Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 96170 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272728 Ask kanske funkar att göra kilar av hårt trädslag men kanske spricker när man börjar slå.

Nackdelar med säkra hörnet är hur en nybörjare skall bedömma hur stort hörnet skall vara i förhållande till kronöverhäng, bakåtlut det gäller att lägga hörnet på rätt sida av trädet i förhållande till dessa faktorer annars lär sågen fastna och då har man problem ,sen brytmånen
skall vara en viss storlek enligt filmen.Det är också att generalisera tjockleken ökar med diametern på trädet lutning osv.Om man nu skall tvinga folk att gå kurs för körkort på motorsåg så skall det vara seriöst och längre än 2 dagar och ske på en skogsbruksskola då
skall jag vara den första att anmäla mig för dom har kompetent folk som har något att lära ut.
Har ingen lust att hålla Svante och hans kompisar på säkerskog med pengar till deras försörjning

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272737 Var hörnet bör läggas, åtgärder för att inte sågen ska riskera att fastna, minsta och största tjocklek på brytmån beroende på trädets storlek, åtgärder för att " rädda " en fastklämd såg, nedtagning av fastställt träd,viktfördelning mm. Allt detta grundläggande gås noggrant igenom på B delen. Syftet är att ge novisen grundläggande kunskaper och förståelse om arbetstekniken. Vi som huggit sen " hedenhös " med andra metoder får möjlighet att lära ny arbetsmetodik. Själv har jag numera börjat använda kil, efter att ha använt kilar med taskig konstruktion i slutet av sjuttiotalet.Jag har alltså i alla år ansett kilar vara värdelösa i arbetet. Numera inser jag att kilen i de flesta fall är att föredra. Ny kunskap om de olika trädslagens egenskaper var även det nyttigt att lära. Att inte lägga fällskäret över riktskär om risk för snedfibrighet kan misstänkas hade jag aldrig hört talas om. När jag gick skogsskola i mitten av sjuttiotalet skulle fällskär göras över riktskär i alla lägen. Jag hade alltså för nära 40 år sedan lärt mig något som kan vara potentiellt farligt :surp: Men nu har jag gått kursen och lärt mig veta bättre. Faktum är att vi gamla uvar har störst utbyte av dessa kurser, en mängd andra yrkesgrupper fortbildas ständigt. Jag fick i skolan lära mig nedtagning med kana på slana, efter kursen blev jag varse att metoden jag fick lära mig är fullständigt livsfarlig, en helt säker metodik med kana på slana finns i dag, något jag lärde mig efter att ha arbetat i skogen i 38 år.. :smile: :smile: Dessutom var det trevligt på kursen, lite som att göra lumpen. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

bodaedet  
#272739 Den dagen man anser sig veta/kunna allt, borde vara samma dag man lägger näsan i vädret.
Kan man inte ta till sig nya arbetets sätt skulle vi fortfarande vara på hedenhös tid. Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor

JensSkoog  
#272750 Kunde inte sagt det bättre själv, "Bodaedet"!
anersimyra skrev: Själv har jag numera börjat använda kil, efter att ha använt kilar med taskig konstruktion i slutet av sjuttiotalet.Jag har alltså i alla år ansett kilar vara värdelösa i arbetet. Numera inser jag att kilen i de flesta fall är att föredra.

Använder säkra hörnet och kil hela tiden nu, efter at jag lärde om det här på Forum. Känner mig säker på at jag jobbar snabbare och tryggare en förut! Kil var för mig en nyttig sak som gjorde at jag inte körde sågen fast, och som hollt uppe sågsporet så jag fick brytjärnet in. Nu använder jag brytjärnet som vändhaka.
Har provat olika trädkilar, ek(Q.Petrea och inte Q.Robur) holler bra, samma gör ask och idegran. Finner det viktigt at dom inte är turra, så jag slänger dom i vatten innan jag använder dom.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272768
röjar kalle skrev:Ask kanske funkar att göra kilar av hårt trädslag men kanske spricker när man börjar slå.


