Motorsåg och handhållet

Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

52 inlägg 9902 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666385
knaggen skrev:Sen finns det en sak som du utelämnar vevhuskompressionen en mycket viktig bit .


Läs igen.. Lite enklare nu när jag tar bort lite text..
Mange skrev:Tryck o flöden är en annan grej o tänka på.


Detta har vi pratat om förr. Herr Walter Kadens Motorcykelmotorer tror jag inte kapar nåt alls.
Lika lite som våra såg kör racing eller cross...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666401
Mange skrev:
knaggen skrev:Sen finns det en sak som du utelämnar vevhuskompressionen en mycket viktig bit .


Läs igen.. Lite enklare nu när jag tar bort lite text..
Mange skrev:Tryck o flöden är en annan grej o tänka på.


Detta har vi pratat om förr. Herr Walter Kadens Motorcykelmotorer tror jag inte kapar nåt alls.
Lika lite som våra såg kör racing eller cross...

En tvåtaktare är en tvåtaktare oavsett hur du försöker att vrida på frågan till din fördel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666405 Nja... De är inte samma. Det går inte att jämföra hur de är gjorda.
De har intne samma förutsättningar eller önskat resultat såvida du inte har hjul på din såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

guhra  
#666417 Öppna ljuddämparen ger i stort sett alltid bra resultat.
Min 357 kör jag med öppnad dämpare, utan cylinderpackning och med tändningen förställd några grader.
Man vill inte ha motstånd i ljuddämparen, det gör ingen nytta annat än på ljudet. En avstämd pipa är något helt annat än en ljuddödande plåtburk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Williamm  
#666419 Hur ser man att tändningen är lagom framställd? Mat gärna i kilbrädder.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

nojman  
#666421
Mange skrev:Jag är en av de som inte begriper varför man hellre minskar ett utrymme man behöver än fyller det med godis som kan ge kraft.
.

Det som spelar roll är gasväxlingen. På en motorsåg så är man begränsad av att inte ha en expansionskammare som kan suga ut avgaser eller kompensera för liten/stor volym i vevhuset. Med en avstämt avgassystem så kan du kontrollera pulserna att suga upp friskluft och är mindre beroende av vevhusvolymen. Och du kan stämma av så att förbrända gaser sugs ut.

Litet förbränningsrum är ju för att få så effektiv förbränning som möjligt. Ju större volym, ju mindre undertryck när överströmmarna öppnar...

Effekt är vad som är intressant, vridmoment är ointressant! Vridmoment går alltid att öka genom att ett kugg mindre på kedjehjulet eller på bilen lägg i en lägre växel...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

totte  
#666429
nojman skrev:Effekt är vad som är intressant, vridmoment är ointressant! Vridmoment går alltid att öka genom att ett kugg mindre på kedjehjulet eller på bilen lägg i en lägre växel...


Nej, det kan jag inte hålla med om.

Vridmomentkurvan är det som i första hand är intressant för att få ordentliga prestanda vid kapning. Med en flack vridmomentkurva så tappar du inte bort effekten så fort varvet sjunker en aning av belastning. Med ett ordentligt vridmoment så kan du t o m växla upp och öka kedjehastigheten utan att tappa ork.

En såg med dåligt vridmoment kan ha rätt hög effekt men bara vid ett ganska högt varvtal, som den då inte orkar hålla vid hög belastning. Kvistningssågar har ofta en sån karaktär. Och visst ökar du momentet om du växlar upp, men samtidigt tappar du kedjehastighet och du gör inte ett dugg åt motorns karaktär att inte orka jobba ordentligt så fort varvet sjunker.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666430
Mange skrev:Nja... De är inte samma. Det går inte att jämföra hur de är gjorda.
De har intne samma förutsättningar eller önskat resultat såvida du inte har hjul på din såg.

så du menar på fulla allvar att det är skillnad på vändspolning &vändspolning= tvåtakt om den har hjul eller inte eller den har ett svärd med kedja så menar du på fulla allvar att det är skillnad på tvåtakt&tvåtakt då skall du nog förklara dig på ett bättre sätt än vad du gör för annars gör du dig bara ?????.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

guhra  
#666436 Hög effekt behöver inte betyda dålig effekt på låga varv, vridmoment räknas på veven och effekten får man av att veta vridmomentet vid ett specifikt varvtal.
Håller med om att bra bottendrag är mycket trevligare att såga med men inte snabbast 😎.

totte skrev:
nojman skrev:Effekt är vad som är intressant, vridmoment är ointressant! Vridmoment går alltid att öka genom att ett kugg mindre på kedjehjulet eller på bilen lägg i en lägre växel...


