Motorsåg och handhållet

småsåg

66 inlägg 17934 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#552356
Stihl_241 skrev:Ska passa på och ställa ytterligare en fråga....nybörjare som man är. Tidigare har min far skött filningen, men med eget såg så måste man ju lära sig! I instruktionsboken står det att att man skall hålla filen i 90 grader mot svärdet, men min far säger att jag ska hålla ner något, så jag filar Uppåt i tanden. Tittar man på div youtube-klipp, så förespråkas det 90 grader i de flesta fall känns det som. Men tittar man på tanden, och håller filen utefter hur den är slipad, så är det ju inte alls några 90 grader, utan kanske snarare 70-80? Vad är egentligen Rätt? Och är det olika grader, beroende på kedjetyp?

Rätt är det du gör själv som funkar bra och håller skärpan så länge som möjligt :-bd

Testa vad som duger på din såg och dina kedjor. Senn är det ju lite olika på
en ny kedja och en som har gått en tid och slitit sig till i svärdspåret när man handfilar.
Finns oerhörd många meningar om filning, så man måste titta, lyssna och testa sig
fram, och en sak är säker, man blir inte världsmästare första dan. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552358 Tackar för dina kloka svar! 👍 👍 då får jag testa mig fram helt enkelt!
Tycker de är knepigt bara att de skriver in i boken, att det skall vara 90 grader, när det uppenbarligen inte är de bästa alternativet...och filar jag i 90 på min nya kedja nu, så skulle det synas väldigt tydligt att man inte följer tandens slipning.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#552360
Stihl_241 skrev:Tackar för dina kloka svar! 👍 👍 då får jag testa mig fram helt enkelt!

Gör det, och lit på dig själv. :-bd
Vad som står i handböcker är ofta bra, men det är gärna skrivit ut från ideella förhållande, ny kedja, svärdspår som är 1,3mm och inte 1,35mm och med kedjan spänd fast i en jigg som stramar den till hundrade. :lol:

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552364 Misstänkte att de är lite så ja, precis som med mycket annat 👍
En annan grej som ja kom att tänka på, vad använder du för fett till ditt nållager? Kan "högtemperaturfett" vara bra? Vanligt fett från sprutan börjar ju nästan rinna så fort man får det på fingret 👎

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#552367 Jag använder Stihls fett där.
Men jag har aldrig sett det som nödvändigt att plucka ur och smörja det lagret
ofta, så som man skulle tro var nödvändigt när man läser i instruktionsboken.
I de fall där det har varit något fel med nållageret, så har det skett efter att sågen har stått still en tid, och när den inte har fått turka skickligt innan man satt den till förvaring om man har användt den i regn och vått väder.

Avatar Fallback

Re: småsåg

axwell  
#552390
Stihl_241 skrev:Ska passa på och ställa ytterligare en fråga....nybörjare som man är. Tidigare har min far skött filningen, men med eget såg så måste man ju lära sig! I instruktionsboken står det att att man skall hålla filen i 90 grader mot svärdet, men min far säger att jag ska hålla ner något, så jag filar Uppåt i tanden. Tittar man på div youtube-klipp, så förespråkas det 90 grader i de flesta fall känns det som. Men tittar man på tanden, och håller filen utefter hur den är slipad, så är det ju inte alls några 90 grader, utan kanske snarare 70-80? Vad är egentligen Rätt? Och är det olika grader, beroende på kedjetyp?


Ja det skiljer något men för dom flesta rekommenderas 90 grader, några 80 grader.
Det står på förpackningen, inte "80" utan "10" och då anges det från horisontalplanet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).