Motorsåg och handhållet

Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

52 inlägg 9904 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666504 Kompressionsvolymen påverkas av ändrat squish men inte mer än om man får i fel stift eller har några mm sot på kolv och i cylindertopp.

Vissa sotiga/koksade såg är det helt obegripligt att de gått och märligt lika i kompression efter man sotat ur.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666505
Mange skrev:Mycket snack är det...
Skrev ett långt inlägg på telefon o svarade rätt mycket, men det klarade inte databasen så det försvann.

Ju mer bränsle man får upp över kolven som komprimeras och antänds, ju mer expansion/kraft får man.
Du får inte ut mer energi ur nåt enbart för att du sänker en volym som finns.
Visst kan man få ökad effektivitet på förbränning men allt har ett pris.
Allt hänger ihop och det man tar ger nåt i en annan ände och tvärt om.

Jag har inte sagt nåt om att jag vill de ska varva mer. Det tycker jag inte.
Högre varv ger sämre förutsättningar att få nytta av den energi man får upp över kolv.

Fysikens lagar rår vi inte på. Det expanderar inte hur fort som helst och allt blir inte förbränt i en spolad tvåtaktsmotor, särskilt inte i högre varv, då får man minska en hel del i bränslemängd, så pass att effektkurvan påverkas. Hur bra förbränning det är ser man när man testar såg i skåpen, belastat eller obelastat.

Motorprinciperna rår vi heller inte på. De är rätt bestämda.
En spolad två-takt som inte är ventilstyrd har följande princip: Få rörliga delar, lite vikt för producerad hk.
Inte bränsle effektiv eller miljömässigt korrekt idag, inte heller särskilt krånglig.

Att höja dess effekt och ändra i dess konfiguration är inte så krångligt.
I effekt kurvan ser man rätt tydligt i vilka varvtal en motor producerar mest effekt.
Var man lägger krutet så att säga. Det ger ett resultat som blir dess karaktär i dess arbete.
Detta han anpassas efter hur man vill ha det.
Vill man ha nåt som varvar bra blir det inte så mycket bottendrag och tvärt om.

Knaggen.
Den där bilden på kolven har vi sett många gånger nu. Sist när du skyllde på att det var Aspenbränsle som orsakat skadan på den.

Spikning är ett slarvigt använt begrepp som oftast står för att det självantänder okontrollerat och ofta i samband med överladdade motortyper. Har andra betydelser med så det är nog klokt att inte använda det.

Du glömde nog lägga in bild så man vet vilka portar du menar med A och B. Annar har de ju namn du kan använda så det blir mer klarspråk.

Det här snacket om squishband är mest tomt prat. Det handlar om ett utrymme under cylindertopp i ÖD som finns för eventuell material utvidgning. Rätt bra att ha.
När den komprimerade bränsle luftblandning är antänts och expansionen är mer än vad kompressionsvolym tillåter så går kolven ner. När flamman täcker kolven är den en bra bit på väg nedåt och när förbränning är så bra den kan bli ska avgasporten öppna och det ger rätt mycket mer utrymme i de flesta fall.

Portars höjd och bredd, även form är nåt som bestämmer karaktären och påverkar tryck och flöden.
Vevhustryck och spoling hänger i hop. Vevhusvolym är bra för där samlas det som ska upp över kolv och komprimeras.

Kan du inte läsa dom publikationer som finns i ämnet tvåtakts trimning i stället för att ha en massa egna teorier .
du verkar inte ens veta vad squis gör och förbräningsvolymen har för inverkan utan tror att squis är det samma som volymen i toppen mätt i cc.
Det är ingen ide att fortsätta att försöka att diskutera med dig då du inte ens vill sätta in dig i tvåtakts trimning utan tror på dina egna ideer att det du skriver är det enda och den enda sanningen allt annat är tydligen bara påhittat och felaktigt .
Sen var det ingen bild på någon kolv utan en cylinder
Graham Bells publikation om tvåtakts trimning brukar gå att hitta på pdf på nätet läs den sen skall du och jag ta en liten match.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

barbarossa  
#666506 Min 545 xpg har jag borrat 3 3mms hål i ljudämpparen.och min 550 xp fixade hålet själv i dämparen någon kvist eller annat vasst gjorde ett hål.båda går bättre nu.. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666536 Det är klar skillnad i våra sätt o se sågmotorer.
Jag har inget ut av att läsa äom mc fyrtakt o sånt som inte sågar stock. De är lite längre ifrån min verklighet.
Min utgångspunkt i detta har varit att få lite fart på dem i stock så de går och håller bättre när det går tungt.
Jag har läst en hel del genom åren och pratat en del med de som ritar sågmotorer.
Pipa i skogen vet jag ingen som vill ha tex.
Jag har testat mycket o provat allt stort sett.
Även laborerat med Squish..
Fick inte ut mycket av det.
Grejade lite med utfomning av förbränningsrum ett tag det var rätt lärorikt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666562
Mange skrev:Det är klar skillnad i våra sätt o se sågmotorer.
Jag har inget ut av att läsa äom mc fyrtakt o sånt som inte sågar stock. De är lite längre ifrån min verklighet.
Min utgångspunkt i detta har varit att få lite fart på dem i stock så de går och håller bättre när det går tungt.
Jag har läst en hel del genom åren och pratat en del med de som ritar sågmotorer.
Pipa i skogen vet jag ingen som vill ha tex.
Jag har testat mycket o provat allt stort sett.
Även laborerat med Squish..
Fick inte ut mycket av det.
Grejade lite med utfomning av förbränningsrum ett tag det var rätt lärorikt.