Nej, det kan jag inte hålla med om.

Vridmomentkurvan är det som i första hand är intressant för att få ordentliga prestanda vid kapning. Med en flack vridmomentkurva så tappar du inte bort effekten så fort varvet sjunker en aning av belastning. Med ett ordentligt vridmoment så kan du t o m växla upp och öka kedjehastigheten utan att tappa ork.

En såg med dåligt vridmoment kan ha rätt hög effekt men bara vid ett ganska högt varvtal, som den då inte orkar hålla vid hög belastning. Kvistningssågar har ofta en sån karaktär. Och visst ökar du momentet om du växlar upp, men samtidigt tappar du kedjehastighet och du gör inte ett dugg åt motorns karaktär att inte orka jobba ordentligt så fort varvet sjunker.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666440 Knaggen.
Du är så pass kunnig i motorer att du mycket väl vet att de anpassas och byggs efter tilltänkt användning. En spolad tvåtaktsmotor kunde i tidigt 1900'tal användas till båtmotor, motorsåg, tvättmaskin, och mycket annat.
Senare blev kraven annorlunda och mer specifikt för var produkt.
Du tar inte en 50cc såg motor o sätter i en cross.
Ska du jobbba med den dagligen tar du inte crossens motor o kör mdd heller.
Det gjorde man fran till o med ca 1948.
Det blir inte bra, och idag kan ingen göra det.

Motorsågs motorer har andra förväntningar på sig än tex moped, mc, marina motorer.

Ingen bygger racing maskiner av 50cc båtmotor fast den är spolad.

Motorsåg ska vara fjäderlätt, aldrig gå sönder eller behöva service och gärna gratis.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666442 Det där med vridmoment och effekt tycker jag bara blir märkligare ju mer såg modeller man ser.

Effekt kurvan ändras med motorns varvtal. Det verkar inte gå att få bra vridmoment i dem på 20 000 varv. Då hade det funnits.
Olika saker påverkar varandra och allt hänger ihop.

De såg jag kört som varit starka i vridmoment och bottdndrag har inte varit accellerations snabba och tvärt om.
Att få en motorsåg att bli båda verkar svårt.
Varför de ska vara så förbannat vet inte jag.
Deg är kanske nån mode grej.
Har de brum i grejerna o vill ha kedjehastughet så går fet bra att dreva. Kruxet med dagens kvistningssåg är att de gärna går varmt då.
Tillverkarna tycker de överbelastas.
Jag håller nog med om det. Dd är byggda för att snurra fort inte ge mycket brum i låga varv.
Rätt snäv effektkurva däf det ligger rätt högt i varv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666468
Mange skrev:Knaggen.
Du är så pass kunnig i motorer att du mycket väl vet att de anpassas och byggs efter tilltänkt användning. En spolad tvåtaktsmotor kunde i tidigt 1900'tal användas till båtmotor, motorsåg, tvättmaskin, och mycket annat.
Senare blev kraven annorlunda och mer specifikt för var produkt.
Du tar inte en 50cc såg motor o sätter i en cross.
Ska du jobbba med den dagligen tar du inte crossens motor o kör mdd heller.
Det gjorde man fran till o med ca 1948.
Det blir inte bra, och idag kan ingen göra det.

Motorsågs motorer har andra förväntningar på sig än tex moped, mc, marina motorer.

Ingen bygger racing maskiner av 50cc båtmotor fast den är spolad.

Motorsåg ska vara fjäderlätt, aldrig gå sönder eller behöva service och gärna gratis.

