JensSkoog skrev:Stihl_241 skrev:Har läst mig till här att elektrodavståndet på en 241 skall vara 0,5mm ....är det någon här som kan Bekräfta att det är Rätt?
Det stämmer.
Tack Jens! 👍 👍
JensSkoog skrev:Stihl_241 skrev:Har läst mig till här att elektrodavståndet på en 241 skall vara 0,5mm ....är det någon här som kan Bekräfta att det är Rätt?
Det stämmer.
Mange skrev:Just elektrådavstånd kan vara lite lurigt. De ändrar sig ibland.
Särskilt nya stift som inte blivit värmda.
Mange skrev:Just elektrådavstånd kan vara lite lurigt. De ändrar sig ibland.
Särskilt nya stift som inte blivit värmda.
williamm skrev:Är 5,0mm bra standardavstånd för elektråden?
JensSkoog skrev:williamm skrev:Är 5,0mm bra standardavstånd för elektråden?
Hoppas du menar 0,5mm, annars vet jag inte hur
tändningen i en bensinmotor skulle kunna ske??
jannee skrev:Är det sämre kvalitet på stiften nu för tiden?
Efter vad jag vill minnas var perfekt avstånd ett bågfilsblad.
När bilen gått några 1 000 mil kunde man sedan få knacka ihop avståndet något, samma med motorsågen, efter en säsong kunde man behöva göra detsamma.
Nytt stift behövde man m.a.o. aldrig röra, var perfekt avstånd från början.
Dessutom varade stiften oftast tills det knappt var någon elektrod kvar, idag kan de vara odugliga efter bara någon vecka.
Först har de blivit djävligt dyra och dessutom oberäkneliga, ett till synes perfekt stift kan vara helt odugligt.
Ex, jag har en gammal Tornado (gräsklippare), säkert över 40 år och bytt stift max 5 ggr, visserligen går den bara numera ett tiotal tankar/år men ändå.
JensSkoog skrev:williamm skrev:Är 5,0mm bra standardavstånd för elektråden?
Hoppas du menar 0,5mm, annars vet jag inte hur
tändningen i en bensinmotor skulle kunna ske??
machonisti skrev:Mange skrev:Just elektrådavstånd kan vara lite lurigt. De ändrar sig ibland.
Särskilt nya stift som inte blivit värmda.
Det visste jag inte. När du säger det kan jag förstå att funktionen blir som en bimetallfjäder. Tack för inlägget!