Sida 1 av 2

justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 11 mar 2014, 19:43
av pelrik
jag har försökt väldigt mycket men får inte riktigt till det med tomgången som alltid är antingen för hög eller för låg. Antingen går kedjan på tomgång eller dör den om jag skruvar ner den mer.

Men det är också ojämnt. När den blivit varm och man kör lite hårdare händer det ofta att tomgången blir rätt mkt högre. Kan någon säga vad som är fel?

HQ 242g från ca 1990.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 11 mar 2014, 20:17
av Mange
Låter som det är nåt strul på gång...
Kanske bränsle relaterat eller luft läcka.

Kolla upp detta först innan det händer nåt allvarligare.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 11 mar 2014, 20:19
av Mange
Såg att du i ett annat inlägg påtalade att den stannar då du lägger den på sidan så det stödjer luftläcke teorin något. Vevaxeltätning är troligt....

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 11 mar 2014, 21:13
av Brumsten
Hej, vad är det för märkning på förgasaren?, det har varit många uppdateringar när det gäller förgasare på 242:an.
Jag vill minnas att det är minst tre, problemen har varit olika typer av inre läckage, ventilfel i huvudmunstycket
och defekta övervarvningsskydd. Omöjliga att ställa in.
Men på en så gammal såg börjar man med att provtrycka vevhuset och förgasaren.
Jag provtrycker förgasaren via bensinslangen till att börja med, stort läckage, troligen defekt bensinslang,
litet läckage, nålventilen otät.
När det gäller otäta p-boxar brukar det vara på kopplinssidan som det oftast är läckage.
Om tomgångsvarvet ökar med sågen i fälläge är det troligen läckage vid p-boxen.
Ha de

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 12:07
av pelrik
Jag hittar ingen märkning på förgasaren. Var bör den sitta?
Tycker den har gått bättre på sistone. Tills idag. Nu var den svårstartad, och gick mycket ojämnt. Försökte justera förgasaren men det blir inte som det ska. Den går ojämnt och varvtalet på tomgång ändrar sig hela tiden. Den går fint i fullgas.

Vad behöver jag för verktyg för att provtrycka vevhus och förgasare?

Nej, sågen brukar stanna omgående om jag lägger den i fälläge åt ena hållet men inte åt det andra. Men det brukar jag komma runt genom att gasa på lite innan jag lägger sågen i fälläge.

Brumsten skrev:Hej, vad är det för märkning på förgasaren?, det har varit många uppdateringar när det gäller förgasare på 242:an.
Jag vill minnas att det är minst tre, problemen har varit olika typer av inre läckage, ventilfel i huvudmunstycket
och defekta övervarvningsskydd. Omöjliga att ställa in.
Men på en så gammal såg börjar man med att provtrycka vevhuset och förgasaren.
Jag provtrycker förgasaren via bensinslangen till att börja med, stort läckage, troligen defekt bensinslang,
litet läckage, nålventilen otät.
När det gäller otäta p-boxar brukar det vara på kopplinssidan som det oftast är läckage.
Om tomgångsvarvet ökar med sågen i fälläge är det troligen läckage vid p-boxen.
Ha de

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 13:15
av totte
Troligast otät vevaxeltätning. Men börja med att kolla bensinslangen i tanken först, det kan vara sprickor i den.

Provtryckning av vevhus kräver en hel del grejor som man knappast skaffar om man inte regelbundet skruvar med gamla sågar.

Du skall under inga omständigheter köra med sågen förrän problemet är utrett. Kan sluta med totalhavererad cylinder och kolv.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 13:30
av pelrik
Måste jag demontera tanken på något vis för att komma åt slangen eller hur bär man sig åt?

Demonterade precis förgasaren från sågen och hittade då märkningen; Wallbro 21-245 6-6.
Kan jag kontrollera om det är något fel med själva förgasaren på något sätt? Nu när den ändå är urplockad.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 13:45
av tallen100
Du tar ut slangen genom tankhålet, när du ska montera slangen tar du en tex tunn järntråd och för ner i tanken från förgasaren och ut i tanklocket, binder i slangen och drar upp slangen, kan vara lite trixigt men ta det lungt och försiktigt så går det bra.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 13:53
av lars11
Att kedjan går kan ju bero på slapp fjäder i kopplingen också. Min fjäder var konstigt sträckt på ett ställe och den drev kedjan även på jättelåga varv. Ny fjäder eller justering kan hjälpa mot just det.

