Många har fnyst lite åt den som en "hobbysåg" och nu när vi skulle skaffa en till ville vi ha en "riktig" såg med handtagsvärme. Dock inte större utan i motsvarande i storlek eller lite mindre för gallring och kvistning.
Valet föll på en Stihl 241, försäljaren menade att vi skulle uppleva den som mycket rappare än 445:an då den är en proffsmaskin, om än med något svagare motor än 445:an.
Har nu kört tre helger med kapning och kvistning av vindfällen, tall som inte är speciellt grov.
Jag måste dock säga att med 241:an får jag karva mig igenom kvistarna. Tar jag 445:an morrar den bara till så far kvistarna all världens väg. Stihlen känns helt enkelt trött i jämförelse.
Jag får en känlsa av att kedjan snurrar långsammare än på Husqvarnan (helt ovetenskapligt

Att den med sin tunnare kedja skulle vara lite långsammare på kapningen hade jag kanske väntat mig men kvistningen borde den väl ändå inte ha några problem med?
Funderade på om det är kedjan som är slö för det blir så små spånor (jodå, jag filar vid varje tankning) men även med ny kedja går det trögt.
Jag är ju väldigt oerfaren och har inte så mycket att jämföra med så frågan är om det ska vara så här eller om det är någe vajsing med sågen?