Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort är ABC = 1, 2, 3?

46 inlägg 24974 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263815
mghg skrev:Säker Skog har ingen egen utbildning, utan utfärdar körkort som examinerats av de certifierade instruktörer som är anslutna till Säker Skogs körkortssystem. Enligt den senaste listan från 2014-02-05 finns det 224 certifierade instruktörer.

Om man jämför med att ta körkort för bil med körskolor och Transportstyrelsen som utfärdar körkorten så har kursarrangörerna Studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet och privata aktörer ungefär samma roll som körskolorna, och Säker Skog och de certifierade instruktörerna har ungefär samma roll som Transportstyrelsen.

På samma sätt som körskolorna agerar på en öppen marknad så anser jag att
kursarrangörerna för motorsågning agerar på en öppen marknad.

Jag kan hålla med om att på samma sätt som Transportstyrelsen utfärdar körkort för bil så skulle man kunna ha ett upplägg där Arbetsmiljöverket utfärdar intyg för att yrkesanvändning av motorsåg. Men staten har inte infört ett sådant system.

När Säker Skog kom till så fanns det ingen organisation som aktivt verkade för att olyckor och dödsfall bland självverksamma skogsbrukare skulle minska.

Jag tycker man skall hålla isär vad som är vad och vem som har vilken roll. Det är staten som bestämmer reglerna och gillar man inte dessa regler så skall man kritisera staten. Det är Säker Skog som bestämmer innehållet i motorsågskörkortsproven och gillar man inte det innehållet så är det fritt att meddela det till Säker Skog. Men det blir fel när man felaktigt beskyller Säker Skog för att ha bestämt att alla skall gå motorsågskörkortskurs när faktum är att det är Arbetsmiljöverket som har bestämt att man skall genomgå någon form av prov för att visa att man har rätt kunskap för arbetsuppgiften.

Det är precis detta jag menar!
Certifierade instruktörer som provledare likvärdiga med Transportstyrelsens/Trafikvärkets...
Eller?
Fortsätter vi med detta o jämföra så, så är det väl Arbetsmiljöverket man som glad privatist ska ta provet hos...
Eller?

Staten kunde nog infria sina satta lagar om så önskats!
Då hade det varit lättare o svälja att det krävs en viss behörighet från ett visst företag / organisation för att få jobbet!

Myndigheter ska dela ut behörigheter o sätta kunskaps krav/prov etc. Annars blir det lite skruvat åt visst håll.

Husqvarna motorsågar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).