lik här om du behöver delar! alla jag har är H modellen! den var lika underskattad då som dolmar 5000 och 5105 är idag! om bara folk vågade att prova så skulle dom få sig en ahha upplevelse!:-)

superkvalitet! som alla tyskar har! ;-)

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274997 Trevligt att höra att dom går bra, speciellt från någon som har använt dom såpas mycket.
Bra att veta var man kan vända sig om det kniper med delar.

Ska försöka bli klok på om jag ska knacka in packboxen vid svänghjulet längre eller ej. Det ser ut att bli lite tajt med hylsan som ska sitta på spolen för handtagsvärmen. Blir väl att plocka av svänghjulet av en reservdelsmaskin och se hur det ser ut på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#275002
Jocke91 skrev:Ska försöka bli klok på om jag ska knacka in packboxen vid svänghjulet längre eller ej.


Kan du nog göra utan problem om det ser ut att behövas, är bara axeln jämn och fin där tätningsläppen går så är det inte nåt problem.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275021 Det problemet är löst nu tror jag. Men om man fick en krona för varje gång man misslyckas att få dit fjädern till bromshandtaget så skulle man snart bli rik. :-l
Blir att fortsätta försöka få dit den en stund till annars finns det en viss risk att jag kör utan den. Har liksom ingen bra bild på hur det ska sitta då jag inte såg den innan jag tog loss dom delarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275048 Saker och ting börjar gå framåt sakta och lite osäkert ibland men det börjar stegvis likna en såg igen.

Oljedrevet sitter förhoppningsvis på rätt plats igen. Missade ju så klart att ta en bild på hur det skulle se ut. Men provade mig fram lite och det verkar sitta ganska rätt.
Bild


Oljepumpen på plats.
Bild


Jag behövde komma på hur långt in packboxen på svänghjulssidan skulle sitta. Så fick lov att improvisera en kolvstopp som funkade utan cylinder på en reservdelsmaskin, så jag kunde få loss svänghjulet och se detta. Man tager vad man haver. :lol:
Bild


Kolven var ändå skrot på den sågen.
Fick se vad jag ville så spolen kom på plats.
Bild


Fick bråka en bra stund med fjädern till bromshandtaget innan jag tror att jag fick dit den rätt. Den utför sin funktion vad det verkar.
Bild


Så här långt kom jag idag.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275066 Bromshandtagsfjädrar verkar ställa till en del problem oavsett märke på sågen. På Dolmar:n verkar det ju vara en vridfjäder i.s.f. tryckfjäder som på HVA/Jonsered. Hur lång tid tog det innnan du fick den rätt?

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275069 Det tog nog säkert upp emot en timma innan jag insåg att jag gjorde helt fel :lol:
Men sen så kom den på plats ganska smärtfritt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

johan eriksson  
#275090 Ser ut att arta sig bra Jocke :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275100
th skrev:Bromshandtagsfjädrar verkar ställa till en del problem oavsett märke på sågen. På Dolmar:n verkar det ju vara en vridfjäder i.s.f. tryckfjäder som på HVA/Jonsered. Hur lång tid tog det innnan du fick den rätt?

Denna fjäder är bara till handtagets retur likt den som sitter i handtaget på 254/262 tex.
I kåpan sitter en dragande fjäder till bromsband i stället för tryckande som HVA ofta har.

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275102 Kul o se det tar sig, Jocke.

Finns några olika oljepumpar och med eller utan kopplingsberoende drev.
Din kan man eftermontera det på om så önskas.

Tankluftningen kan du ta en titt på om du inte gjort det, de brukar kladda ihop.

Kolla bränsleslangen med noga för sprickor.

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#275110 Brta jobbat Jocke! Det blir en fin såg när du är klar.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275116 Om jag har lite tur så hinner jag klart med den imorgon. Om nu det fina vädret håller i sig så jag kan vara utomhus och skruva, annars så får jag väl röja av bänken lite.

Bensinslang har jag satt dit en ny, men ska kolla luftningen för den har jag inte tänkt på.
Bytte även packboxen till oljepumpen, vet inte riktigt varför dom har en på den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).