Sida 2 av 3

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 19:24
av Huggarn
PederL skrev:Såg nu att Svens maskin o service har specifika kolvar till 026 resp 260, 44 mm resp 44,7 mm.


Ja då hade jag inte så mycket fel då? :smile:

Att 026 som nån här nämde också hade den större cylindervolymen var för mig helt nytt! :roll: man lär sig nåt varje dag! kan nån nämna vilka årsmodeller av 026 som hade den större cylindervolymen? jag trodde att dom ändrade cylindervolym i samband med namnbytet till Ms 260! runt 2000 -2001 nånstans borde det ha varit! eller? :roll:

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 20:10
av PederL
Brumsten skrev:
Svens maskin?, piratdelar, 169,00 för en kolv, 20 % är moms.
Vad är det för kvalite' på det man får?.
Betänk vilket arbete kolven ska utföra, 14000 rpm, hur länge håller den.
Nä, piratdelar är nog som att kontraktera en kvinna av det lätta gardet, man vet inta vad man får.
Tänk om!

Det var just därför jag ställde frågan tidigare om någon använt dessa piratdelar i tuff drift , och kan tillägga att jag är noga med vad väljer för delar både till bilen och motorsågarna , finns det billiga delar som är bra kan det funka , men annars kan det kvitta.
Ska ut nu o plocka bort cylindern och bedöma om den är skadad , om så ej är fallet är det inte omöjligt att jag köper en orginal kolv, om nu ingen har positiva erfarenheter om "billiga" delar.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 20:26
av Huggarn
PederL skrev:Brumsten skrev:
Svens maskin?, piratdelar, 169,00 för en kolv, 20 % är moms.
Vad är det för kvalite' på det man får?.
Betänk vilket arbete kolven ska utföra, 14000 rpm, hur länge håller den.
Nä, piratdelar är nog som att kontraktera en kvinna av det lätta gardet, man vet inta vad man får.
Tänk om!

Det var just därför jag ställde frågan tidigare om någon använt dessa piratdelar i tuff drift , och kan tillägga att jag är noga med vad väljer för delar både till bilen och motorsågarna , finns det billiga delar som är bra kan det funka , men annars kan det kvitta.
Ska ut nu o plocka bort cylindern och bedöma om den är skadad , om så ej är fallet är det inte omöjligt att jag köper en orginal kolv, om nu ingen har positiva erfarenheter om "billiga" delar.


Värt att chansa tycker jag! Sven är en bra kille! har svårt att tro att han skulle sälja saker som inte är okey! och skulle det gå åt "pipan" med kolven så är jag övertygad om att han ordnar det också! har handlat en hel del av han och är 100% nöjd! :smile:

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 20:48
av totte
Håller med Huggarn, Sven är helt seriös, ingen skuttimportör som inte tar ansvar för det han säljer. Dessutom är han mycket kunnig på motorsågar.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 21:03
av PederL
Tyvärr visade sig nyss att även cylindern är skadad, kanske chansar med ett kit från Sven , om jag nu inte hittar en annan bra beg Stihl , minst 026 , en 036 el 360 skulle inte vara fel, får se hur jag gör.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 21:05
av Huggarn
Dessutom: vem vet när det gäller priser och kvalitet? kanske stihl o husqvarna har samma kvalitet och leverantörer som Sven har men sedan lägger på flera hundra %! å när man som konsument ser att det är dyrt så tror man per automatik att då måste det vara bättre kvalitet? :roll: jag vet inte... bara undrar? Sven tar dom mesta prylarna från Tyskland så vitt jag vet o dom är ju inte direkt kända för att tillhandahålla undermåliga prylar om man säger så! :wink:

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 21:20
av PederL
Låter bra det som sägs om Sven, oavsett vad som händer med denna såg kommer jag kolla delar hos honom framöver om det behövs till någon såg !!

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 21:30
av Huggarn
PederL skrev:Tyvärr visade sig nyss att även cylindern är skadad, kanske chansar med ett kit från Sven , om jag nu inte hittar en annan bra beg Stihl , minst 026 , en 036 el 360 skulle inte vara fel, får se hur jag gör.