Då har man inte sågat ut rätt bit på rätt sätt.
Alm, ask, en, ek har jag provat hittills.
sågat ut ur kärnved, ytved, rotben, grenar och toppar. Putsar dem med vinkelslip, bränner ände rättar till spets etc.
Kärnved är sämst, bäst är grenar vid klykor tycker jag. Det tar inte många minuter o göra en kil i gratis mareial.
blir några stycken till samma pris som plastkil.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272798 Verkar som Myran har blivit frälst på två dagar såg jag allt med andra ögon.Dom resterande dagarna i ditt 40 åriga huggarliv har du inte lärt någonting av erfarenhet du fått när du huggit... Jag är väl medveten om metoden hal slana är farlig det fick jag reda på när jag blev förevisad metoden att det fanns riskmoment.Skulle någon kursledare se mig jobba skulle dom säkert ha synpunkter på mitt sätt att arbeta ett visst risktagande ingår om man skall vara effektiv.Sen varför kalle inte använder kil det är därför det tar förl lång tid att använda kil i förhållande till brytjärn sen behöver jag inte anse att kil är skit för det. Din gamla arbetskamrat och jag skulle bli ett bra team det verkar vara en effektiv kille som har lite risktagande i sitt sätt att arbeta.Det är som att gå in i en frikyrka och ifråga sätta deras Gudssyn lika är det att ha synpunkter på motorsågskursen.Var och en blir salig på sin tro.Nu har jag inte tid att bråka med er längre pojkar.Nu skall Kalle,2171 och mitt kära gamla 130 cm brytjärn ut och såga upp några stora aspar vi fällde i torsdags kväll för en ledningsdragning av va-

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272815
röjar kalle skrev:Verkar som Myran har blivit frälst på två dagar såg jag allt med andra ögon.Dom resterande dagarna i ditt 40 åriga huggarliv har du inte lärt någonting av erfarenhet du fått när du huggit... Jag är väl medveten om metoden hal slana är farlig det fick jag reda på när jag blev förevisad metoden att det fanns riskmoment.Skulle någon kursledare se mig jobba skulle dom säkert ha synpunkter på mitt sätt att arbeta ett visst risktagande ingår om man skall vara effektiv.Sen varför kalle inte använder kil det är därför det tar förl lång tid att använda kil i förhållande till brytjärn sen behöver jag inte anse att kil är skit för det. Din gamla arbetskamrat och jag skulle bli ett bra team det verkar vara en effektiv kille som har lite risktagande i sitt sätt att arbeta.Det är som att gå in i en frikyrka och ifråga sätta deras Gudssyn lika är det att ha synpunkter på motorsågskursen.Var och en blir salig på sin tro.Nu har jag inte tid att bråka med er längre pojkar.Nu skall Kalle,2171 och mitt kära gamla 130 cm brytjärn ut och såga upp några stora aspar vi fällde i torsdags kväll för en ledningsdragning av va-
Inte Myran, det betyder : MYREN :smile: :smile: Jag tror du missuppfattar syftet med kurserna. De går inte ut på att " sätta dit " någon. För en arbetsgivare är det ett sätt att försäkra sig om att den anställde fått de mest basala kunskaper om trädfällning. För andra kan det vara ett sätt att erhålla annan bättre arbetsteknik. Det mest fundamentala i utbildningen är kunskaper om hur du helt kan undvika att ta risker. Risktagande har ingenting med effektivitet att göra, effektiv blir du av bra och säker teknik, du är inte särskilt effektiv i sjuksängen eller i graven :mrgreen: Men allvarligt talat, bröderna vi talar om, de medger att de i dag har tur som lever, bägge har flera gånger skadats rätt ordentligt. Effektivt ? Nej !!! Varför tog de då inte ett motorsågskörkort när de var anställda på ett skogsbolag ? Jo, de är självlärda, de har många långa skadefyllda år i skogen, trots skadorna ansåg de inte ha något mer att lära, därför misslyckades de med kursen :surp: hur kan det komma sig ? De borde ju klara den galant, liksom de flesta som aldrig tidigare kört en såg. Var skon klämde var att de trodde att de på något sätt skulle " sättas dit," hade de genomfört kursen med öppna ögon skulle de klarat den galant, och dessutom kunnat fortsätta sin anställning som huggare i stället för röjare. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272817
röjar kalle skrev:Skulle någon kursledare se mig jobba skulle dom säkert ha synpunkter på mitt sätt att arbeta ett visst risktagande ingår om man skall vara effektiv.