Tror du inte har förstått riktigt hur man trimmar en motor du verkar tro att man bara är ute efter att få den att varva mera det är lätt genom att höja avgasporten så mycket det bara går då får man varv.
men om man inte rör avgasportens tider utan fokuserar på att breda porten till att passa både avgas packningens storlek på bredden &höjden men fortfarande så är porttiderna orörda.
sen om man höjer kompet i sågen gränsen brukar gå vid 15 bar i kompression där efter blir det mottryck i motorn och den motarbetar sig själv.
sen att man minskar förbrännings rummets cc volym gör att man får mera ork i motorn vilket gör att effekten blir högre och då justerar man squis bandet till rätt vinkel så att man slipper att motorn spikar = oförbrändt bränsle som tänder efter tdc)och brinner okontrollerat vilket jag har visat på bild för dig men utan kommentar där på en standard cylinder (353) och det är att den har för stor cc volym och ett taskigt squis band .
Ett bra squis band på en 50cc motor bör ligga runt 04-08mm för att slippa spikningar av oförbränd bränsle.
Portningen av motorn är egentligen att styra flödet i portarna till det bättre så att man riktar bränsleblandningen från A-portarna bakåt i cylindern& utformningen av dom .
B-portarna kan också ha riktigt roligt med genom flödes styrning och utformning av dom.
insuget på en original 346 cylinder är det som är bäst den behövs ingen justering av.
Tändningen kan man justera några grader men då ökar även temperaturen i motorn men ger effekt även på en standard motor.
Vevhuset där finns lite att göra men då vevaxeln ser ut som ett ankare så kan man inte göra så mycket åt den för att höja vevhuskompressionen men lite finns det att göra .
Sen finns det några små justeringar till om man vill grotta ner sig som ger positiv effekt .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

totte  
#666484
guhra skrev:Hög effekt behöver inte betyda dålig effekt på låga varv, vridmoment räknas på veven och effekten får man av att veta vridmomentet vid ett specifikt varvtal.
Håller med om att bra bottendrag är mycket trevligare att såga med men inte snabbast 😎.



Visst, vridmoment och varvtal ger effekten.

Det jag mest var ute efter var det nojmans märkliga påstående att vridmoment är ointressant och att effekt är vad som är intressant. Kanske han bara utryckte sig slarvigt, men vridmomentkurvan alternativt effektkurvan över varvtalsområdet är ju det som bestämmer sågens karaktär och duglighet för oilka ändamål.

Jodå, med bra bottendrag kan man spöa vilken högvarvsskrika som helst, men rätt drev och filning 😎 💪 Med reservation förstås för rena racingsågar som är totalt optimerade för en enda sak att kapa maximalt snabbt i ett ytterst snävt varvtalsområde nära toppvarvet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Björn T  
#666493
knaggen skrev:
Mange skrev:Knaggen.
Du är så pass kunnig i motorer att du mycket väl vet att de anpassas och byggs efter tilltänkt användning. En spolad tvåtaktsmotor kunde i tidigt 1900'tal användas till båtmotor, motorsåg, tvättmaskin, och mycket annat.
Senare blev kraven annorlunda och mer specifikt för var produkt.
Du tar inte en 50cc såg motor o sätter i en cross.
Ska du jobbba med den dagligen tar du inte crossens motor o kör mdd heller.
Det gjorde man fran till o med ca 1948.
Det blir inte bra, och idag kan ingen göra det.

Motorsågs motorer har andra förväntningar på sig än tex moped, mc, marina motorer.

Ingen bygger racing maskiner av 50cc båtmotor fast den är spolad.

Motorsåg ska vara fjäderlätt, aldrig gå sönder eller behöva service och gärna gratis.