Jag skall vara riktigt ärlig nu jag tror att du inte kan något om trimning .
Men då har dom som trimmar tvåtaktare i staterna helt fel när dom gör lika dant som jag gör .
Men du glömmer hela tiden det viktigaste av allt i dina teorier det atmosfäriska trycket som är ????
Så du kan pumpa in hur mycket sås i ditt för brännings utrymme men har du inte luft att tillsätta så blir det bara att det rinner ut i ljuddämparen något att reflektera över .
Sen varför glider du in på fyrtakt är det någon undan flykt för att glida i från ämnet på ett fult sätt när det diskuteras tvåtakt.
Jo jag har ställt en sådan ingenjör på husqvarna mot väggen så han var svarslös elmina 2003.
Du har nog inte laboreat med squis på en motorsåg då måste det till mera för vem vill ha ett squis på 1,2mm som är orginal på en 346 cylinder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666565 Snart kommer nog Ulf och talar om hur en såg ska trimmas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

guhra  
#666590 Det är lite tråkig attityd på detta forum, alla trådar urartar i nån form av tävling där man ska idiotförklara varann.
Vet inte ifall det är något typiskt svenskt drag eller vad.

Det finns några regler huggna i sten när det kommer till trimning men likväl är det nån som vet bättre än 50 års utveckling inom 2t racing. 🤔

Hur vore det med en träff där vi kan göra upp en gång för alla... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

anersimyra  
#666592 Och ännu har ingen av ” trimmarna ” nämnt vare sig kontinuitets eller Bernoullis ekvation..🤔 :geek: :-B :D

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

halvproffs  
#666594 Vilken tur jag har att mina sågar går bra och duger alldeles förträffligt i skogen ! 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666596 Jag är långt ifrån expert. Heller ingen "trimmare" som Knaggen är.
Jag skruvar såg och ser, hör och provar massor av det jag tycker är intressant.
Jag samlar på såg och det antal såg och alla dessa olika modeller ger en smått unik inblick. Nåt som många andra saknar.
Tex finns det såg med några tiondels mm "Squish", andra med flera mm.

Har sett en del tävlingssåg med och kört några.

De som jag har haft kontakt med o lärt av har oftast inte tävlat utan jobbar med såg, skruvar, kör eller har kört såg, gör, dagligen.
Några undantag finns klart, oftast äldre.

Jag har sett massor med såg och dess mer eller mindre olika lösningar.

Ingenting är konsekvent. I alla fall inte nån lång tid.

Sågar som tävlas med är idag tyvärr sällan i skog o jobbar. Det är det jag tycker är kul, göra nåt med dem. Jag har inget behov av att tävla. Inte förmågan till det heller.

Jag håller mig till samlandet. Det är kul på riktigt.
Senast redigerad av Mange mån 14 sep 2020, 07:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666607
anersimyra skrev:Och ännu har ingen av ” trimmarna ” nämnt vare sig kontinuitets eller Bernoullis ekvation..🤔 :geek: :-B :D

Nja, det har nog inte kommit på tal vi pratar mest om motorsågar och dess konstruktion tror jag...
I vilket sammanhang vill du diskutera detta? Nåt särskilt du tänker på?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666608 Man kan nog tävla om allt. På 60'talet i USA hade de tävling för brukssågar med. Huggarna kom dit med sina brummare och de fick visa vad de gick för, och sågen med. De hade även tävlingar för de som byggde såg och tävlingar för de som hade fokus på skärutrustning..
Har man intresse för att tävla så visst finns det möjligheter.
Jag tävlar inte. Har inte förmåga eller intresse för det...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666612 Dom sågar som jag äger och är trimmade är rena bruks sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

anersimyra  
#666624
Mange skrev:
anersimyra skrev:Och ännu har ingen av ” trimmarna ” nämnt vare sig kontinuitets eller Bernoullis ekvation..🤔 :geek: :-B :D

Nja, det har nog inte kommit på tal vi pratar mest om motorsågar och dess konstruktion tror jag...
I vilket sammanhang vill du diskutera detta? Nåt särskilt du tänker på?

Herr Bernoulli kan sägas vara fadern till uträkningar kring tryck och flöden i ett fluidsystem dit en motor otvivelaktigt hör. Själv har jag en svensktillverkad ( Divex ) andningsregulator som trots marknadens överlägset lägsta sekundärkammartryck ändå levererar ett fritt flöde som vida överstiger allt annat som finns på marknaden.. :ymparty: En motor och en regulators tryck och flöde lyder så att säga under exakt samma principer, en ” pimpad ” ljuddämpare med en instickande rörstump har sin motsvarighet i änden på lågtrycksslangen vid dess anslutning i regulatorns lågtryckskammare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666667 Jag fick söka på divex. Har nu mer koll på vad de tillverkar o säljer än innan.

Fysik, mattematik är nog nyttigt o kunna.
Även eqvationer som har några hundra år på nacken verkar vara nyttigt o lära sig.
Det har ju hänt en del innom hydraulisk dynamik de senaste 250 åren. Kanske inte just fysiska principer men definitivt dess applikationer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).