Innan du fortsätter jobba som du alltid gjort, tycker jag att du bör ställa en fråga till dig själv.

Är det värt att ta dessa risker och råka ut för en olycka bara för att man skall vara effektiv?

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#272829 En risk tar du direkt du sätter svärdet i en stam, visst en del tar stora risker. Men så kommer det alltid att vara och det ändrar knappast någon påtvingad kurs på, folk måste vilja gå kursen frivilligt.
En del skadar sej hur försiktiga dom än är, andra har "tur" och klarar sej hur "oförsiktiga" dom än är.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272862
anersimyra skrev: De går inte ut på att " sätta dit " någon. För en arbetsgivare är det ett sätt att försäkra sig om att den anställde fått de mest basala kunskaper om trädfällning. För andra kan det vara ett sätt att erhålla annan bättre arbetsteknik. Det mest fundamentala i utbildningen är kunskaper om hur du helt kan undvika att ta risker.

Så här är det tänkt kanske, men det blev inte så i verkligheten.
Just för att det är upplagt som det är att exkludera någon blir det taggar ut direkt. Hade det varit en kompetens utvecking hade det inte varit lika starka reaktioner.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#272869
Mange skrev:
anersimyra skrev: De går inte ut på att " sätta dit " någon. För en arbetsgivare är det ett sätt att försäkra sig om att den anställde fått de mest basala kunskaper om trädfällning. För andra kan det vara ett sätt att erhålla annan bättre arbetsteknik. Det mest fundamentala i utbildningen är kunskaper om hur du helt kan undvika att ta risker.

Så här är det tänkt kanske, men det blev inte så i verkligheten.
Just för att det är upplagt som det är att exkludera någon blir det taggar ut direkt. Hade det varit en kompetens utvecking hade det inte varit lika starka reaktioner.

Mange, jag känner inte igen mig i vad du beskriver ovan. Kan du vara vänlig och förklara? Hur blir någon exkluderad?

Jag tog motorsågskörkort AB i studiecirkelform under vintern 2007-2008 tillsamman med sju andra personer med anknytning till självverksamt skogsbruk. Vi hade varierande erfarenheter - från nybörjaren som nyligen tagit över motorsågen från sin far till skogsbonden som arbetat med motorsåg i trettio år - och vi upplevde alla att kursen gav oss högre kompetens i både säkerhet och effektivitet.

Sedan drygt ett år är jag själv kursledare för motorsågskörkortskurser AB i studiecirkelform. Min ambition är att alla skall klara proven och att alla - såväl nybörjare som skogsbrukare med decennier av erfarenhet - skall känna att kursen gett dem ett säkert och effektivt arbetssätt med motorsågen. Hittills har alla mina kursdeltagare klarat proven och det är något jag är stolt över (jag ansvarar inte för examinationen och har därmed ingen påverkan när proven genomförs). Det finns ingen som exkluderas, tvärtom så anpassar jag mina råd och tips efter varje enskild kursdeltagare.

Användarvisningsbild

Förstärkt fällkil,

Huskyman  
#272882
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Fick nya katallogen från Nima igår, och där var det med fällkilar som var stålförstärkta på själva slagytan. Fanns i två olika storlekar; 250 & 275 mm. Såg vettiga ut...

