Motorsåg och handhållet

Byta slägghandtag ...

18 inlägg 12776 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta slägghandtag ...

anersimyra  
#266904
Peteflamingstar skrev:Förr i tiden brukade man använda skadade björkar till skaft av olika slag. Det handlar alltså om ett skadat träd som försökt valla in skadan, med tiden blir det (Som ni säkert sett i skogen någon gång) som två rundade "halvor" på varsin sida om skadan. Dessa runda "bitar" sågade man loss och skaftade med!

Bilder!!! :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta slägghandtag ...

Peteflamingstar  
#266914 Har ingen riktigt bra bild, hittade den här som är ungefär vad jag menar. Fast tänk att stamskadan varit långsmal istället, vertikalt alltså. Till slut blir det som två runda "småstammar", en på vardera sida om skadan.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Byta slägghandtag ...

JensSkoog  
#266934
anersimyra skrev:Jag fann för ca 25 år sedan ett yxämne på SSAB i Oxelösund, ämnet var tänkt att smältas till stål, jag har varken förr eller senare sett en såpass stor yxa, den hade formen av en "normal" yxa. Men den var otroligt stor, säkert 5-6 kilo. Jag tillverkade skaftet i Björk, yxan slipades noggrant med sten. Premiärhugget blev i en björk på ca 20 cm. Jag satsade på att fälla björken på första hugget, dessvärre behövdes två, men det var en riktigt go yxa. Maken till storlek har jag inte sett, varken förr eller senare.

Har sett sådana "risyxar", och har en själv, men undrar vad för användelse dom haft? Klyvning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).