Hoppas att det fixar sig! Sven fixar det mådutro! har själv kört en del både 024 och 026! smidiga och fina sågar! bla så älskar jag tanklocken på dom sågarna! inte för att det är nåt problem med nyare vridtanklock...men ändå! :smile: kvalitet i både små och stora detaljer ska icke ens jämföras med andra jämförbara sågar! ...det är min åsikt! :wink: jag älskar att använda Hva 238 o 242! jättetrevliga sågar....men dom är kvalitetsmässigt och driftsäkerhetsmässigt enligt mig några steg efter 024 och 026/260!.....

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 21:59
av PederL
Jo, jag trivs också med Stihl, denna 026 känns smidig i förhållande till styrkan.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 22:06
av Brumsten
Hej igen, en liten reflektion bara på Huggarns inlägg, varför köper ni Hva. och Stihl sågar?.
Det är ju tydligen samma kvalite' på dom sågarna som på Svens motordelar.
Ni skulle ju kunna sänka era maskinkostnader med 70% med att frambringa era dagar i skogen med kinamaskiner.
Det finns nog en anledning till att orginaldelar är dyrare än piratdelar, högre kvalite', utprovade delar.
Har man inta råd med orginaldelar till bra maskiner ska man nog börja sin sågägarbana i den klass som
piratdelar representerar, dvs. i den skräpmarknad som skor sig på seriösa tillverkares produkter.
Mad hopp om snar bättring.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 22:20
av Huggarn
Brumsten skrev:Hej igen, en liten reflektion bara på Huggarns inlägg, varför köper ni Hva. och Stihl sågar?.
Det är ju tydligen samma kvalite' på dom sågarna som på Svens motordelar.
Ni skulle ju kunna sänka era maskinkostnader med 70% med att frambringa era dagar i skogen med kinamaskiner.
Det finns nog en anledning till att orginaldelar är dyrare än piratdelar, högre kvalite', utprovade delar.
Har man inta råd med orginaldelar till bra maskiner ska man nog börja sin sågägarbana i den klass som
piratdelar representerar, dvs. i den skräpmarknad som skor sig på seriösa tillverkares produkter.
Mad hopp om snar bättring.


Såja såja Brumsten! det går nog över ska du se!

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 22:24
av Brumsten
Ja du Huggarn, du är rolig du!

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 22:25
av Rank
Huggarn skrev:
PederL skrev:Såg nu att Svens maskin o service har specifika kolvar till 026 resp 260, 44 mm resp 44,7 mm.


Ja då hade jag inte så mycket fel då? :smile:

Att 026 som nån här nämde också hade den större cylindervolymen var för mig helt nytt! :roll: man lär sig nåt varje dag! kan nån nämna vilka årsmodeller av 026 som hade den större cylindervolymen? jag trodde att dom ändrade cylindervolym i samband med namnbytet till Ms 260! runt 2000 -2001 nånstans borde det ha varit! eller? :roll:


Det finnes bare et stempel til 026 og to sylindrer med og uten pyse start i følge Stihl. :surp:
Men det finnes ingen model skilt på siden på gamle 024/026 de har model betegnelsen på topp kåpen. Siden det er samme delenummer kan man sette 024 toppkåpe på en 026 og tvert om. Mulig en slik Mange har i sin samling, da kan man bli litt i stuss på stempel/sylinder.

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: fre 28 feb 2014, 22:30
av Huggarn
Brumsten skrev:Ja du Huggarn, du är rolig du!



Ja visst är jag!! :smile:

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Postat: lör 01 mar 2014, 00:24
av Mange
Huggarn skrev:
PederL skrev:Såg nu att Svens maskin o service har specifika kolvar till 026 resp 260, 44 mm resp 44,7 mm.


Ja då hade jag inte så mycket fel då? :smile:

Att 026 som nån här nämde också hade den större cylindervolymen var för mig helt nytt! :roll: man lär sig nåt varje dag! kan nån nämna vilka årsmodeller av 026 som hade den större cylindervolymen? jag trodde att dom ändrade cylindervolym i samband med namnbytet till Ms 260! runt 2000 -2001 nånstans borde det ha varit! eller? :roll:


Jag har haft båda storlekarna i både 026 och 260.
Kan ju inte svära på att 026 varit med 44,7 från fabrik men faktum kvarstår att de är värt o kolla vilken det är man har.

260 hade samma som 026 i starten.