Sida 4 av 4

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: ons 16 sep 2020, 19:06
av Hilux
guhra skrev:Öppna ljuddämparen ger i stort sett alltid bra resultat.
Min 357 kör jag med öppnad dämpare, utan cylinderpackning och med tändningen förställd några grader.
Man vill inte ha motstånd i ljuddämparen, det gör ingen nytta annat än på ljudet. En avstämd pipa är något helt annat än en ljuddödande plåtburk.


Har du ngn typ packningsmassa ist för packning el kör du helt utan ngt? el är det tätt ändå?

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: fre 18 sep 2020, 01:45
av guhra
Använder bensintålig tätningmassa threebond 1184, mc verkstäder som mekar 2taktare borde ha nått annars.

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: fre 18 sep 2020, 15:52
av totte
Permatex Form-A-Gasket No 2 funkar bra. Vill man pensla på den extra tunt späder man med lite T-sprit.

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: fre 18 sep 2020, 19:55
av Mange
Husqvarnas rek en svart silicon till de horisontalt delade sågen för några år sen den funkade lika bra som Permatex. Jag använder mest permatex. Rätt applicerat är det en väldigr bra produkt.

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: fre 18 sep 2020, 20:08
av totte
Notera att det som brukar kallas "motorsilicon" ofta inte är fullt tåligt mot bensin, det funkar utmärkt för vevhus på fytaktare, växellådor och en massa annat där det är olja och fett. För vevhus på tvåtaktare måste man vara säker på att det man använder är helt tåligt mot bränslen.

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: fre 18 sep 2020, 21:00
av guhra
Den har jag också, finns på jula tror jag.

totte skrev:Permatex Form-A-Gasket No 2 funkar bra. Vill man pensla på den extra tunt späder man med lite T-sprit.

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Postat: ons 23 sep 2020, 11:26
av Avslutat-02
Känns lite som om tråden hamnat snett... Den handlar om mycket annat än just hva 555 och hur man kan dels öppna ljuddämparen men också få sågen att gå bättre..

En Hva 555 varvar alldeles för lite innan man varit fram och fixar lite..
Okej den drar lite mindre bränsle.. Men om man inte har rätt snurr på klingan så förstör man kopplingen, växeln, lagren i riggen och även avvibbreringen..

Öppna upp ljuddämparen gör man lättast genom att bara borra 2 håll emot utblåset på cylindern, passa kolven bara..

Annars så kan man se till så att axlarna verkligen lyfter på spjällen i förgasaren, vilket på många inte riktigt händer...

Vidare så är de äldre spolarna till 355 gräs versionen i stort sätt utan spärr för varvtal och därmed får man upp varvet utan att spolen säger ifrån.

Man kan även porta cylindern...
Jag har även lekt lite med E85 och 2taktsolja i en röjning... Det blev en helt annan såg..
Dock måste man ställa på L varvet ca 0.5 - 3/4 varv.. Och lite mera på tomgången men jag behövde inte röra H skruven alls...
Blandade på 5L E85 ca 2 dl olja...