Svårinställd och lynnigt varvtal har säkert med luft att göra, kolla det.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 13:59
av pelrik
Var kan luft komma in mer än vevhuslager då? Och slapp fjäder i vilken koppling?

Vad bör göras när innan jag monterar tillbaka förgasaren igen? Ska jag byta gummipackningar eller nåt?

Enligt instruktionsboken kan det också ge orolig tomgång om tändstiftet är dåligt, och det ska även bytas minst en gång per månad ???

Jag har aldrig bytt det, men ska definitivt kolla om det är okej.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: mån 07 apr 2014, 14:52
av totte
Luftläckor kan vara i förgasaranslutningen, om förgasarskruvarna lossnat, eller på en del sågar en gummianslutning som har fått sprickor. Om förgasaren satt ordentligt fast, packningarna var hela och inget är sprucket där bör det varit tätt.

Andra läckor kan vara cylinderfotspackning eller i skarven i vevhuset, men det är ganska sällsynt.

Om packningarna ser hela och fina ut är det bara att återmontera allt i rätt ordning.

Du skall förstås testa med att byta tändstift också, blir det ingen skillnad vet du att det inte är det problemet. En gång per månad kan väl gälla för en såg som används kontinuerligt av proffshuggare.

Ingen idé att bråka med kopplingen förrän sågen går som den skall.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 08 apr 2014, 08:25
av Brumsten
Hej, förgasarhistorik Hva. 242.
HDA 34 A 88-90, har ett extra munstycke på reglersidan, övervarvningsskydd, sitter fast med
en låsbricka som lossnar ofta, och den blir omöjlig att justera.
HDA 84 90-94
HDA 98 94-01.
Märkningen sitter på förgasarhusets ena sida.
Kan vara svårt att tyda.
Ha de.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 08 apr 2014, 11:58
av pelrik
Brumsten skrev:Hej, förgasarhistorik Hva. 242.
HDA 34 A 88-90, har ett extra munstycke på reglersidan, övervarvningsskydd, sitter fast med
en låsbricka som lossnar ofta, och den blir omöjlig att justera.
HDA 84 90-94
HDA 98 94-01.
Märkningen sitter på förgasarhusets ena sida.
Kan vara svårt att tyda.
Ha de.


Japp, HDA 34A, se bilden. Är det kanske det extra munstycket som lossnat då? Ser ut som något skavt på förgasaren också, uppe i högra hörnet på bilden.

Vill okckså tillägga att man blir smått imponerad att folk har kolla på dessa saker efter så lång tid. :mrgreen:

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: tis 08 apr 2014, 15:25
av Brumsten
Hej, det munstycke jag menar sitter under huvudmembramet på reglersidan, som sitter
under plåtlocket som är fäst med fyra skruvar.
Skavmärket på förgasaren är troligen från styrhylsan till justerskruvarna.
Ha de.

Re: justera förgasaren är omöjligt

Postat: lör 12 apr 2014, 11:47
av pelrik
Då ser det istället ut som på den översta vänstra bilden här. Ser la bra ut ? :?:

totte skrev:Troligast otät vevaxeltätning. Men börja med att kolla bensinslangen i tanken först, det kan vara sprickor i den.

Har kollat slangen nu men den verkar i mycket gott skick. Kan jag se på bränslefiltert om det behöver bytas?
Så om det nu är vevaxeltätning, är det möjligt att byta själv?

På den nedersta bilden syns en tätning/packning eller vad det kallas till förgasaren. Denna satt fast i förgasaren och lämnade lite gröna spår efter sig när jag tog bort den. Bör jag byta packningen pga det? Den känns rätt mjuk och följsam men inte som gummi precis. Vad är det för material/hur ska det vara??

:mrgreen: