Motorsåg och handhållet

Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

57 inlägg 23632 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

tallen100  
#261467 Problemet med elektroniken är ju att krånglar det så kan du inte laga själv som du oftast kan med en gammal såg=Dyrt verkstadsbesök, sän tycker jag att tex Hq 242xp var en utmärkt såg, fin vikt, driftsäker och utan elektronik, så frågan är om det just har blivit några förbättringar sän dess...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

JensSkoog  
#261469 Det är definitivt sanningen! Men jag gillade ochså å skruva på bilen förr i tiden! Min Volvo 145 kände jag til botten, och min VW 57 model hade jag i småbitar ofta, men nu öppnar jag knappast motorhuvuden på våra fordon!

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

tallen100  
#261470 Jo det har ju blivit så med allt, bara att åka till verkstaden om något krånglar tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273175 Har äntligen lyckats övertyga min handlare om att sågen inte går som den ska. Han har bytt förgasare och tändmodul. Ingen skillnad. Nu har han skickat den till Stihl. Det går inte ens att kalibrera den för den stannar innan proceduren är genömförd. Det är inte jag som startat tråden men det finns tydligen många måndagsexemplar ute av den här sågen. 😡

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666445 Gammal tråd men min 241 är fortfarande lika sorglig. Undrar om den slöa motorkaraktären orsakade min olycka. Den kastade istället för att bita. Nu har jag plockat på svärd och kedja från MS 200. Ser löjligt ut med det korta svärdet men den känns något rappare i tomgasning. Blir test i skogen i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

JensSkoog  
#666466 Min nyare 241 har inte visat några av de problemen alls - märkligt, men jag förvånas
inte om de tidigare sågarna i en serie har svårigheter. Det sker lite för ofta från Stihl
efter vad jag läst här på Forum.:((
Körer med .325 kedja, 14" svärd, och den är rapp och varvvillig.
Har upplevd det du berättar om med ett par sågar, @Skogsola, och
de sågarna blev inte gamla hos mig. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666479 Slänga den på tippen känns lite hårt när den går och inte är mycket körd. Kvistar man så blir man så frustrerad att man vill tejpa gasen på fullt. Däremot så piggnar den till när man kapar. Men det är helt fel karaktär på en såg i den storleken. Den skulle nog passa åt en gubbe som vill ha en lättstartad såg att kapa ved med hemma på gården.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Williamm  
#666888 Hur gick det sågen?

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666903 Den blev faktiskt lite piggare med det lilla svärdet och 44 länkar mini 3/8 kedja. En borr har den fått i sig genom ljuddämparen också. Nu går den i alla fall nästan som en 201.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Williamm  
#666904 Bra!

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Avslutat-02  
#667751
Skogsola skrev:Den blev faktiskt lite piggare med det lilla svärdet och 44 länkar mini 3/8 kedja. En borr har den fått i sig genom ljuddämparen också. Nu går den i alla fall nästan som en 201.


Ta och kolla nålens justering, byt stift och rensa ljuddämparen på allt innehåll så går den nog bättre...

Ta och kolla på din 480 också så att inte dekompen börjar bli dålig annars så låter nya kolvringar som en toppen idé...
Men börja enkelt först...

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667771 Välkommen tillbaka @vinterrojarn! Vi har saknat dig.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Avslutat-02  
#667774 Tack för det.. Alltid roligt att vara saknad... 👍

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Stihl_241  
#705796 Har läst mig till här att elektrodavståndet på en 241 skall vara 0,5mm ....är det någon här som kan Bekräfta att det är Rätt?

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

JensSkoog  
#705797
Stihl_241 skrev:Har läst mig till här att elektrodavståndet på en 241 skall vara 0,5mm ....är det någon här som kan Bekräfta att det är Rätt?

Det stämmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).