Tror du inte har förstått riktigt hur man trimmar en motor du verkar tro att man bara är ute efter att få den att varva mera det är lätt genom att höja avgasporten så mycket det bara går då får man varv.
men om man inte rör avgasportens tider utan fokuserar på att breda porten till att passa både avgas packningens storlek på bredden &höjden men fortfarande så är porttiderna orörda.
sen om man höjer kompet i sågen gränsen brukar gå vid 15 bar i kompression där efter blir det mottryck i motorn och den motarbetar sig själv.
sen att man minskar förbrännings rummets cc volym gör att man får mera ork i motorn vilket gör att effekten blir högre och då justerar man squis bandet till rätt vinkel så att man slipper att motorn spikar = oförbrändt bränsle som tänder efter tdc)och brinner okontrollerat vilket jag har visat på bild för dig men utan kommentar där på en standard cylinder (353) och det är att den har för stor cc volym och ett taskigt squis band .
Ett bra squis band på en 50cc motor bör ligga runt 04-08mm för att slippa spikningar av oförbränd bränsle.
Portningen av motorn är egentligen att styra flödet i portarna till det bättre så att man riktar bränsleblandningen från A-portarna bakåt i cylindern& utformningen av dom .
B-portarna kan också ha riktigt roligt med genom flödes styrning och utformning av dom.
insuget på en original 346 cylinder är det som är bäst den behövs ingen justering av.
Tändningen kan man justera några grader men då ökar även temperaturen i motorn men ger effekt även på en standard motor.
Vevhuset där finns lite att göra men då vevaxeln ser ut som ett ankare så kan man inte göra så mycket åt den för att höja vevhuskompressionen men lite finns det att göra .
Sen finns det några små justeringar till om man vill grotta ner sig som ger positiv effekt .


Mycket bra sammanfattning knaggen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666503 Mycket snack är det...
Skrev ett långt inlägg på telefon o svarade rätt mycket, men det klarade inte databasen så det försvann.

Ju mer bränsle man får upp över kolven som komprimeras och antänds, ju mer expansion/kraft får man.
Du får inte ut mer energi ur nåt enbart för att du sänker en volym som finns.
Visst kan man få ökad effektivitet på förbränning men allt har ett pris.
Allt hänger ihop och det man tar ger nåt i en annan ände och tvärt om.

Jag har inte sagt nåt om att jag vill de ska varva mer. Det tycker jag inte.
Högre varv ger sämre förutsättningar att få nytta av den energi man får upp över kolv.

Fysikens lagar rår vi inte på. Det expanderar inte hur fort som helst och allt blir inte förbränt i en spolad tvåtaktsmotor, särskilt inte i högre varv, då får man minska en hel del i bränslemängd, så pass att effektkurvan påverkas. Hur bra förbränning det är ser man när man testar såg i skåpen, belastat eller obelastat.

Motorprinciperna rår vi heller inte på. De är rätt bestämda.
En spolad två-takt som inte är ventilstyrd har följande princip: Få rörliga delar, lite vikt för producerad hk.
Inte bränsle effektiv eller miljömässigt korrekt idag, inte heller särskilt krånglig.

Att höja dess effekt och ändra i dess konfiguration är inte så krångligt.
I effekt kurvan ser man rätt tydligt i vilka varvtal en motor producerar mest effekt.
Var man lägger krutet så att säga. Det ger ett resultat som blir dess karaktär i dess arbete.
Detta han anpassas efter hur man vill ha det.
Vill man ha nåt som varvar bra blir det inte så mycket bottendrag och tvärt om.

Knaggen.
Den där bilden på kolven har vi sett många gånger nu. Sist när du skyllde på att det var Aspenbränsle som orsakat skadan på den.

Spikning är ett slarvigt använt begrepp som oftast står för att det självantänder okontrollerat och ofta i samband med överladdade motortyper. Har andra betydelser med så det är nog klokt att inte använda det.

Du glömde nog lägga in bild så man vet vilka portar du menar med A och B. Annar har de ju namn du kan använda så det blir mer klarspråk.

Det här snacket om squishband är mest tomt prat. Det handlar om ett utrymme under cylindertopp i ÖD som finns för eventuell material utvidgning. Rätt bra att ha.
När den komprimerade bränsle luftblandning är antänts och expansionen är mer än vad kompressionsvolym tillåter så går kolven ner. När flamman täcker kolven är den en bra bit på väg nedåt och när förbränning är så bra den kan bli ska avgasporten öppna och det ger rätt mycket mer utrymme i de flesta fall.

Portars höjd och bredd, även form är nåt som bestämmer karaktären och påverkar tryck och flöden.
Vevhustryck och spoling hänger i hop. Vevhusvolym är bra för där samlas det som ska upp över kolv och komprimeras.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).