Motorsåg och handhållet

Förgasarinställning Stihl Ms361

4 inlägg 5725 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasarinställning Stihl Ms361

Tompa25  
#269200 Jag har en Stihl MS361 (2007),som har gått klanderfritt för mig sen dess.
När jag då lämnade in den på verksta´n för att jag inte fick fram olja till sågkedjan som allt rasslade till för mig. Under alla dessa år så har jag alltid kört på Aspen(alkylat).
Även trots stäng vinter (ner mot -10/15)så har jag alltid kört på sommarläget.Detta har som sagt aldrig varigt något som helst problem med förgasaris osv.

Nu efter att ha varigt inne på verkstan så är sågen dels extremt svårstardad(för att inte såga hopplös),sen så har föggen flödad(även detta första gången i mitt liv.Trodde nästan att den inte skulle starta mer). Det jag la märke till efter att jag fick den från verkstan är att den inte svarade så rappt på gaspådrag,men även kunde få för sig att stanna mitt i allt.
Kan då även byte av tändstiftsmärke ha betydelse? Enl. tillverkaren så ska det vara ett NGK BPMR7A eller motsvarande Bosch WSR6F. Det jag upptäckte är att de hade bytt till Champion.Inte då för att jag har så goda erfarenheter av detta tändtiftsmärke eller för den delen att de skulle vara så stora vad det gäller småmaskiner.
Eftersom jag upptäckte detta väldigt snabbt så införskaffade jag ett nytt NGK stift eftersom det redan från fabrik satt NGK stift,o så att säga har gått klanderfritt.

Eftersom min är utrustad med en sk. 2-mix motor(dekompressionsknapp),så undrar jag hur förgasaren justeras??Det sitter även en kompensator på denna maskin.Är det samma tumregler som för övriga maskiner?För övrigt så är förgasaren i originalskick från fabrik.

Jag försökte på egen hand att få till en vettig justering,men det vart bara halvbra.Ju mer jag försökte destå värre vart det. Trots att sågen redan vart varmkörd så hicka den igång på kall choke(tände en endaste gång),sen så fick jag mer eller mindre dra som ett svin för att ens få igång åsnan.Hade jag lite tur så kunde jag ställa sågen i det vanliga driftsläget o ge full gas.Då kanske det kunde gå,men sågen bara tvärstanna.
Är det även normalt att högvarvsskruven (H) är mer känslig än de övriga?Så som jag upplever det så går inte denna skruv lika fint som de övriga,lite som att den småhackar.Men det är kanske normalt.Kan det då vara som så att verkstan har varigt lite oförsiktig när de justerade så att de drog sönder sätena på något sett?

På sågen så är det stämplat H=3/4, L1/4.
Konstigt nog så nämns det inget om tomgången LA.

Det att det ska vara en viss skillnad mellan de olika munstyckena nålar är normalt.Frågan är då hur pass stor denna ska vara? Jag kan tänka mig att det är ytterst små skillnader-det är då inte som på mopeder där det kan vara 1½-2 varvs differanser.
Kan väl tänka mig att det är frågan om 0,25-0,5 varv. (kanske mindre).

Det att nålarna ska skruvas in till stopp är en självklarhet för mig.
Min fråga blir då från vilket utgångsläge jag ska börja i? Ska jag även låta tomgångsnålen vara helt iskruvad,eller ska jag börja med 0,5 varv(mindre eller större??)
Det finns som sagt olika bud,blir inte ett endaste dugg klok på någon dera.
Det finns allt från 1 varv H & L,till 1½,som mest 2. Men efter att ha provat hur mycket det går att skruva ut dessa nålar så förefaller det som att det max går att skruva ut H 1 varv,kanske 1½(men inte mer).
Är det någon som vet hur pass mycket det går att skruva ut respektive nål?
Jag kanske har missuppfattat något,men är det inte som att de stämplade värderna är hur mycket skruven kan justeras till sitt min läge?

Jag har som sagt provat med att ha H 3/4 L 1/4,samt LA 0,5 & 0,25 & 0. Men inga dera av dessa inställningar verkar ha fungerat särkilt tillfredsställande. Däremot det som hände vid 0 varv LA är att sågen tvärvägra att starta.Konstigt nog så gick det lite skapligare på LA 0,5 varv.

Jag har som sagt aldrig justerat sådana typer av förgasare förut.Moppe har jag skruvat med lite när jag vart yngre.
Ska förgasaren justeras samtidigt som motorn går,eller kan jag justera detta när allt står stilla? Är det inte som så att det är större risk att skada nålarna om motorn är igång,men det kanske ska vara på detta viset att motorn ska gå samtidigt som justeringen sker.
Meningen är ju som sagt att kedjan ska stå så nära tomgång det bara går(men inte så lågt att allt bara tvärstannar),men samtidigt inte heller vare sig för högt (skrikvarv)eller för fet blandning(dålig gasrespons).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning Stihl Ms361

traktorz  
#269223 Varför låter du inte verkstaden fixa till sågen. eftersom du skriver att sågen blev sämre efter besöket där?

P.S.
Innan man skruvar på en förgasare, notera utgångslägena och gör måttliga förändringar. Använd musikörat för att bedöma förbättringar på L & H munstyckena. Utgångsläget för tomgången minskas till att kedjan nätt och jämt rör sig, vilket sen underlättar att hitta den optimala L-inställningen. Beträffande H dito, se nu till att bränsle/luftblandningen är riktigt fet till en början, så att sågen inte skär direkt, ifall du nu ska skruva själv på förgasaren. Med alla dina ställda frågor här ovan så skulle jag avråda dig från att skruva själv på förgasaren. Var med och kolla hur verkstaden fixar till den, eftersom du ju skriver att start och gångproblemen uppkommit efter det besöket.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning Stihl Ms361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269257 In med den o be dem rätta till det.
Klart sågen ska gå rätt efter service.

Att det är olika tillverkare på stiften är ointressant, det viktiga är att det är samma stift.
Jag har inte upplevt nån skillnad i kvalité hittils.

Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning Stihl Ms361

SawTroll  
#269285 Det som er merket av på sagen mht innstilling av forgasser er bare hvilket justeringsmon som finners med begrenserene på plass. Dette har ingen ting med grunnjusteringen (må foretas uten begrensere) å gjøre, den er H=1 L=1.

På eldre Stihl sager var det annerledes (husker ikke hvor mye eldre) - da var det grunnjusteringen som sto på sagen.

Det høres jo unektelig ut som om forhandleren kan ha skrudd L skruen for langt inn, men ta den tilbake, som Mange sa.
Jeg har heller ikke merket noen forskjell på Borch og NKG, av samme "varmegrad".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).