Finns ju ingen bild Göran !! :surp:

Det finns ingen bild på deras hemsida Anders, men jag hittade snarlika på Wesspur:
Bild

Nima hade också kilar som har kraftigare tapering längst bak för större lyftkraft. (Ej stålförstärkta.) Ska nog köpa in bägge och testa.
Bild
Senast redigerad av Huskyman sön 23 mar 2014, 21:24, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Hema  
#272888 Min tolkning är iom kravet, att du måste klara kursen för att få fortsätta jobba som du alltid har gjort. Det blir en typ av ifrågasättande av personens kompetens.

Om man skulle införa att alla måste ta ett nytt körkortet, så skulle man kunna satsa alla pengar man hade på att minst en hade sagt. " Jag har kört bil i över 30år, här ska ingen komma o säga hur jag ska köra"

Men om man hade utformat kursen så att den inte hade haft ett prov, utan mer som information och ett bevis på att man deltagit, hade nog betydligt färre klagat. För även om man klarat ett prov, så finns det inget som säger att alla efter avslutat godkänt prov fortsätter att jobba på det sättet.

Det är min tolkning.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272892
mghg skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev: De går inte ut på att " sätta dit " någon. För en arbetsgivare är det ett sätt att försäkra sig om att den anställde fått de mest basala kunskaper om trädfällning. För andra kan det vara ett sätt att erhålla annan bättre arbetsteknik. Det mest fundamentala i utbildningen är kunskaper om hur du helt kan undvika att ta risker.

Så här är det tänkt kanske, men det blev inte så i verkligheten.
Just för att det är upplagt som det är att exkludera någon blir det taggar ut direkt. Hade det varit en kompetens utvecking hade det inte varit lika starka reaktioner.

Mange, jag känner inte igen mig i vad du beskriver ovan. Kan du vara vänlig och förklara? Hur blir någon exkluderad?

Jag tog motorsågskörkort AB i studiecirkelform under vintern 2007-2008 tillsamman med sju andra personer med anknytning till självverksamt skogsbruk. Vi hade varierande erfarenheter - från nybörjaren som nyligen tagit över motorsågen från sin far till skogsbonden som arbetat med motorsåg i trettio år - och vi upplevde alla att kursen gav oss högre kompetens i både säkerhet och effektivitet.

Sedan drygt ett år är jag själv kursledare för motorsågskörkortskurser AB i studiecirkelform. Min ambition är att alla skall klara proven och att alla - såväl nybörjare som skogsbrukare med decennier av erfarenhet - skall känna att kursen gett dem ett säkert och effektivt arbetssätt med motorsågen. Hittills har alla mina kursdeltagare klarat proven och det är något jag är stolt över (jag ansvarar inte för examinationen och har därmed ingen påverkan när proven genomförs). Det finns ingen som exkluderas, tvärtom så anpassar jag mina råd och tips efter varje enskild kursdeltagare.
Visst är det tänkt att alla ska klara utbildningen. Men jag håller med utbildarna på kurserna jag gick, att frågorna är ålderdomlig pedagogik, de har tyvärr karaktären av att... " sätta dit." Frågorna är inte en helt bra mätare i vad man lärt sig, vissa frågor går ut på att frågan tolkas rätt, sådana frågor har inget i ett modernt utbildningssystem att göra. :x

Användarvisningsbild

Re: Förstärkt fällkil,

anersimyra  
#272894
Huskyman skrev:
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Fick nya katallogen från Nima igår, och där var det med fällkilar som var stålförstärkta på själva slagytan. Fanns i två olika storlekar; 250 & 275 mm. Såg vettiga ut...

Finns ju ingen bild Göran !! :surp:

Det finns ingen bild på deras hemsida Anders, men jag hittade snarlika på Wesspur:
Bild

Nima hade också kilar som har kraftigare tapering längst bak för större lyftkraft. (Ej stålförstärkta.) Ska nog köpa in bägge och testa.
Bild

Den undre varianten har jag nyligen köpt, det ska gå att köpa till en stålsko till dessa.. :smile:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).